Berichten: 102
Topics: 27
Lid sinds: Feb 2009
Hallo,
Mijn voorwielophanging van de 245 is niet helemaal in orde en het geheel trilt nogal.
Nu heb ik besloten om alles voor te vervangen inclusief schkdempers
Ik ben van plan om de rubbers van de draagarmen voor en de rubbers van de stabilisator te vervangen.
Wat zijn de ervaringen met PU en gewoon rubber. Hebben jullie ook ervaring met Scantech?
Ik heb van een maatje die in de landrovers zit, gehoord dat PU erg snel slijt. Is dit bij Volvo ook het geval?
Voor de schokdempers wil ik gaan voor de gasgevulde sachs, is dit wat?
Bedankt weer.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Poly slijt bij de volvo's niet snel. De bussen van de stabilistorstang zitten er bij mij al 4 jaar onder en die waren nog heel goed, ondanks dat ze wat te weinig vet hadden na al die tijd.
Poly op de vooras, je zult vooral merken als je de achterste (grote) bussen doet. Die geven het meeste mee. Ik heb de specifieke scantech bussen niet gebruikt maar daar zou ik van wegblijven. Als je rubber neemt (bijv op de voorste bussen van de draagarmen, daar is poly minder belangrijk, veel compactere bus) neem dan Volvo, dan weet je zeker dat het goed is. En dan is het vaak weer zo duur dat het economischer is om daar ook poly te nemen.
Comfort kan ik niet veel over zeggen want ik heb tegelijkertijd de veren en dempers voor stugge units vervangen. Comfort is niet zo goed op korte hobbels (niet de schuld van de bussen) maar daarvoor krijg je een scherpe wegligging voor terug.
Versleten en uitgedroogd rubber is vaak wel weer minder comfortabel dan poly.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
mijn stabi PU's zijn na 20 jr aan vervanging toe, sinds een paar wkn heeft er eentje speling..
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
nou ja, na 25 jr.. maar helaas met een gat van 25mm dus niet universeel te vinden..
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Jw240 schreef:Ik heb de specifieke scantech bussen niet gebruikt maar daar zou ik van wegblijven.
beetje jammer dat je dit schrijft, ik ben er zelf namelijk zeer tevreden over en heb scantech altijd gebruikt voordat ik met mijn bedrijf begon (jan '10). zonder klagen...
Berichten: 102
Topics: 27
Lid sinds: Feb 2009
Ik heb besloten om eerst de scharnierpunten van de draagarmen te voorzien van PU.
Ik heb meteen ook bilstein schokdempers besteld, want mijn rechter was stuk.
Ik ben benieuwd of dit alles wat verbetering brengt en het trillen verminderd.
Bedankt voor het advies
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
242-turbo schreef:beetje jammer dat je dit schrijft, ik ben er zelf namelijk zeer tevreden over en heb scantech altijd gebruikt voordat ik met mijn bedrijf begon (jan '10). zonder klagen...
ok, dan neem ik dat terug. met de specifieke bussen geen issue, zoals gezegd. Met heel veel scantechproducten wel goede ervaring overigens, maar ik wilde niet experimenteren met dingen die veel werk zijn om te vervangen toen ik alles onder mn eigen auto heb gezet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Jw240 schreef:maar ik wilde niet experimenteren met dingen die veel werk zijn om te vervangen
zeker, daarom moet je bij die dingen geen troep verkopen. dat moet er minimaal 5 jaar onder blijven zitten...
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik weet zeker dat mijn scantech motorrubbers van de B230E de 5 jaar niet halen.
Heb vele andere bussen gezien die er naar 10 jaar minder verzakt uitzien als die Scantech rubbers. En ik vermoedt niet dat er sprake kan zijn van een montage fout of vergis ik me daarin?
Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
242-turbo schreef:beetje jammer dat je dit schrijft, ik ben er zelf namelijk zeer tevreden over en heb scantech altijd gebruikt voordat ik met mijn bedrijf begon (jan '10). zonder klagen...
Spijt me heel erg maar toen ik de grote bussen achter moest vervangen heb ik Scantech in mijn handen gehad en direct weer
teruggegeven. Over de kwaliteit is op dit forum genoeg geschreven en ook elders op het internet is genoeg informatie te vinden
over, laten we zeggen, de mindere kwaliteit. Origineel bij de dealer was voor mij 1,30 euro per stuk duurder als Scantech maar dat is
naar ik begrepen heb anders in nl. Heb er 20 euro per stuk voor betaald.
Ik heb bewust niet voor pur gekozen. Ik heb veel discussies gelezen op andere fora en ik ben erg gehecht aan comfort. Maar dat is heel erg persoonlijk natuurlijk. Ik zou zeggen: origineel of pur.
Zie hier het duidelijke verschil:
http://volvo2.homestead.com/RTA.html
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden