Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draagarmbussen voor PU of Rubber
#1
Hallo,

Mijn voorwielophanging van de 245 is niet helemaal in orde en het geheel trilt nogal.
Nu heb ik besloten om alles voor te vervangen inclusief schkdempers

Ik ben van plan om de rubbers van de draagarmen voor en de rubbers van de stabilisator te vervangen.
Wat zijn de ervaringen met PU en gewoon rubber. Hebben jullie ook ervaring met Scantech?
Ik heb van een maatje die in de landrovers zit, gehoord dat PU erg snel slijt. Is dit bij Volvo ook het geval?

Voor de schokdempers wil ik gaan voor de gasgevulde sachs, is dit wat?

Bedankt weer.

Antwoord
#2
Poly slijt bij de volvo's niet snel. De bussen van de stabilistorstang zitten er bij mij al 4 jaar onder en die waren nog heel goed, ondanks dat ze wat te weinig vet hadden na al die tijd.
Poly op de vooras, je zult vooral merken als je de achterste (grote) bussen doet. Die geven het meeste mee. Ik heb de specifieke scantech bussen niet gebruikt maar daar zou ik van wegblijven. Als je rubber neemt (bijv op de voorste bussen van de draagarmen, daar is poly minder belangrijk, veel compactere bus) neem dan Volvo, dan weet je zeker dat het goed is. En dan is het vaak weer zo duur dat het economischer is om daar ook poly te nemen.
Comfort kan ik niet veel over zeggen want ik heb tegelijkertijd de veren en dempers voor stugge units vervangen. Comfort is niet zo goed op korte hobbels (niet de schuld van de bussen) maar daarvoor krijg je een scherpe wegligging voor terug.
Versleten en uitgedroogd rubber is vaak wel weer minder comfortabel dan poly.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
mijn stabi PU's zijn na 20 jr aan vervanging toe, sinds een paar wkn heeft er eentje speling..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
nou ja, na 25 jr.. maar helaas met een gat van 25mm dus niet universeel te vinden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Jw240 schreef:Ik heb de specifieke scantech bussen niet gebruikt maar daar zou ik van wegblijven.

beetje jammer dat je dit schrijft, ik ben er zelf namelijk zeer tevreden over en heb scantech altijd gebruikt voordat ik met mijn bedrijf begon (jan '10). zonder klagen...
Antwoord
#6
Ik heb besloten om eerst de scharnierpunten van de draagarmen te voorzien van PU.
Ik heb meteen ook bilstein schokdempers besteld, want mijn rechter was stuk.
Ik ben benieuwd of dit alles wat verbetering brengt en het trillen verminderd.

Bedankt voor het advies
Antwoord
#7
242-turbo schreef:beetje jammer dat je dit schrijft, ik ben er zelf namelijk zeer tevreden over en heb scantech altijd gebruikt voordat ik met mijn bedrijf begon (jan '10). zonder klagen...

ok, dan neem ik dat terug. met de specifieke bussen geen issue, zoals gezegd. Met heel veel scantechproducten wel goede ervaring overigens, maar ik wilde niet experimenteren met dingen die veel werk zijn om te vervangen toen ik alles onder mn eigen auto heb gezet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
Jw240 schreef:maar ik wilde niet experimenteren met dingen die veel werk zijn om te vervangen

zeker, daarom moet je bij die dingen geen troep verkopen. dat moet er minimaal 5 jaar onder blijven zitten...
Antwoord
#9
Ik weet zeker dat mijn scantech motorrubbers van de B230E de 5 jaar niet halen.
Heb vele andere bussen gezien die er naar 10 jaar minder verzakt uitzien als die Scantech rubbers. En ik vermoedt niet dat er sprake kan zijn van een montage fout of vergis ik me daarin?
Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
242-turbo schreef:beetje jammer dat je dit schrijft, ik ben er zelf namelijk zeer tevreden over en heb scantech altijd gebruikt voordat ik met mijn bedrijf begon (jan '10). zonder klagen...

Spijt me heel erg maar toen ik de grote bussen achter moest vervangen heb ik Scantech in mijn handen gehad en direct weer
teruggegeven. Over de kwaliteit is op dit forum genoeg geschreven en ook elders op het internet is genoeg informatie te vinden
over, laten we zeggen, de mindere kwaliteit. Origineel bij de dealer was voor mij 1,30 euro per stuk duurder als Scantech maar dat is
naar ik begrepen heb anders in nl. Heb er 20 euro per stuk voor betaald.
Ik heb bewust niet voor pur gekozen. Ik heb veel discussies gelezen op andere fora en ik ben erg gehecht aan comfort. Maar dat is heel erg persoonlijk natuurlijk. Ik zou zeggen: origineel of pur.
Zie hier het duidelijke verschil: http://volvo2.homestead.com/RTA.html
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Banden voor 240 Virgo velgen Wim dwars 4 4.214 28 January 2022, 22:59
Laatste bericht: BartJu
  Banden voor 15" Virgo's Biopowerenschede 1 2.261 29 August 2019, 17:35
Laatste bericht: Marc1970
  Superflex voor wielophanging achterkant 245 Hansepans 2 3.669 26 February 2019, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  Alternatief voor Nivomats volvo s90/V90 jeromvr 1 4.258 11 December 2016, 00:26
Laatste bericht: henqui
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.286 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Goed adres gezocht voor stralen en poedercoaten lichtmetalen velgen HD 240 2 3.624 2 August 2015, 23:33
Laatste bericht: A_A
  Ander diff ratio voor Amazon v8 Wiebe van der Werf 4 4.506 29 July 2015, 21:35
Laatste bericht: Jambon
  pu rubbers voor de 240 .... skidje 4 5.338 8 January 2015, 20:32
Laatste bericht: Jw240
  Klapperen links voor bartboos 7 6.942 9 December 2014, 08:28
Laatste bericht: Jambon
  PU bussen/rubbers voor CX90? Dinges 2 3.696 1 October 2014, 08:39
Laatste bericht: Dinges

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)