Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De baksteen van Elvis (242GL)
#1
Hoi!

Dit wordt min of meer mijn eigen voorstel en project topic.

Ik ben paul 24, student in Delft en heb na een aantal verschillende brikken van andere merken vorige maand een leuke volvo gekocht.
het betreft een:
Volvo 242 GL
Bouwjaar 1979
215dkm op de klok en is een heel redelijke staat.
B21A blok
4 bak zonder overdrive (weet nog niet welke)
en ze wordt ook wel liefkozend de baksteen genoemd.

[Afbeelding: baksteen01.jpg]

Ze heeft ongeveer in 1997 een full respray gehad maar die is niet helemaal mooi uitgevoerd, onder de kap zijn wat dingen meegespoten en de kleur is ondertussen ook flink dof geworden (of nooit mooi geweest)
Bij de achterste wielranden en net onder de nummerplaat achter begint er ook weer wat roest door de lak heen te kruipen. In de kofferbak is wel duidelijk te zien dat er voor de vorige respray gelast is, dit is dus al eens aangepakt en hoef ik alleen nog maar bij te houden.
Verder is er een relatief nieuw interieur ingekomen, zijn de benzinepomp, kachelventilator en nog wat andere standaard mankementen al verholpen en heb ik er een leuke doos onderdelen bij gekregen. (en dat allemaal voor een prijs die ik hier echt niet durf te noemen)

Zaken die ik nog wil aanpakken:
- De chrome strips net onder de ramen is 'uit de kom' maar gaat niet direct makkelijk er weer in. dit wil ik dus zeker weer maken
- De originele radio terug plaatsen, door de vorige eigenaar is er een lelijke nieuwerwetse cd speler ingevrot maar ik heb de originele radio erbij
- een electrische antenne plaatsen. de huidige staat alle kanten op en ziet niet uit.
- Setje hella mistlampen op de bumper zetten, mijn pa heeft nog 2 rechthoekige hella's nieuw in doos.
- Ik heb bij aanschaf een automaten bak met overdrive gekregen en wil de overdrive eigenlijk op mijn 4 bak bouwen (geen idee of dit kan)
- toerenteller inbouwen
- misschien een stuurbekrachtiging inbouwen, heb deze ook bij de auto gekregen maar vind zonder rijden niet storend en geeft wat meer gevoel
- een 2de toeter plaatsen, heb nu een rare schakelaar naast mn stuur waarmee ik mn toeter kan uitzetten, wil eigenlijk op de andere stand een misthoorn of iets dergelijks.
- roestplekjes bijwerken.
- waarschuwingslampje voor mn achterlicht verhelpen (licht doet het wel gewoon dus vermoed slechte massa)

Nog maar wat foto's
[Afbeelding: baksteen02.jpg]
[Afbeelding: baksteen03.jpg]
[Afbeelding: baksteen04.jpg]
[Afbeelding: baksteen05.jpg]
[Afbeelding: baksteen08.jpg]

Vragen, opmerkingen, hulp is allemaal ontzettend welkom.
Ik heb zelf meteen een rits vragen.

- is de overdrive van een automaten bak (weet as zaterdag t type) zomaar om te zetten achter een normale 4 bak?
- heeft er iemand toevallig een haynes, bentley of greenbook manual van mijn type volvo, liefst als pdf
- waar dient de rare schakelaar waar ik mijn toeter mee uit kan zetten normaal voor?
- Ik weet dat volvo een eigen ophangsysteem voor extra mistlampen heeft gehad, moeten er hiervoor ook gaten in mijn bumpers geboord worden? (zo ja is er weinig meerwaarde tov de hella bevestiging en dan gebruik ik die)
- is er slechts 1x per jaar een vkb? kwam me dit weekend helaas echt niet uit.
- mijn tellerverlichtinghelderheidsinstelknopje (lekker scrabblen) lijkt niet te werken, waar kan dit aan liggen
- idem voor mijn achterruitverwaming.

mvg,
Paul
Antwoord
#2
Welkom Paul, leuke 242 voeg je aan het forum toe.
Wat je vragen betreft; van automaten en overdrives weet ik niets, maar Haynes kun je bij Carlo nieuw aanschaffen, Groene boekjes in de Engelse taal kun je bekijken hier vinden.
De rare schakelaar kun je beter een foto van laten zien want da's een beetje moeilijk in te schatten en voor de lampen zul je gaten moeten boren, dus de Hella bevestiging verdient de voorkeur.
De VKB zul je inderdaad weer een jaar op moeten wachten, je tellerverlichtings knopje ben ik ook benieuwd naar want ik heb hetzelfde probleem en je achterruit verwarming zal doorgebrand zijn, of een draadbreuk ergens in de toevoer hebben.
Succes met de aanpak van je problemen er komen vermoedelijk snel meer reacties en antwoorden op je problemen, dus dat komt wel goed.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#3
Intessante toeterschakeling. De OD van een automaat kan niet achter een vierbak (= M45), evenmin als de OD van een 4+OD handbak (= M46). Het zijn redelijk zelfstandige units.

Je mag best zeggen wat je betaald hebt voor deze originele NL oldtimer. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
dus als ik t goed begrijp kan er helemaal geen od achter mijn standaard bakkie Wink

De 'toeterschakelaar' is een 3 standen flipswitch aan mn stuurkolom vlak voor mijn contactslot.
Een vriend van me vertelde dat hij iemand kende die ook zo'n dergelijke schakelaar had waarmee hij van toetergeluid kon wisselen.
geen idee of dat ook het idee was bij die van mij maar als ik m omzet doet mn toeter het niet meer...


groeten paul
Antwoord
#5
Zooooooooooo, da's een hele mooie prijs, ik zie regelmatig € 500 voor alleen een stuurbekrachtiging gevraagd worden :o :o en een belastingvrije 242 zit bijna altijd over de 2000.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#6
ik had ook al het idee dat t een goede prijs was (misschien moet ik m zo maar even censureren ;D)

hij ziet er in t echt wel net wat minder mooi uit dan op de foto's
bumpers zijn iets verweerd en de lak is echt dof, plastic randen van de koplampen hebben op sommige stukken geen chroom meer ed maar dan nog...
Antwoord
#7
Leuke auto man en voor dat geld, wie doet je wat 8). enne natuurlijk welkom op het forum!

Antwoord
#8
Hey bekende auto.
Teminste volgens mij ben ik daar voor mn broertje een jaar geleden ofzo wezen kijken.

De apk was toen bijna verlopen, onder andere daarom niet doorgegaan.

Lekker vol blubberen met vett en de roest stoppen dan heb je nog lang plezier van het wagentje. LPG erin en je hebt een prima studentenwagen.

De VKB is inderdaad 1x per jaar.
Antwoord
#9
Schitterend! Zo'n auto wordt elke dag meer waard moet je maar denken.
Als je 'm ooit weg doet krijg je er spijt van.
Antwoord
#10
DopdeDouwer schreef:Hey bekende auto.
Teminste volgens mij ben ik daar voor mn broertje een jaar geleden ofzo wezen kijken.

De apk was toen bijna verlopen, onder andere daarom niet doorgegaan.

Lekker vol blubberen met vett en de roest stoppen dan heb je nog lang plezier van het wagentje. LPG erin en je hebt een prima studentenwagen.

De VKB is inderdaad 1x per jaar.

Ja klopt! (was mei vorig jaar, net ff mailtje opgezocht)

Ik heb inderdaad zitten twijfelen om die te kopen... Met name omdat die wielranden niet echt mooi waren opgeknapt... Ik was/we waren bang dat die oude wielranden er nog gewoon onder zaten..
Prijs was toen ook wel hoger geloof ik.

Maar het is een leuk ding! veel plezier ervan Smile

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Een baksteen op lucht - 81' 244 GL Yezzz 30 12.931 2 November 2021, 17:32
Laatste bericht: Yezzz
  even voorstellen! (volvo 242GL 1979) RutgerK 13 7.128 20 October 2014, 22:33
Laatste bericht: RutgerK
  De witte baksteen :) Wottel 74 40.940 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)