Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Amsterdam - Dakar in een volvo 240 station 2.3 GL
#1
Hallo volvoliefhebbers,

Ik heb een vraagje:
eind februari doe ik mee aan de alternatieve Amsterdam - Dakar challenge (zie http://www.amsterdamdakar.nl). Deze tocht voor het goede doel ga ik afleggen in een volvo 240 station 2.3GL uit 1990.

Voor deze rit moet mijn volvo "woestijnproof" gemaakt worden. Een van de essentiele punten is een grote grondspeling. Hiervoor wil ik mijn volvo verhogen. Nu is mijn vraag, hoe kan ik dat zo goed(koop) mogelijk doen? Heeft iemand tips?

Mocht je nog andere punten weten die van belang zijn als ik de monsterrit (6500 km) ga afleggen, dan laat ik mij graag adviseren.....

Met vriendelijke groet,

Roy
#2
Het goedkoopst en makkelijkst is het denk ik, om bussen tussen de veren en hun ophanging te maken. Verder moet je natuurlijk je luchtfilter up-to-date houden en desnoods onderweg wat vaker vervangen. Verder kan je met een 240 niet zo gek veel overkomen lijkt me; goede keus!

Cool trouwens die rit; ik neem aan dat je ons op de hoogte houdt?!

Succes!
#3
zoals ik je al mailde kun je ook eens info vragen aan:
http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=824

hebben vast wel nuttige tips Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
#4
de volvo 240 VAN heeft een soort spacers tussen de veren de de carosserie zitten bij de voorwielophanging. Geeft zeker 3 cm extra...
diesel veren zijn ook stugger (voor iig)
achter weet ik niet.. er zijn wel veren van andere auto's die ook passen...

Ik zou verder bij de 240 een paar kleine dingen veranderen om em betrouwbaarder te maken. Bijvoorbeeld de thermostaat en de luchtvoorverwarming uit het luchtflterhuis halen, want die thermostaten gaan vaak kapot en dan zuigt de motor hete lucht aan (minder vermogen en hoger verbruik), dan kan de luchtmassameter makkelijk kapot gaan...
En dan gelijk even die inlaat snorkel vervangen voor dikke buis die van wat hoger aanzuigt.
Ook heeft de 240 een rubber plug op de achterkant van de cylinderkop zitten, die kan er eventueel uitschieten en zorgen voor flink olieverlies.. Daar is makkelijk een plaatje op te maken, er zitten al gaten met schroefdraad.

Ik zou ook even kijken of je de injectoren en de gasklep kunt reinigen, dan rijd ie ook weer een stukje beter en zuiniger..
Misschien de radiateur laten spoelen/schoonmaken en de thermostaat vervangen voor een lage temperatuur waarde (standaard is 89 d8 ik).
Alle vloeistoffen vervangen, filters etc..
maar ja, dat zijn eigenlijk logishe zaken... Maar soms is het budget iet groot genoeg vrees ik :oops:

JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
#5
en ducktape meenemen natuurlijk!!!!!
maar dat had je al begrepen aan je naamte zien.
veel succes hou ons op de hoogte en foto's natuurlijk.
Vitara
#6
Holowkregel schreef:en ducktape meenemen natuurlijk!!!!!
maar dat had je al begrepen aan je naamte zien.
veel succes hou ons op de hoogte en foto's natuurlijk.

Het is nathuurlijk DUCTtape, maar dat wist je wel 8)


Gr :wink:
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
#7
ik denk toch echt DUCK tape

[Afbeelding: ducktape.jpg]

[Afbeelding: 3250611.jpg]

maar duct mag ook, of gaffer tape
http://www.altecweb.com/home.asp?rf=gglr...ct+tape%22

maar het werkt wel!
http://www.geocities.com/sunsetstrip/alley/2084/

[Afbeelding: ducttapebabysit.jpg]
[Afbeelding: dscn3735.jpg]
[Afbeelding: Duct%20Tape.jpg]
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
#8
ja het is duckt tape, afgeleid van dukt in de zin van kanaal (luchtkanaal voor airconditioning) meen ik...
lijkt idd erg op gaffa tape
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
#9
DUCKtape is later gekomen, omdat toch iedereen het fout zegt :roll:


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
#10
hadden we daar niet al eerder een discussie over?? Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 195 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 467 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 1.546 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 2.815 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 1.884 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 1.804 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.244 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 7.567 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Waarde 1976 Volvo 244GL Ohrtmann 14 7.966 7 February 2021, 13:54
Laatste bericht: Ohrtmann
  Volvo C70 2.4i na lang stilstaan weer starten favroom 8 3.991 1 September 2020, 22:01
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)