Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlaat voor 242DL uit 1975
#1
Bij de laatste APK heb ik de laatste demper vervangen. Nu blijkt echter dat de rest van de uitlaat ook zijn laatste adem uitblaast (letterlijk - de laatste bocht voor die einddemper levert nogal wat extra ventilatiegaten, met bijbehorend geluid :oops: !).

Tijdens de herfstrit werd me aangeraden Idea eens naar een vervangend exemplaar in RVS uit te kijken, om - zoals werd gesteld - dat dan de laatste uitlaat zou zijn die ik ooit voor m'n 242 zou kopen.

Aldus gezocht bij verschillende leveranciers - ook na aanraders van forumbezoekers: bedankt nog 8) ! Er is nogal wat keus en verschil, zo blijkt. De aanbiedingen die ik tot dusverre kreeg:
fa. Scandcar - VO00567: ? 439,11
fa. VeteranCar - Simons: ? 267,75 :!:
fa. European - Ferrita: ? 349,- :!:
fa. RiCa - VO050001: ? 443,89

Nu rijst de vraag: Is de Simons uitlaat echt een sportuitlaat? Zo ja, hoeveel verschil is er dan tussen het geluid dat m'n uitlaat nu maakt :? ( :oops: ik schaam me echt als ik zo eind december mijn koude Zweedse aanzwengel :oops: ) en het geluid van de Simons 8) sportuitlaat?

Verder ben ik benieuwd naar het verschil tussen de VO50001 en VO00567. Volgens de fa. RiCa geldt:
VO50001 / model. 242/ 244/ 245 B20A / BJ. 75`
VO00567/ model. 242/ 244/ 245 B21A, B23 / BJ. 76-77

Voor de goeie orde: Mijn 242 DL uit 1975 (SE) is in 2000 ingevoerd in NL, waarna een B23 motorblok is gemonteerd (naast andere 4-bak + OD en LPG installatie).

Alvast erg bedankt voor jullie adviezen (en andere adressen waar te slagen?)!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#2
Bij mijn 242 is begin dit jaar nog een nieuwe uitlaat gemonteerd, bij nordicar.
ik zal eens nakijken wat dat gekost heeft.


(De auto was toen nog van mijn neef, maar ik heb alle rekeningen erbij)

ik kom erop terug.
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord
#3
Mijn ervaring is dat je het best het stukje tussen middendemper en einddemper altijd mee kunt vervangen als je toch de einddemper vernieuwt.

Ten eerste krijg je de uitlaat veel makkelijker los als je hem achter aan de middenpot losdraait en bovendien is genoemd stukje pijp op de dempers na het vaakst doorroestende uitlaatdeel.
Antwoord
#4
Dinges,
Ik ben benieuwd wat je gaat doen. Ik had de laatste keer geinformeerd bij mijn garage (heel precies mannetje) en die zei dat het niet goed was om bij die oude motoren de uitlaat te veranderen door niet-standaard spul. Had al de gedachte dat het weer een beetje te voorzichtig was, maar als jij omgaat dan ga ik het de volgende keer toch ook proberen als het je bevalt.
suc6 in elk geval
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#5
Simons is geen RVS uitlaat, maar een sportuitlaat! Hij is wel van betere kwaliteit dan een gemiddelde Bosal. Ik vind het geluid wel ok: een iets zwaardere brom dan normaal, maar absoluut niet zo'n gebler als je wel eens hoort onder die Golfjes e.d.

Persoonlijk zou ik voor de Ferrita gaan, daar ga ik zelf ook voor. op foto's zien ze er goed gelast uit en zijn niet te duur.

Maar let wel op, als jouw blok is vervangen door een B23 heb je vast vooraan een andere voorpijp nodig.....
Antwoord
#6
Ticcie schreef:Simons is geen RVS uitlaat, maar een sportuitlaat! Hij is wel van betere kwaliteit dan een gemiddelde Bosal. Ik vind het geluid wel ok: een iets zwaardere brom dan normaal, maar absoluut niet zo'n gebler als je wel eens hoort onder die Golfjes e.d.

Persoonlijk zou ik voor de Ferrita gaan, daar ga ik zelf ook voor. op foto's zien ze er goed gelast uit en zijn niet te duur.

Maar let wel op, als jouw blok is vervangen door een B23 heb je vast vooraan een andere voorpijp nodig.....

is de ferritta ook een sportuitlaat of niet?? Ik vind een Simmons wel leuk maar ik zou ook wel graag een rvs ferrita eronder hangen, maar als die geen winst oplevert (voorzover dat gaat met een uitlaat) dan is het wat minder aantrekkelijk..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
ja, da's ook een sportuitlaat. Voor de turbo zelfs een 3 inch en daarom voor mij helemaal naar wens!
Antwoord
#8
Bedankt voor jullie reacties!

Ik twijfel nog. De tussenpijp is wel een stuk voordeliger dan een complete uitlaat (zeker omdat ik de einddemper wel al vervangen heb). Misschien een optie voor als deze weer doorgerot is. Als ik zou kiezen voor een complete vervanging zou ik wel kiezen voor een Ferrita. Da's, voor zover ik kan beoordelen, een standaard uitlaat, maar dan uitgevoerd in RVS (correct me if I'm wrong!).

Alleen nog de vraag: wordt 't een VO50001 of een VO00567? Ticcie - zou dat het verschil zijn tussen een exemplaar voor een B19 en B23 motorblok?

Ik houd jullie op de hoogte!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#9
Bij ScandCar hebben ze op het moment een aanbieding: Een complete uitlaat voor ? 89,- :!: .

Denk spekkoper te zijn en heb 'm zojuist besteld (met ? 10,- verzendkosten). Nu ff kijken of ik 'm er voordien al onder kan sleutelen of wacht tot de sleuteldag van het Volvo 240/260 register (ergens in april).

Blijf jullie op de hoogte houden, want hoor verschillende ervaringen met de fa. ScandaCar :? .
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#10
ik ben wel benieuwd want heb ook wel interesse namelijk. Is dat de 3inch uitvoering dan als ik het goed begrijp?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  242 uit 1975 gekocht,vraag over benzine tank 240R 2 5.085 24 November 2010, 20:24
Laatste bericht: Peter Timmer
  Eindelijk een subgroep voor de ware 242 liefhebber Robbert242DL 20 11.035 31 December 2005, 22:39
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)