Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2008
Mijn 240 station uit '89 heeft ongeveer 20 jaar probleemloos gelopen, maar de grote problemen beginnen zich aan te dienen. Ik zal kort even omschrijven wat er aan de hand is:
Sinds een aantal maanden loopt de motor koud onregelmatig. Dat komt doordat ie start op 3 cilinders. Dit probleem is inmiddels verholpen door een nieuwe bougiekabel en bougie te gebruiken. Sinds dezelfde periode verbruikt de auto ineens ontzettend veel koelvloeistof. Ik gooi het reservoir vol, maar een week of 2 later is het weer op. Volgens mijn garage betekent dit dat ik een lekkende koppakking heb (want er is verder nergens een lek te ontdekken volgens hem). Nu hoorde ik afgelopen weekend echter dat in dat geval witte uitslag te zien moet zijn op de oliedop. Maar daarvan is volgens mij helemaal niets te zien! Heb ik nou wel of niet een lekkende koppakking??? Of heeft het iets te maken met de koelvloeistofinlaten of iets dergelijks op het blok?
Is het trouwens verstandig om hiermee door te rijden?
Alvast bedankt! Ik weet niet of dit verhaal duidelijk genoeg is, dus als ik meer details moet geven hoor ik dat graag.
Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Lekke koppakking is aannemelijk. Als de lekkage direct richting de verbrandingskamer gaat, hoef je geen witte prut bij je olie te hebben. Het starten op drie cilinders kan ook wijzen op een lekkage van de koppakking. Walmt de auto harder dan voorheen? Vooral bij koude start?
Mee doorrijden is natuurlijk niet verstandig, tenminste als je de auto nog een langer leven gunt.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.520
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Ik zou de koppakking toch ook heel sterk verdenken! Die koelvloeistof moet toch ergens heen gaan.. je hoeft idd niet noodzakelijk altijd mayonaise te zien.
Niet meer doorrijden :o De koelvloeistof in de motor verdunt de olie en vermindert hierdoor heel sterk de smerende werking ervan, waardoor de motor heet kan lopen of zelfs vastlopen. Je kan hiermee onherstelbare schade veroorzaken. Op veilig spelen dus :-\
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Nog een punt: Geen mayo is wrs geen koelvloeistof in de olie. Maar dan kan het alleen in 1 van de cilinders terecht komen (of je moet een duidelijke lekkage hebben) Dat wordt vanzelf erger met uiteindelijk een waterlock als gevolg. (zuiger loopt vast op de koelvloeistof die op de zuiger komt te staan. Vloeistof is nl niet samen te persen) met allerlei krom spul als resultaat. Ook mijn advies: repareren.
Draai je bougies er even uit. De cilinder met lekkage is dan vast herkenbaar.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 1.441
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Lekke koppakking, heb precies hetzelfde gehad en uiteindelijk toch maar de kop eraf laten halen. Kop was nog vlak, maar door al dat water behoorlijk ingekankerd. Nieuwe pakking was voldoende en hij rijdt weer als een zonnetje. Maar binnen een paar jaar gaat dit vermoedelijk toch weer terugkomen. :'(
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2008
Bedankt voor de snelle en verhelderende reacties. Als ik dit zo hoor komt toch het 'nachtmerriescenario' uit. Waar moet ik aan denken ivm de kosten voor het vervangen van de pakking? Vermoedelijk een dure operatie, die ik dan zelf zal moeten doen.
Heb het goede topic daarvoor inmiddels ook gevonden. Ben behoorlijk handig met sleutelen, maar heb hiermee 0,0 ervaring. Kijken wat het wordt...
De auto walmt trouwens niet meer dan eerder.
@martin: betekent het in dat geval dat niet het hele blok uit elkaar hoeft?
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Dat zou werelds zijn, maar helaas..... Gaat in dit geval alleen om de diagnose.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
weet niet waar je woont maar je kunt altijd in dordt langskomen voor een vrijblijvende diagnose en prijsopgave...
Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2008
Ik woon in Utrecht. Op dit moment rijdt de wagen even niet; de dynamo is ook ter ziele gegaan... Dit weekend probeer ik die te vervangen. Daarna maak ik graag eens gebruik van je aanbod, want ik kom nog wel eens in Dordt.
Als het zover is pm ik je wel!
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een koppakking vervangen kan je heel goed zelf. Een kale pakking kost iets van 15-20 euro. Maar omdat je onderweg nog wel een pakking of twee zal breken/scheuren kan je misschien beter een set (50 euro) kopen, zoiets:
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=479 (concurrerend prijsje!)
Momentsleutel lenen/huren en sleutelen maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969