Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 turbo velg op volvo 245 (1979) met turbo onderstel
#1
Het is even geleden, maar nu toch weer even op dit forum (teveel andere hobby's).

Mijn vader heeft een paar maanden geleden voor zijn volvo 245 turbo (carosserie model 1979 met turbo onderstel van 1984 model) een set 740 turbo velgen aangeschaft ter vervanging van de huidige 14 inch spaakvelgen.

Nu ging hij dus naar de banden boer om dit alles te vervangen, maar bleek daar dat de velgen met banden aanliepen. Vooral de stuuruitslag voor gaf problemen, te breed!?). Nu ben ik even de precieze naam van de velg kwijt, maar het is de 5 spaaks velg die een klein beetje lijkt op de 240 turbo velgen, maar dan iets boller met ronde kunstof naafkapjes in het midden.

Hierbij de vraag of mensen dit aanploop probleem kennen? Mogelijk is er een foutieve banden maat gemonteerd. Welke maat werkt goed in combinatie met deze velg en deze auto?
Antwoord
#2
Volgens je beschrijving zijn het volgens mij Draco-velgen (15 inch). Die heb ik onder mijn 245, daarvoor onder een 145. "Horen" onder een 740. Geen problemen. Met 195/65 banden.

http://www.pbase.com/mr740ti/image/16900339
245 DL 1983
Antwoord
#3
De orginele Turbo velgen zijn de Virgo's, deze zijn volgens mij 1/2"breder als de draco's maar hebben als ik het mij goed herinner ook een iets lagere ET (= einpress tiefe, ook wel: offset, Draco geloof ik ET25 en Virgo ET20)
Hoe lager de ET/offset, hoe verder de velg naar buiten komt. m.a.w. de Draco's steken iets te ver naar binnen.

Volgens mij is het probleem opgelost als je een set spacers gebruikt van 5mm dik (de ET wordt dan gecorrigeerd van 25 naar 20)

Op een Draco hoort standaard 195 of 185, je kan er 205 op doen maar dan staan de wangen wel erg bol.
Op een Virgo volgens mij ook 195 maar er kan ook nog goed 205 op

Antwoord
#4
Volgens mij is het probleem opgelost als je de stuuruitslag opnieuw instelt; iets grotere draaicirkel dat wel, maar die is toch al klein.
Dus volgens mij geen probleem.
Antwoord
#5
Draco! Dat was het ja.

Helaas weet ik nu dus niet welke maat toen der tijd is geprobeerd is, maar we zullen het gaan proberen. Daarbij begrijp ik dus dat het met de genoemde maat ook zonder spacers zou moeten lukken? Waar zou ik anders de genoemde spacers van 5mm kunnen bestellen?

Antwoord
#6
DopdeDouwer schreef:Volgens mij is het probleem opgelost als je de stuuruitslag opnieuw instelt; iets grotere draaicirkel dat wel, maar die is toch al klein.
Dus volgens mij geen probleem.

Hoe kan ik deze uitslag beperken? Het betreft natuurlijk een stuurhuis met stuurbekrachtiging. Sowieso stuurt het stuurhuis zo ver dat de bekrachtigingspomp op het gegeven moment een jankend geluid gaat maken... Iets minder uitslag is dus sowieso een oplossing te noemen.
Antwoord
#7
@ janspeed: zou ik dan ook spacers nodig hebben voor mijn 245 (1983)? Ze zitten eronder zonder problemen. De draadeinden steken nu wel wat minder uit (zo'n 2mm na bevestiging van de moeren) dan toen ze op mijn 145 zaten. En 1 keer zat een achterwiel wat vast op de trommel (heet vast niet zo) en de velg was daardoor wat beschadigd aan de binnenkant.
245 DL 1983
Antwoord
#8
daanheijn schreef:
DopdeDouwer schreef:Volgens mij is het probleem opgelost als je de stuuruitslag opnieuw instelt; iets grotere draaicirkel dat wel, maar die is toch al klein.
Dus volgens mij geen probleem.

Hoe kan ik deze uitslag beperken? Het betreft natuurlijk een stuurhuis met stuurbekrachtiging. Sowieso stuurt het stuurhuis zo ver dat de bekrachtigingspomp op het gegeven moment een jankend geluid gaat maken... Iets minder uitslag is dus sowieso een oplossing te noemen.
Bij een 140 zit er simpelweg een bout+borgmoer op het chassis, waar een stuurstang tegenaan loopt; soort "boem is ho"-princiepe. Geen idee hoe dat bij een 240 is vormgegeven, zal niet heel veel schelen denk ik.
Antwoord
#9
Draco en Virgo zijn allebei 6" breed. De stalen 740 velgen op mijn 240 zijn exact als de Draco 6Jx15x25, lopen nergens aan met 195/65r15 banden. De Draco's op mijn broers 240 zelfde verhaal. Geen spacers.
Stuuruitslag is niet instelbaar als op de 140, janken is vrij normaal maar het is niet de bedoeling dat je de uiterste stuuruitslag lang vol houdt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
wakka schreef:@ janspeed: zou ik dan ook spacers nodig hebben voor mijn 245 (1983)? Ze zitten eronder zonder problemen. De draadeinden steken nu wel wat minder uit (zo'n 2mm na bevestiging van de moeren) dan toen ze op mijn 145 zaten. En 1 keer zat een achterwiel wat vast op de trommel (heet vast niet zo) en de velg was daardoor wat beschadigd aan de binnenkant.

als niks aanloopt bij volledige stuuruitslag dan lijkt mij dat niet nodig.
Als je maar 2mm draadeinden over hebt kom je zelfs 3mm te kort als je 5mm spcers plaatst. Dat is helemaal niet wenselijk!
ik zeg: Gewoon lekker doorrijden zonder spacers.

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 287 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Achteras brom Volvo 245 van 1981 Rin 21 14.387 23 March 2020, 11:09
Laatste bericht: BartJu
  Volvo S80 T6 1999 blijft maar trillen en hobbelen raberwald 5 4.424 15 August 2019, 17:58
Laatste bericht: ZOAB
  Onderstel 740 Archermusic 6 5.738 4 September 2018, 16:03
Laatste bericht: Archermusic
  Alternatief voor Nivomats volvo s90/V90 jeromvr 1 4.239 11 December 2016, 00:26
Laatste bericht: henqui
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.264 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Volvo 240 op niveau met comfort . KennOne 4 4.982 30 June 2016, 11:09
Laatste bericht: Dopski
  Aanloop geluid met insturen Volvo 240 Polar. KennOne 6 6.027 5 April 2016, 08:46
Laatste bericht: KennOne
  Stuurhuis oude type volvo 200 hun 7 11.119 31 March 2016, 19:10
Laatste bericht: Jambon
  Uitlijnen Volvo 240 Polar KennOne 7 6.374 15 March 2016, 15:46
Laatste bericht: KennOne

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)