Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schudden en beven ( en een beetje rammelen)
#1
Sedert enkele weken schut en beeft m'n 1996 940 estate 2,3 benzine turbo in vrijloop, net een ÃÃn cilinder motorfiets van weleer, het hitte schild rond de katalysator rammelt er door. Wat opvalt is dat dit minder voorkomt, alhoewel, als hij nog koud is (in zo verre dat kan met dit weer).

Wat er ook nog bij komt is dat het koelwater om de haverklap leeg is, na ongeveer elke 500 km moet er 1 L bij in het reservoir tankje. De radiator is nog maar 2 jaar 'nieuw'.
Aan de kant van de turbo zit de motor, de leidingen en het motorhuis onder de witte spatjes.

En zoals alle 'goede' dingen per drie komen : de bovenkant van de motor, net rond het vuldop, zit altijd onder de olie. Die overlopende olie druppelt dan op de uitlaat en turbo, met de nodige geur van verbrande olie en bijhorende rook...

Wat nu gedaan? ???
Antwoord
#2
Lijkt (in het gunstigste geval) een lekke koppakking. :'(

Kop er af, vlakken en de boel weer terug monteren met nieuwe pakkingen e.d.
245DL 1980 USA
Antwoord
#3
Die witte spikkels zijn opgedroogde spetters koelvl.st. die door de fan naar achteren geblazen worden. Ga maar eens zoeken waar het vandaan komt, het reservoir misschien.

Olie rond de vuldop is gewoon een verharde rubber sluitring, die kan je voor 90 cent kopen http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2084

Schudden en rammelen kan uiteraard van alles zijn. Start nog goed? Olie en koelvl.st. nog goed en geschieden van elkaar? Er zijn ook echte tests voor koppakkingproblemen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
ben je eens in de buurt van dordrecht? diagnose is zo gesteld...
Antwoord
#5
Starten doet ie na de eerste slag en 'trekken' en accelereren doet ie ook goed, ben vorig weekend naar Duitsland geweest (1300 km H/T) en ik moest hen bijna inhouden op de autobahn! Het gemiddelde verbruik was ongeveer 10L/100 km 95 oct. benzine met soms (veel) een top van 140 km/h, niet zo slecht. Wie weet is het ÃÃn cilinder die niet zo goed mee wil, een minder goede 'bougie' (hoe noem je dat in 't schoon Vlaams), maar dan zou ie niet zo goed trekken, dacht ik zo.
Of kan het dat door het warmere weer de automatische choke niet meer aangaat (= normaal), de boel een beetje ontregeld is en bij gevolg het mengsel in vrijloop te arm is? Eigenlijk is het wel wat begonnen met de hogere dag temperaturen. De toerenteller duidt tussen de 800- en 1000 t.p.m. aan in vrijloop wat nogal normaal is (of niet?).
Dat koelwater lek kan ik maar niet vinden, misschien lekt het alleen als de motor warm is en dan de druk hoger is, verder zoeken.

Antwoord
#6
De 'choke' is het zeker niet, die heeft de 940 niet, en als er iets met de koudestartregeling mis was zou die benzine slurpen. Wel hoort het stat. toerental strak tussen 800 en 900 rpm te liggen, de waarde voor b230fk weet ik niet maar het hoort niet zo te schommelen.
Misschien heb je ergens valse lucht of is de stat. regelklep of gasklephuis vies (slangen, evt. stekkers los en kijken). De kaarsen kan je natuurlijk ook gewoon zelf bekijken, is wel een goed idee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Dank jullie voor de raad!

Dat van die choke wist ik niet maar m'n kennis van automechanica stopt bij de carburatoren techniek van de jaren '70. Als jonge en onervaren snaak heb ik toen vele zondagen onder de kap van m'n Corollatjes doorgebracht. Ik heb er 5 'versleten' in nog geen drie jaar tijd! Maar ik was dan ook een bevoorrechte gebruiker, m'n oom had een Toyota garage…
Toen ik 18 werd kon ik bij hem, voor een appel en een ei, een tweedehandse Corolla kopen en kreeg er 6 maanden garantie boven op. Na met moeite 4 maanden zat ik er al door, het dingetje was dan ook bijna 7 jaar oud en op. Maar geen nood, ik kreeg een andere onder garantie, m'n oom had er zeker wel tien staan op de weide achteraan de garage, zo gezegde 'verplichte' overnames om een nieuwe te kunnen verkopen. Dat was een ware onderdelen goudmijn om m'n Corollas rijdend te houden. Een tijdje had ik er een mosterdgele met een groene motorkap, een rode deur en een zwarte vleugel en de grille van een ander bouwjaar, alles zelf samen gesteld, maar het werkte (met pop-revetten en Parker vijzen kun je veel). Eens heb ik eigenhandig in ÃÃn weekend een motortje gewisseld. Een 1200 cc met de bak eraan nam je zo onder de arm en had niks om het lijf.
Ik zou dat nu niet meer doen, de techniek van m'n 940 is te complex, ik heb de ondervinding niet en zeker geen tijd meer. Alhoewel ik het zeer graag doe.

Over m'n ervaringen met de Cortina Lotus, met twee dubbele Webers, vertel ik een andere keer. Die schitterende zuipschuit reden wij spijtig genoeg binnen de kortste keren in de prak…

En voor de Nederlanders, de 11de wordt de dag des oordeels… Good luck!
Antwoord
#8
Deze ochtend naar de garage geweest. Verdict :
- Koelvloeistof lek is probleem met de waterpomp. Kan gerust nog verder mits tijdig bijvullen met gewoon water, moet hersteld worden tegen de vorst want dan moet er echte koelvloeistof in (sic). Een nieuwe pomp kost € 67 + het werk, val nog mee, wordt volgende maand gedaan.
- Schudden en beven werd grotendeels opgelost met een software reset, de min pool van de batterij even af leggen en monitor aansluiten, koppakking en bougies zijn OK. Schudt nog een beetje en de RPM schommelt nog altijd tussen 800 en 1000 maar, marc1970, dat deed ie altijd al.
- Rubberring voor olievuldop kostte € 2,88 + BTW...
De grote onderhoudsbeurt met nieuwe oliefilter (320 000 km) kostte € 113,26 bij officiële Volvo dealer, iedereen moet leven. Het duurste was de 3,85 L half synthetische olie, deze kwam duidelijk niet uit de Golf van Mexico...
Antwoord
#9
mooi dat het opgelost word...

67euro voor een waterpomp is nogal duur: KLIK en dat rubber: KLIK

wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld? het schudden kan aan de kleppen liggen: KLIK
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)