Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lampjes
#1
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met de lampjes in mn 240. Inmiddels heb ik het gevoel dat ik ze allemaal wel aangesloten heb, maar vroeg me af of er ergens toch nog 'verborgen' lampjes zitten waarvan ik niet weet. Dus; zijn er nog lampjes die ik moet of kan aansluiten? (ik heb de consoleverlichting, gordellampjes, asbakverlichting, binnenverlichting, handschoenenkastlampje enz werkend)
Dan nog een vraag in dezelfde lijn. Ik heb een handgeschakelde 240. Op mijn instrumentenpaneel zit naast de controlelampjes een vlakje met een naar boven wijzende pijl daarin. Nu las ik eens dat dit het overdrive-lampje is voor een automaat. Maar ergens op internet las ik ook dat dit bij handgeschakelde auto's als shift indicator kan dienen. Aangezien het lampje hiervan kapot is, vroeg ik me af: is dit inderdaad zon schakellampje? Of is het loze ruimte en loont het de moeite niet het lampje te vervangen?
Alvast bedankt!

Joost
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#2
shift indicator? denk dat dat home-brew is
Antwoord
#3
Tja, dat zou kunnen. De reden dat ik het vraag, is omdat ik het tegen kwam op deze site:
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1986...240_02.htm
(en ter verduidelijking ook deze: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1986...1a.htm#pg6)
Daar staat zelfs een apart kopje met shift indicator. Zou dit misschien een (al dan niet Amerikaanse) optie zijn?
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#4
gaaf!!! nooit geweten! Er staat zelfs hoe je de unit opnieuw moet inleren na een gedemonteerde accu.

zit wel een apart kastje aan zie ik. ben benieuwd, sluit het lampje eens aan. kijken of je het hebt...
Antwoord
#5
Ik zal er van het weekend eens naar kijken! Wie weet! Wink
Hier eventueel nog een plaatje van waar het relais van de indicator zit:
http://img131.imageshack.us/i/240relaylocationsrg1.jpg/
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#6
KLIK
Antwoord
#7
zit ook op een 7 en 9 serie. misschien iets met emissie wetten in het olieland :-\ ???
Antwoord
#8
242-turbo schreef:zit ook op een 7 en 9 serie. misschien iets met emissie wetten in het olieland :-\ ???

Emissiewetten in de VS zijn van staat tot staat verschillend. De federale regelgeving is minimaal, en staten als Californie zijn het strengst. In de praktijk voldoen nieuwe auto's allemaal aan de strengste eisen, hoewel het voor kan komen dat sommige modellen niet in alle staten te koop zijn.

Ik heb het gevoel dat het shift indicator lampje best wel eens zo'n typisch geval is om niet-Amerikaanse fabrikanten te benadelen, want het merendeel van de auto's in de VS wordt verkocht met automaat. Handgeschakelde auto's in de VS zijn meestal Europees. Het kan ook puur marketing zijn. Een van de verkooppunten voor Europese auto's in de VS is het (relatief) lage benzineverbruik, en dan is zo'n shift-lampje best een leuke gadget.
Antwoord
#9
Ik heb het lampje inmiddels aangesloten, maar helaas: geen shift indicator. Denk dat dit inderdaad bedoeld is voor de Amerikaanse markt, misschien dat het in een ge
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#10
Vitt schreef:Ik heb het lampje inmiddels aangesloten, maar helaas: geen shift indicator. Denk dat dit inderdaad bedoeld is voor de Amerikaanse markt, misschien dat het in een ge

Voor een indicatie over het opschakelen zal je de stand van het gaspedaal en het toerental moeten kennen, en misschien ook de versnelling waarin je op het moment rijdt. Dus ik neem aan dat je zonder de benodigde electronische signalen het shift-indicator lampje niet zal kunnen gebruiken. Misschien is het te achterhalen op welke aansluitingen van het motormanagement de benodigde signalen te vinden zijn, maar grote kans dat het niet te doen is op een Europees model (?).
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Singaal lampjes in tellerbak ZOAB 12 6.549 8 June 2019, 16:47
Laatste bericht: Wijnand
  lampjes radio superD 2 3.276 20 February 2017, 21:46
Laatste bericht: superD
  Lampjes dashboard gaan branden tijdens rijden. Madman 7 6.919 28 November 2015, 17:42
Laatste bericht: Marc1970
  instrumentenpaneel lampjes branden niet jootman 7 6.820 15 September 2015, 17:36
Laatste bericht: jootman
  dashboard controle lampjes branden niet martenj65 6 5.543 23 June 2013, 22:26
Laatste bericht: Dopski
  Wat voor lampjes in mistlampen voor? henqui 4 2.536 6 November 2012, 19:52
Laatste bericht: henqui
  lampjes vdo meters lars 9 6.126 1 June 2012, 18:18
Laatste bericht: lars
  Lampjes Rik 4 3.163 31 October 2008, 20:27
Laatste bericht: Rik
  Help alle lampjes blijven branden hellohaas 3 3.309 10 August 2007, 08:44
Laatste bericht: hellohaas
  uitleg dashboard lampjes groentje 18 16.102 12 November 2006, 17:44
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)