Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Hallo,
Mijn naam is Arnold. Woonachtig in Uppsala, Zweden.
Afgelopen donderdag heb ik een Volvo 240 GL, automaat uit 1990 aangeschaft.
Auto verkeerd ondanks zijn hoge leeftijd nog in een prima staat.
Maar toch een probleem waar ik niet uitkom.
De electronische km en tripteller doen het niet. De snelheids meter wel.
Ik heb inmiddels gevonden dat dit een kapot tandwieltje of een slecht contact kan zijn.
Alle tandwieltjes zijn heel en ik heb op het printje alle contacten doorgesoldeerd.
Blijft waarschijnlijk een electronisch probleem over.
Wie heeft er een idee wat er nog meer aan de hand kan zijn?
Er zit een IC op het printje. Is daar info over?
Er zal ergens in de versnellingsbak een inpuls gever zitten. Ik neem aan dat er 1 gever is
welke de snelheidsmeter en de KM/tripteller stuurt. Of hebben deze een aparte impulsgever?
Alvast bedankt.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Ik ben er achter wat voor een IC het is: UAF2115. Heb ook een datasheet gevonden.
De KM/Tripteller motor heeft twee spoelen die verbonden zijn met pin 2 resp. 12 van het IC.
Ik heb de motor losgesoldeerd en de weerstand gemeten van pin2 en 12 naar massa.
Pin 2 ca 180 ohm pin 12 ca 3,5 k. Lijkt mij niet ok.
Nu de volgende uitdaging: waar haal ik zo'n IC vandaan? Ik heb bij diverse grote leveranciers gekeken
maar helaas.
Of wie kan me aanzo'n IC helpen of eventueel een compleet printje?
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk niet het wat oplevert om her en der wat los te solderen en te gaan meten in dat kastje. Waarom haal je niet een ander combi-instrument oftewel het hele spul?
Hier een fotoserie over de teller, met de AUF 2115 breed in beeld:
http://cleanflametrap.com/speedo.html
En de triptelleraandrijving:
http://cleanflametrap.com/speedo5/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Marc1970 schreef:Ik denk niet het wat oplevert om her en der wat los te solderen en te gaan meten in dat kastje. Waarom haal je niet een ander combi-instrument oftewel het hele spul?
Hier een fotoserie over de teller, met de AUF 2115 breed in beeld: http://cleanflametrap.com/speedo.html
En de triptelleraandrijving: http://cleanflametrap.com/speedo5/
Hallo Marc,
Bedankt voor de links!
Ik ben het met je eens dat een teller van de sloop een beter alternatief is. Maar...waarschijnlijk gaan deze vaker kapot en zijn ze hier bij de sloperijen vrij zeldzaam. Net zoals de bestuurdersstoel. Als er al een is kost het al gauw zo'n 100 euro. Er zijn hier in de buurt 2 sloperijen maar die kunnen me niet verder helpen. Blijft er over of naar een sloperij verder op of laten opsturen. En dan maar hopen dat het goed is. (Nadeel als je in een groot land woont ;D ) Nu heb ik deze auto pas aangeschaft en ondanks de uitstekende staat zijn er toch nog wel wat kosten aan. Niet erg maar ik probeer het wel in de hand te houden.
Nu is het rijden in en sleutelen aan oude auto's mijn tweede grote hobby. Mijn eerste is elektronica. Dus als ik zo'n printje bekijk en ook nog kan achterhalen wat er op zit en hoe het werkt wordt de uitdaging alleen maar groter om het zelf te repareren.
Nu heb ik na veel zoeken een leverancier gevonden in Duitsland. IC is uit voorraad leverbaar. Kosten 39,- Euro incl. BTW en verzenden.
Bij belangstelling kan ik de link wel even plaatsen. Ik kijk nog even rond en ga dan denk ik maar voor het bestellen van het IC.
Groeten, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Teller vervolg:
Compleet tellerhuis van particulier overgenomen. Hij garandeerde dat de teller 100% in orde was.
Spul ingebouwd, auto bijna niet aan de praat te krijgen, km teller vliegt alle kanten tegelijk op.
Uiteindelijk start de auto maar nog steeds geen km/tripteller. Spul er weer uit en het blijkt dat
het IC wederom op dezelfde manier naar de kl.te is. (Sorry...) Baalde hier hevig van.
Voor dat ik de teller voor de eerste keer uitbouwde heb ik keurig genoteerd welke stekker waar zat.
Na veel zoeken oorzaak gevonden: de km teller heeft een zgn taximeter uitgang. Dit is een aansluiting
naast de km teller waar normaal geen draad op hoort te zitten. Iemand heeft hier een draad op aangesloten waar
12v op staat (rood/wit). Waarschijnlijk moest er wat uitgebouwd worden voor de verkoop en is er een foutje gemaakt.
Hier kan het IC op het tellerprintje echt niet tegen.
Weer een andere tellerunit op de kop getikt, tellerprintje overgezet en prima werken nu.
Uiteraard niets aangesloten op de taximeter uitgang, sterker nog ik heb het aansluit pennetje naar de hoofdprint
eruit geknipt voor het geval dat....
Zo, nu op naar het volgende project: centrale deurvergrendeling inbouwen.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden