Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lage compressie + div. problemen
#1
Via de zoekfunctie kon ik niet echt een antwoord vinden, daarom maar weer eens een nieuw topic openen.

Ik rijd nu al een poosje rond in een oude 345 met B19A-motor. Gekocht in januari 2009 als opknappertje. Hij stond al een jaar of tien stil (wel binnen).
Vanaf mei 2009 zijn we er wat mee gaan rijden, in totaal nu zo'n 7.500 km. We zijn er mee naar Zuid-Frankrijk geweest.
In de bergen daarzo viel het al op dat hij niet echt vooruit wilde. Al werd het naarmate het aantal heuvels vorderde wel steeds beter, haha. Ik dacht dat 'ie even moest "loslopen" o.i.d.
Bergaf een aanloop nemen (160km/h) om de volgende heuvel weer met pijn en moeite met 100 boven te komen. Was met twee personen erin + bagage.

Na afloop heb ik de compressie eens laten meten. Deze bleek zeer teruggelopen, nl. naar waarden tussen 6,5 en 7,2 terwijl dit 9,5 hoort te zijn. Ik heb het ontstekingsriedeltje (incl. de puntjes) laten vervangen en toen trok 'ie al wat beter. Zo nog wat aanpassingen en reparaties uitgevoerd (o.a. carburateur compleet afgesteld en vernieuwd waar nodig), maar nog loopt hij niet lekker.

De koude start duurt wat langer dan zou moeten. Na een seconde of 5 begint er wat te pruttelen, dat pruttelt en kucht dan gedurende een seconde of drie en dan draait de motor ineens 1500 tpm (choke vol uit). Ik moet wel een of twee keer gas geven voor 'ie goed en wel loopt.

Het leuke is dat het olieverbruik erg netjes is. Ik schat dit op 1:10.000 en het wordt steeds beter. Er komt totaal geen rook uit de uitlaat, het koelvloeistofniveau is nog geen millimeter gedaald (het vat sist wel wat bij warme motor) en het verbruik is met gemiddeld 1:11 ook prima.
N.a.v. een tip van een van jullie heb ik afgelopen weekend een nachtje ATF-olie op de zuigers gedaan en de volgende ochtend gestart. Lachen, wat een gigantische blauwwitte kwalm... :o

Daarna, 's middags, heb ik wat remolie verneveld voor de carburateur. Dit is niet helemaal gelukt (het meeste ging er langs) maar er rookte wel wat. Ik heb nog geen resultaat gemerkt.
Stationair draait de auto zeer onstabiel en gemiddeld (ja, gemiddeld) ergens rond de 500 tpm. Als je er dan inzit rammelen de vullingen uit je kiezen. Het CO is netjes 2,5%. Er was echter totaal geen verschil te merken in de loop van de motor tussen een CO van 0,15 en 10%. Raar...?

Wie o wie weet wat er hier aan de hand is en, nog belangrijker, hoe los ik het op? Ik kan natuurlijk een ander blok zoeken maar dat zie ik niet als een oplossing.

Ohja, de kilometerstand is nu 114.500.

Alvast dank!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
kleppen stellen
Antwoord
#3
compressie getest met ingetrapt gaspedaal?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
De klepspeling is gecontroleerd, is binnen de marges (heeft de garage gedaan).

Compressie testen met ingetrapt gaspedaal? Waar zou dat goed voor moeten zijn als ik vragen mag?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#5
345GLS schreef:De klepspeling is gecontroleerd, is binnen de marges (heeft de garage gedaan).

Compressie testen met ingetrapt gaspedaal? Waar zou dat goed voor moeten zijn als ik vragen mag?

is logisch, jij kunt door een rietje minder adem halen dan met je mond wijd open. zelfde geldt voor je motor
Antwoord
#6
Je luchtinlaat eens nakijken, filters vervangen :Smile :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#7
De luchtinlaat is geheel vrij en het filter is net nieuw.

Is het normaal dat je de stelschroef voor het stationair toerental drie volle slagen moet opendraaien om het toerental 300 tpm hoger te krijgen?

Daarnaast vraag ik me af of de choke wel helemaal goed is; gisteren liet ik hem even warmdraaien (normaal rijd ik altijd direct weg, daarom valt het nu pas op) en naarmate de motor warmer werd, werd het toerental ook steeds hoger. Hij begon op 1500 en eindigde op 3000 tpm. Toen heb ik 'm maar een stukje teruggedrukt, wat een geraas.

Omdat de olie na 7500 km nog steeds goed helder is en ook de koelvloeistof eruit ziet "als nieuw" (ook nog altijd op maximumpeil) vraag ik me af of dat een graadmeter is voor de mate van vervuiling van het blok. Hij rookt ook totaal niet.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#8
Stat. voor warme B19A in de 240 is 900 rpm (ws. hetzelfde voor de B19A in de 360). 'Fast idle' afstellen met de chokeknop 25 mm uit het dashboard en het streepje op de nok t.o. het stelschroefje: 1250-1350 rpm.

1500 rpm met de choke vol uit klinkt redelijk. Het is volkomen normaal natuurlijk dat het toerental oploopt als de motor opwarmt.
Je zou de choke al wat terug moeten duwen zodra de motor loopt. Zeker in de zomer is-ie met 500 meter warm genoeg om zonder choke te lopen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Er is wat "nieuws" bij gekomen.
Met deze temperaturen start de auto vrijwel direct, fijn zo. Zodra de temperatuur tegen het vriespunt aanloopt, is het weer lang starten met pruttelen en kuchen.

Nu het stationair toerental iets is opgeschroefd (800 tpm) schudt hij wat minder, maar nog altijd onacceptabel veel. Inmiddels heb ik de pakking tussen voorpijp en uitlaatspruitstuk ook vervangen, scheelt een hoop lawaai en vermogen.

Echter, als ik de auto start met choke vol uit, schiet deze direct richting 2250 tpm (veel hoger dan bij lage temperaturen). Binnen 10 seconden gaat hij dna over de 3000 tpm heen, dus uiteraard druk ik de choke weer half in direct na het starten. Als hij dan een paar seconden loopt, begint 'ie ineens stotend te lopen..? De hele auto "schudt" dan mee op het ritme (laat ik het zo maar even noemen). Het is geen slordige loop, echt een stotende loop.

Weet iemand waar ik dit nu weer in moet zoeken? Verder rijdt de wagen steeds beter (hij is nu weer in gebruik, hij heeft overwinterd in de stalling), ik denk dat ik binnenkort de compressie weer eens laat meten. Ditmaal door een Volvo klassiekerspecialist (Slubo te Doetinchem), dan kan die ook eens kijken of de kleppen eigenlijk wel gesteld zijn (de "garage om de hoek" zegt van wel, maar misschien dan toch niet..?).
De kilometerstand bedraagt inmiddels 115.500.

Alvast bedankt voor de tips.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#10
bij hogere temps is dit niet zo vreemd, de auto geeft uiteindelijk zelf aan of het genoeg is, je zegt dat ie gestald is geweest en beter gaat lopen. Mogelijk is het brandstofsysteem wat vervuild, oude benzine en zo..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 564 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  B20B bokt / houdt in bij lage toerentallen Rob 14 7.652 6 June 2019, 08:49
Laatste bericht: Rob
  Compressie nog goed? Mark244 4 4.359 21 October 2016, 22:27
Laatste bericht: Mark244
  LPG-problemen V70 4 cilinder 2008 Borde090 1 2.059 23 February 2016, 15:02
Laatste bericht: KennOne
  volvo 244 2.1 lpg stottert bij lage toeren volvo maatje 4 4.150 2 January 2016, 08:49
Laatste bericht: lenlux
  B 23 A met problemen. De Witte. Martinus 14 8.770 25 November 2015, 21:40
Laatste bericht: Martinus
  Volvo 244 problemen brandstoftoevoer? viaxllo 16 8.601 15 June 2015, 22:13
Laatste bericht: viaxllo
  Ontstekingsproblemen/bobine problemen. Poelman 3 3.132 14 January 2015, 17:39
Laatste bericht: Poelman
  Compressie Rob 10 6.150 13 February 2014, 08:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Problemen met gereviseerde carburateur 345GLS 15 7.090 9 February 2014, 21:36
Laatste bericht: 345GLS

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)