19 April 2010, 16:50
Via de zoekfunctie kon ik niet echt een antwoord vinden, daarom maar weer eens een nieuw topic openen.
Ik rijd nu al een poosje rond in een oude 345 met B19A-motor. Gekocht in januari 2009 als opknappertje. Hij stond al een jaar of tien stil (wel binnen).
Vanaf mei 2009 zijn we er wat mee gaan rijden, in totaal nu zo'n 7.500 km. We zijn er mee naar Zuid-Frankrijk geweest.
In de bergen daarzo viel het al op dat hij niet echt vooruit wilde. Al werd het naarmate het aantal heuvels vorderde wel steeds beter, haha. Ik dacht dat 'ie even moest "loslopen" o.i.d.
Bergaf een aanloop nemen (160km/h) om de volgende heuvel weer met pijn en moeite met 100 boven te komen. Was met twee personen erin + bagage.
Na afloop heb ik de compressie eens laten meten. Deze bleek zeer teruggelopen, nl. naar waarden tussen 6,5 en 7,2 terwijl dit 9,5 hoort te zijn. Ik heb het ontstekingsriedeltje (incl. de puntjes) laten vervangen en toen trok 'ie al wat beter. Zo nog wat aanpassingen en reparaties uitgevoerd (o.a. carburateur compleet afgesteld en vernieuwd waar nodig), maar nog loopt hij niet lekker.
De koude start duurt wat langer dan zou moeten. Na een seconde of 5 begint er wat te pruttelen, dat pruttelt en kucht dan gedurende een seconde of drie en dan draait de motor ineens 1500 tpm (choke vol uit). Ik moet wel een of twee keer gas geven voor 'ie goed en wel loopt.
Het leuke is dat het olieverbruik erg netjes is. Ik schat dit op 1:10.000 en het wordt steeds beter. Er komt totaal geen rook uit de uitlaat, het koelvloeistofniveau is nog geen millimeter gedaald (het vat sist wel wat bij warme motor) en het verbruik is met gemiddeld 1:11 ook prima.
N.a.v. een tip van een van jullie heb ik afgelopen weekend een nachtje ATF-olie op de zuigers gedaan en de volgende ochtend gestart. Lachen, wat een gigantische blauwwitte kwalm... :o
Daarna, 's middags, heb ik wat remolie verneveld voor de carburateur. Dit is niet helemaal gelukt (het meeste ging er langs) maar er rookte wel wat. Ik heb nog geen resultaat gemerkt.
Stationair draait de auto zeer onstabiel en gemiddeld (ja, gemiddeld) ergens rond de 500 tpm. Als je er dan inzit rammelen de vullingen uit je kiezen. Het CO is netjes 2,5%. Er was echter totaal geen verschil te merken in de loop van de motor tussen een CO van 0,15 en 10%. Raar...?
Wie o wie weet wat er hier aan de hand is en, nog belangrijker, hoe los ik het op? Ik kan natuurlijk een ander blok zoeken maar dat zie ik niet als een oplossing.
Ohja, de kilometerstand is nu 114.500.
Alvast dank!
Ik rijd nu al een poosje rond in een oude 345 met B19A-motor. Gekocht in januari 2009 als opknappertje. Hij stond al een jaar of tien stil (wel binnen).
Vanaf mei 2009 zijn we er wat mee gaan rijden, in totaal nu zo'n 7.500 km. We zijn er mee naar Zuid-Frankrijk geweest.
In de bergen daarzo viel het al op dat hij niet echt vooruit wilde. Al werd het naarmate het aantal heuvels vorderde wel steeds beter, haha. Ik dacht dat 'ie even moest "loslopen" o.i.d.
Bergaf een aanloop nemen (160km/h) om de volgende heuvel weer met pijn en moeite met 100 boven te komen. Was met twee personen erin + bagage.
Na afloop heb ik de compressie eens laten meten. Deze bleek zeer teruggelopen, nl. naar waarden tussen 6,5 en 7,2 terwijl dit 9,5 hoort te zijn. Ik heb het ontstekingsriedeltje (incl. de puntjes) laten vervangen en toen trok 'ie al wat beter. Zo nog wat aanpassingen en reparaties uitgevoerd (o.a. carburateur compleet afgesteld en vernieuwd waar nodig), maar nog loopt hij niet lekker.
De koude start duurt wat langer dan zou moeten. Na een seconde of 5 begint er wat te pruttelen, dat pruttelt en kucht dan gedurende een seconde of drie en dan draait de motor ineens 1500 tpm (choke vol uit). Ik moet wel een of twee keer gas geven voor 'ie goed en wel loopt.
Het leuke is dat het olieverbruik erg netjes is. Ik schat dit op 1:10.000 en het wordt steeds beter. Er komt totaal geen rook uit de uitlaat, het koelvloeistofniveau is nog geen millimeter gedaald (het vat sist wel wat bij warme motor) en het verbruik is met gemiddeld 1:11 ook prima.
N.a.v. een tip van een van jullie heb ik afgelopen weekend een nachtje ATF-olie op de zuigers gedaan en de volgende ochtend gestart. Lachen, wat een gigantische blauwwitte kwalm... :o
Daarna, 's middags, heb ik wat remolie verneveld voor de carburateur. Dit is niet helemaal gelukt (het meeste ging er langs) maar er rookte wel wat. Ik heb nog geen resultaat gemerkt.
Stationair draait de auto zeer onstabiel en gemiddeld (ja, gemiddeld) ergens rond de 500 tpm. Als je er dan inzit rammelen de vullingen uit je kiezen. Het CO is netjes 2,5%. Er was echter totaal geen verschil te merken in de loop van de motor tussen een CO van 0,15 en 10%. Raar...?
Wie o wie weet wat er hier aan de hand is en, nog belangrijker, hoe los ik het op? Ik kan natuurlijk een ander blok zoeken maar dat zie ik niet als een oplossing.
Ohja, de kilometerstand is nu 114.500.
Alvast dank!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL