Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijden op waterstof
#31
wat is er in al die jaren gekomen van die Chevrolet Nova, begin "70, en de Mazda MX5 af fabriek op H2o (op de RAI in "87)...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#32
Waterstof in een ottomotor is inderdaad niet zo'n strak plan vanwege de rendementen die een otto motor behaald. We zouden dan toch elektrisch moeten gaan rijden maar ipv accu's de energie opslaan in de auto in de vorm van waterstof icm een brandstofcel die waterstof in elektriciteit omzet. Net zo snel tanken als met bijvoorbeeld lpg, dus geen accu's laden. In principe zou waterstof dus een goede energiedrager kunnen zijn voor elektrische auto's. Ware het niet dat men weer met rendementen in de knoop komt. Elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit. 2 keer het verlies van een energie omzetting dus.

Citaat:Watersof kun je misschien wel nog als katalisator gebruiken omdat het het rendement van de benzine verbranding wat zou kunnen verhogen.

Dat is toch het plan Jeroen?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#33
Ja, dat is inderdaad het idee van mij. dus niet om volledig op waterstof te gaan rijden. En dan nog de extra energie zoeken die hiervoor nodig is in verliezen van de motor. want wat we eigenlijk doen bij een brandstof motor is een verlies direct weggooien. en dat is warmte. als er geen koelsysteem in zit dan wordt de motor te warm. en die energie kun je ook gebruiken. Dus het koelsysteem niet alleen door de radiator laten afkoelen maar gebruiken.

Ik ga even denken en rekenen. want denk dat daar wel iets mogelijk is. dus dan hebben we warmte energie en de turbo al.
Jeroen van der Wijst
Antwoord
#34
Nogmaals een bijdrage! Ik ben gepromoveerd kernreactorphysicus (jawel, dat kan in Nederland!). Kernenergie wordt door veel mensen gezien als een mogelijke energieBRON zonder CO2-uitstoot. Of je voor of tegen kernenergie bent draait al gauw uit op een politiek/sociaal beladen discussie, maar ik wil het hier alleen even hebben over wat technische aspecten. Een van de problemen met de grootschalige toepassing van kernenergie is dat je op het moment eigenlijk alleen maar electriciteit kan maken, en dat is heel moeilijk op te slaan. Er wordt daarom veel onderzoek gedaan naar de zogenaamde waterstof-economie. Waterstof is namelijk een energieDRAGER, niet een energieBRON. De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de huis-tuin-en-keuken electrolysecel ongeveer de minst gunstige manier is om waterstof te produceren, voornamelijk omdat het energie-rendement bedroevend is. Dus je stopt veel electrische energie de cel, maar de opbrengst van chemische energie in de vorm van waterstof en zuurstof is laag. Er wordt gewerkt aan twee processen met een beter rendement (de zogenaamde High Temperature Electrolysis en het IS-proces), maar dat zijn allebei processen met hoge drukken en temperaturen en daarom alleen haalbaar in een industriele setting.

Op het moment is de consensus dat het muntje twee kanten op kan vallen. Als er een doorbraak is in accu's ,batterijen en wat dies meer zij, zal in de toekomst voornamelijk op electriciteit van belang zijn. Als er een doorbraak is in de opslag van waterstof, dan zou het best eens kunnen dat de waterstofeconomie het wordt. Waarschijnlijk zal het een combinatie van die twee worden. Overigens zijn er nog veel problemen op het moment. Zo zijn er auto's met een brandstofcel. Dat is milieuvriendelijker dan benzine, maar het nadeel is dat je methanol moet tanken. En de productie van methanol heeft momenteel een negatief energie-rendement (kost meer energie dan het oplevert, datzelfde geldt overigens voor alcohol en biodiesel - de toepassing van dergelijke brandstoffen is politiek gunstig, maar energetisch is het volstrekte onzin). Brandstofcellen voor waterstof bestaan, maar bevatten specifieke membranen, die moeilijk te maken zijn, en uiterst onderhoudsgevoelig. Voor autotoepassingen is de techniek nog lang niet rijp om op grote schaal ingezet te worden.

Goed, over het verhaal om waterstof te maken in een auto. Zoals al eerder gezegd, alleen als je de energie, die je normaal gesproken weggooit, zoals remenergie, verbrandingswarmte, uitlaatgassen en dergelijke op de een of andere manier in nuttige energie om zou kunnen zetten, kun je een brandstofbesparing behalen. Ik ben ervan overtuigd dat waterstof volstrekt geen zin heeft. Het hele plan rammelt aan alle kanten. De beste manier om brandstof te besparen is om bijvoorbeeld voor het stoplicht je motor af te zetten. Maar ja, de bijkomende extra slijtage op startmotor, motorsteunen en wat dies meer zij betekent al gauw dat je meer onderhoud moet doen, en dat kost ook weer energie. Een Toyota Prius haalt veel van de brandstofbesparing op stadsritten doordat je de benzinemotor alleen maar gebruikt als het nodig is.

Overigens wordt de combinatie "waterstof + Ottomotor" gezien als een near-term optie. De Otto-motor heeft een eeuw ontwikkeling acher zich, en worden jaarlijks honderdduizenden van gemaakt. Het is onrealistisch om te denken dat er op korte termijn een alternatief is dat even goedkoop, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk is.
Antwoord
#35
mooi relaas, heb je al boeken op je naam..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#36
Jambon schreef:mooi relaas, heb je al boeken op je naam..?

Totnutoe alleen een proefschrift... Wink
Antwoord
#37
En alle vrouwen vinden dat wij maar aan 1 ding kunnen denken :Smile
Ook aan andere dingen hoor! deeeuu ;D
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#38
??? ??? uhmmm ??? ah... automobiele pornografie :o
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#39
Het is erg leuk om met dit soort dingen te experimenteren. In de 240 motorruimte heb je zat plek om het een en ander te doen.
Er zal vast nog wel ergens een energie zijn die wij nu nog niet kennen en/of gebruiken. of een bepaalde manier van iets.
We gooien met zijn allen al behoorlijk wat energie weg op een dag.

Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het loopt met mijn 240. ik ga nu eerst even wat dingen lassen aan die auto en dan spuiten en daarna weer verder met waterstof.

Groeten, Jeroen
Jeroen van der Wijst
Antwoord
#40
De ph waarde van demiwater is inderdaad 7 . Voor de productie van waterstof is ultrapuur water onmisbaar. Een producent ultrapuurwater voor waterstof is onder andere Grünbeck waterbehandeling.

https://gruenbeck.nl/toepassingen/waterstof/
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 4.326 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 12.147 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Motor slaat af tijdens het rijden socrates 9 5.966 7 January 2019, 23:59
Laatste bericht: Naciremus
  Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek? Jeru 11 8.481 4 January 2019, 11:47
Laatste bericht: Jeru
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 5.616 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  V70 uit 2008: motor valt uit tijdens rijden!! Danielles 5 5.052 13 February 2016, 19:53
Laatste bericht: Madman
  Volvo 940 valt uit tijdens rijden Volvoson 11 10.877 8 June 2015, 10:33
Laatste bericht: Volvoson
  Motor valt uit tijdens het rijden! 2004 Volvo V70 automaat dweide 3 8.214 20 February 2015, 11:12
Laatste bericht: Marc1970
  Amazon stopt tijdens rijden en start helemaal niet meer (LPG / benzine) Nelis 7 5.931 6 December 2014, 23:47
Laatste bericht: Marc1970
  244 met b21 en automaat slaat zomaar af tijdens rijden. Probleem?? Edmondson 5 3.545 23 March 2013, 11:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)