Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor te warm. Nogmaals Advies gevraagd. RUILEN OF REPAREREN???
#1
Het volgende doet zich voor:
Bij de koude start wordt de motor vlot warm maar loopt op tot in het rode om daarna terug te gaan naar 70%, iets aan de warme kant dus. De temperatuur wil dan nog even schommelen tussen deze 70% en de 90% om daarna redelijk stabiel te blijven op 70%.

Het lijkt erop dat de eerst oploop van de temperatuur erger is geworden. Dus de temperatuur zakt steeds later en komt inmiddels in het rood uit na de koude start. Enige dagen geleden liep de temperatuur ook op na de koude start maar kwam niet in het rood. Voor dat het rood werd bereikt zakte deze al terug naar 70%.

Koelvloeistof op niveau en het gaat om een 2.0ltr motor van 1993 op lpg. Geen verschil in patroon zichtbaar tussen lpg en benzine.
Termostaat stuk? dan komt de motor volgens mij juist niet op temperatuur of heb ik dit mis??
Sensor defect? Misschien een bekend gebrek

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen of heeft iemand de technische kennis die mij een advies kan geven.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#2
begin eerst eens met het vervangen van de thermostaat, ik heb ze het liefste op 86graden.

als toch je koelwater gedeeltelijk eraf is kun je ook meteen je radiator even verwijderen en doorspoelen met schoon water, doe dit niet met een hogedrukspuit...
Antwoord
#3
242-turbo schreef:begin eerst eens met het vervangen van de thermostaat, ik heb ze het liefste op 86graden.

als toch je koelwater gedeeltelijk eraf is kun je ook meteen je radiator even verwijderen en doorspoelen met schoon water, doe dit niet met een hogedrukspuit...

Dank, voor je snelle reactie.
Toch de termostaat maar doen dan. En dat doorspoelen? denk je dat er ergens een verstopping zit??
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#4
Thermostaat kan blijven plakken waardoor deze niet goed meer open, of dicht gaat. Deze eerst maar bekijken, idd.
Wordt de bovenste radiatorslang wel warm? Deze blijft koud tot de thermostaat open gaat, vervolgens zal in de bovenste radiatorslang ook warme koelvloeistof gaan circuleren, wat je dan aan de slang kan voelen.

In de radiator heb je afzetting van kalk, wat ook verstoppingen of slechte circulatie kan veroorzaken. Als de motor warm is gedraaid kan je eens met de hand voelen over het gehele oppervlak van de radiator of deze overal wel warm is. Koude zones kunnen wijzen op een verstopping. Doorspoelen is altijd wel nuttig, er zal altijd wel kalk en andere smurrie in je radiator zitten. Eventueel kan je spoelen met azijn of soda, wat de kalk oplost.

Daarna kan je ook gaan zoeken in de richting van je temperatuursensor, die in het blok zit geschroefd. Werkt de sensor nog wel goed genoeg en is de bedrading aan de sensor (die naar de wijzer in het dashboard gaat) nog oke (isolatie niet verpulverd?). Slechte (massa)contacten kunnen ook vreemde signalen geven in de wijzer..

Nergens koelvloeistofverlies? Ook niet aan de waterpomp?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#5
Een mooie lijst om na te kijken, dank daarvoor. Ik heb geen koelvloeitstof verlies.
De sensor in het blok, waar zit deze? Want het kan inderdaad ook alleen verkeerde waarden zijn die doorgegeven worden.

Ik kan er mee aan de slag.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#6
Sensor zit, als ik me niet vergis, op de linkerzijkant van je blok. Tussen de 2e en 3e inlaatbuis DACHT ik Smile
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#7
Rubicon schreef:Sensor zit, als ik me niet vergis, op de linkerzijkant van je blok. Tussen de 2e en 3e inlaatbuis DACHT ik Smile

Ok, ik ga op zoek.
Wink
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#8
Zo ziet ie er uit:

[img width=800 height=307]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/ccc.jpg[/img]

Het linkerdeel is het deel wat uit het blok steekt. Er zitten draadjes aan, je zal 'm vast wel zien zitten.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#9
Ik heb hem gevonden, zat niet veel roest , heb het toch maar even schoon gemaakt en het stekkertje weer goed erop gezet. Morgenvroeg eens kijken wat ie aangeeft.
Wel heb ik een bougiekabel gezien die verdacht is. Deze heeft langs een slangetje geschuurd en was aan een zijde door de omanteling heen. Morgen een setje nieuwe kabels halen, gelijk maar 4 nieuwe bougies en een verdeelkapje met rotor vervangen. Dan is dat in ieder geval weer in orde. Als ik dan toch aan het inkopen ben ook maar een thermostaat erbij.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#10
Ik had vanmorgen wat backfire en heb vandaag bougies, rotor en verdelerkap vernieuwd. De bougiekabels waren niet op voorraad. Die ga ik morgen doen.

Heb ik nog een vraag.
Zou het kunnen dat de hoge temperatuur kan komen door een niet goed afsluitende dop van het expantievat??? Zelf denk ik dat de temperatuur juist laag blijft. Er wordt dan geen of minder druk opgebouwd.

Zo komt alles tegelijk, ben ik ook nog door de einddemper heen. Gelezen dat deze demper grote invloed heeft op het vermogen van de auto. klopt???

Het komt goed, het karretje loopt binnenkort weer als een zonnetje. Wink
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 121 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.607 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.889 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.060 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 1.842 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.846 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.183 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.492 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.466 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.405 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)