Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zuigerkoeling
#1
In autotest jaarboek 1993 las ik dat vanaf dit modeljaar (1993) zuigerkoeling werd toegepast op de B200/B230, ook de uitvoeringen zonder turbo.

Wist ik niet, vraag me af of dit klopt?

Wie weet er meer van


groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#2
Volgens mij zijn er in 1993 helemaal geen wijzigingen doorgevoerd voor de 240 versies. Het was immers het laatste productiejaar.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#3
de zuigerkoeling zit op turbo motoren vanaf 1992
Antwoord
#4
als ik goed ben ingelicht zit het op alle motoren vanaf ongeveer 1993. Het is mogeklijk om een laat 92 blok te hebben waar het wel op zit en een 93 blok kan het niet hebben, daar zijn ze wat slordig mee omgegaan.
De datum code staat op de cylinderkop, aan de kant van de uitlaat, helemaal bij het schutbord, en op de motor bij de rechter motorsteun/oliefilter etc.
de motoren met de zuigerkoeling hebben kleine bobbels (4 stuks, bij iedere zuiger een) op de olie leiding in het blok, duidelijk te zien... Maar die bobbels zijn geen garantie dat je ze hebt, er kennen ook doppen in geschroefd zijn..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Dank je jw. Weet je niet te achterhalen vanaf welk motornummer of chassisnummer er sprake is van een zuigergekoelde versie of niet.
Hetgeen je schrijft over de bobbels is me niet helemaal duidelijk, heb je wellicht een foto of zo?

groet
ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#6
over die bobbels

kan ik ook niet echt plaatsen.

zal het eens bekijken van de week.

ben er ook niet zeker van dat iedere motor die zuigerkoeling had.

maar zou kunnen heb er alleen nog nooit van gehoord.

alleen van de turboos dan vanaf 1992.

deze info heb ik namelijk bij een zweedse tuner vandaan.

die had het niet over gewone maar alleen bij de turboos
Antwoord
#7
Citaat:A 1993 B230 should have the piston oil squirters. If the tag on the cam cover is still there and has an "L" on it as in the picture below, it has piston oil squirters. Another clue is the round tooth timing belt found on the L and R block motors.
[Afbeelding: DSCN1166.JPG]

As a previous post stated, the bumps on the crankcase are present on 1990+ K block B230 engines and are not indicitive of the presence of piston oil cooling.

A picture of the piston oil coolers.
[Afbeelding: DSCN9014.JPG]


stukje turbobricks...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
op dit briljant stukje internet http://www.pbase.com/stealthfti/squirtsys staat een boel over de zuigerkoeling.... veel foto's!
De bobbels: http://www.pbase.com/stealthfti/image/33226657

de rest: http://www.pbase.com/stealthfti (ook familiefoto's voor de liefhebbers, de volvo spullen staan beneden in de lijst)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#9
JW, geweldig! :!: , morgen eens kijken of die van mij bobbels heeft, die sticker ontbreekt helaas.

Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#10
hey jw240

=D>
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)