Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zuiger remklauw wil niet terug
#1
Met het vervangen van de remblokken van mijn '90 240 GLT tegen het volgende probleem aangelopen bij de RA remklauw:

Alles ging goed met de klauwen LV, LA en RA, alles was gewoon goed gangbaar. Ik had ook niet langer moeten wachten met vervangen van de blokken want zeker achter zat er nog maar weinig "vlees" op. :-X
Toen ik het binnenste remblok van de RA klauw wilde plaatsen, zag ik dat de zuiger tot op bijna de remschijf naar buiten gedrukt was! Niet goed op gelet bij het naar binnen drukken van de buitenste zuiger (?). Nou ja, ff terugdrukken dacht ik. Nee, dat zat er niet meer in. Vast. >Sad Losdraaien van de ontluchtingsnippel bij het terugduwen hielp ook niet, ondanks dat er wel wat remolie uit de nippel kwam.

Wat doe ik fout? Wat is er aan de hand? Kan het remoliepotje te vol raken als alle remzuigers ongeveer 80-90% van de dikte van een nieuw remblok terug gaan? (ik heb het potje niet geopend en ook nog niet gekeken) :-X
Hoe dit op te lossen of wordt dit een revisie van de klauw?

Wie heeft uitleg, info en of de gouden tip?
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord
#2
Het reservoir loopt gewoon over als het te vol raakt. Ik denk dat je zuiger voorbij het afdichtrubber is geraakt en nu half scheef erin hangt.
Ik zou de klauw losmaken, als het kan zonder iets te slopen ook van de leiding (pedaal half indrukken zodat het systeem niet leegloopt), zodat je de zuiger draaienderwijs weer in z'n boring kunt krijgen.
Klauw goed vullen en ontluchten met DOT4 voor je hem terugmonteert, krijg je nauwelijks lucht in het systeem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Waarschijnlijk zit het zuigertje in z'n aanslagrand gedrukt. Dat is zeg maar net voorbij z'n werkzame gebied, net iets minder afgesleten en dan kan ie "vast"lopen. Je moet zeker weten dat ie nog recht zit anders gaat ie hem met terug drukken nog vaster drukken en dan ontstaat r juist een beschadiging. Wat nog wel eens wil lukken is een tang gebruikeb die grot genoeg is om op de rand van de zuiger te zetten en dan voorzichtig proberen te verdraaien. Als het goed is dan moet ie toch loskomen. Ik ken de klauwen van die auto zo niet maar als je vervolgens het buitenste remblokje terug plaatst en je kunt nog iets tussen de schijf en zuiger krijgen dan moet je broberen gelijkmatig (dus op 2 tegenovergestelde punten op het zuigertje) met een hefboombweging de zuiger dan terug te drukken. Let wel, daar moeten geen enorme krachten bij komen hoor, ik heb het zelf nog niet mee gemaakt dat ik ze niet meer in beweging kreeg maar het is niet de bedoeling dat je uiteindelijk een kromme schijf overhoud. Als je met redelijke kracht (geen hamers!!) maar eventueel juist wel de steel als hefboom, niet in beweging krijgt dan zal de klauw er af moeten. Vervolgens de hele riedel in de bankschroef en weer proberen, heb je meer ruimte want dan is de schijf uit de weg. Lukt dat ook niet dan kun je proberen de zuiger er juist uit te halen, alles goed schoonmaken met alleen remolie!! Een eventuele aaanslag rand of oxidatie met een polijstpapier of een dotje staalwol opschonen en vervolgens het zuigertje weer terug. Alle "rommel" moet er uit!! Lamp er op en peutern, overmatig spoelen en alles met een filmpje remolie weer in elkaar. Dan heb je feitelijk alles gedaan wat je met de originele onderdelen kunt doen, en met beleid!

Anders een klauw van een andere auto, is vast iemand die er eentje heeft liggen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Bedankt voor alle tips & info.! Smile
Helaas zie ik bevestigd wat ik min of meer al vreesde: de zuiger is te ver naar buiten gekomen en daarmee voorbij de afdichting. Hopelijk lukt het de boel terug te krijgen zonder de klauw los te halen, want dat zit altijd muurvast.

Ik laat het topic nog ff open, wellicht volgt er nog meer info. :Smile
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord
#5
Ik vind dat altijd wel meevallen met die vaste remklauwen, het enige wat die bouten op hun plek houdt is het aandraaimoment. Passende (liefst vlakke) ringsleutel erop met een lange pijp en doorduwen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
De twee bevestigingsbouten loshalen is geen probleem maar de remleidingnippel vaak wel. Soms draait ie ofwel dol of de remleiding draait mee. Daar kun je flink mee afzien.
Antwoord
#7
Inderdaad krijg je met voldoende ruimte voor een flinke hefboom de boel altijd wel los. Op dit moment is die ruimte nu wat beperkt.

Meedraaien van remleidingen kan ook een risico vormen ja. Bij mijn Peugeot 404 zag ik het te laat en die heeft nu nieuwe remcilinders. Dure les. :'(
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord
#8
mvgeffen schreef:Meedraaien van remleidingen kan ook een risico vormen ja. Bij mijn Peugeot 404 zag ik het te laat en die heeft nu nieuwe remcilinders. Dure les. :'(

inspuiten, vooral een leidingsleutel gebruiken (heb je die niet, koop er 1) voorzichtig op en neer bewegen, vaak wil ie dan wel los...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Door de stofkap te lichten zou 't ge kunnen zien of de vierkante afdichtring zichtbaar is van de zuiger.Normaal zet ge die klauw in de bankschroef en door op verschillende punten de de ring drukken en de piston alsook terug te drukken zou alles misschien terug op zijn plaats kunnen springen.Brute force geeft beschadiging van deze afdichtring.Probeer het eerst voordat ge kosten doet.Zo te horen is de min dikte v/d schijven al lang niet nagemeten.
Antwoord
#10
Hiero ook een muurvaste zuiger
Linksvoor getracht de remblokken te vervangen.
Binnenste remblokje kreeg ik er redelijk gemakkelijk uit, buitenste remblok (wat 2x zo dik was als de andere) met geen mogelijkheid uit de klauw te krijgen.
Paar dagen het remblok rondom ingespoten met WD40 en uiteindelijk met brute kracht van achteren uit de klauw getikt (lees geramd).
Blok zat muurvast geroest :-X

Anyway, ook de buitenste zuigers bewegen voor geen meter.

De onderste heb ik na lang inpuiten met WD40 en met onderstaand gereedschap eindelijk weer naar binnen weten te duwen
(wel heeeel veel kracht moeten gebruiken; hoorde eerst een "snok" en toen ging ie naar binnen.

[Afbeelding: 19-287_s.jpg]

Heb nog niet echt goed gekeken, maar heb nou niet echt het idee dat ie weer naar buiten wil.
De bovenste buitenste zuiger zit echt ongelooflijk muurvast.
Krijg er echt geen beweging in, hoeveel kracht ik ook zet.

Zal zometeen wat pics nemen van de klauw/cylinders.

[Afbeelding: IMG_0642_resize.jpg]

Iemand nog een goed idee?
Anders klauw eraf ? (met risico op vastzittende remleidingen en ontluchtingsnippels.... :-X), maar daar zit ik niet echt op te wachten.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remklauw Bromtol 4 2.717 24 August 2020, 07:53
Laatste bericht: Mark244
  Welke type achter remklauw Rob 3 3.585 16 November 2019, 16:41
Laatste bericht: Rob
  Remklauw rechtsachter geen olie? Volvo 142 B23 10 8.046 29 March 2018, 20:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 12.585 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  zuiger in remklauw zit vast, wat nu? waz 24 51.704 18 June 2016, 16:04
Laatste bericht: jos245
  FAQ: Revisie remklauw Rob 36 48.426 27 March 2016, 14:55
Laatste bericht: kees58
  Niet leuk Rin 1 3.482 21 February 2016, 13:00
Laatste bericht: Rob
  Aanhaalmoment boutje geleiderpin remklauw Jsper_b 3 5.344 10 December 2015, 15:30
Laatste bericht: Marc1970
  945 Remklauw achter links Martinus 0 4.618 21 April 2015, 17:06
Laatste bericht: Martinus
  Brake failure - soms wel soms niet simplicity 3 4.812 15 January 2015, 14:15
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)