Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dubbele SU HS6 op B20A
#1
Op het forum geprobeerd om informatie te vinden over het volgende probleem, maar eigenlijk niets kunnen vinden:

Ik ben van plan om binnenkort de enkele stromberg op mijn B20A (Amazon Combi benzine/LPG) te vervangen door een dubbele set SU HS6 carburateurs. In principe zijn de meeste voorbereidingen getroffen en zo gauw het weer het toelaat ga ik ermee aan de slag. Het vervelende is dat een B20A nooit geleverd is met een dubbele SU, en een B20B op een aantal zaken verschilt van de A (compressie, nokkenas). Specificaties voor deze zogenaamde B20D is dus niet te vinden. Het stellen van de kleppen en de timing e.d. zal dus nagenoeg gelijk kunnen blijven, aangezien die bepaald worden door de nokkenas. Maar ik heb geen idee welke naald ik het beste kan gebruiken. De B20B gebruikt een KN, dus dit zou een goed uitgangspunt kunnen zijn. Maar het viel me op dat in het geval van de B18 de B en D variant verschillende naalden gebruiken, en bij mij de conversie in weze gelijk is aan het verschil tussen de B18B en D.

Heeft iemand ervaring met een B20A met dubbele HS6 en kan iemand mij vertellen welke naalden ik nodig heb?

Voor de duidelijkheid:

- B20A met A nokkenas
- LPG/Benzine
- K&N luchtfilters
Antwoord
#2
ik heb precies het tegenovergestelde, een B met 1 Stromberg omdat ik de HIF6's niet aan de gang krijg.

Er zit niet zoveel verschil tussen de A en B nokkenas. Ik merk wel dat ie ondanks de enkele carb er toch aardig mee van z'n plek kom. (wil liefst een langere 1 want kan makkelijk)

In jouw geval kan ie straks beter ademhalen en krijgt ie ook wat meer brandstof. Of ie echt "veel"sneller wordt zal wel meevallen (tegenvallen). Kijk ook eens bij Tinustechniek voor verbeterde gasstukken zodat je de boel niet teveel knijpt, anders wordt de ombouw relatief veel werk en in verhouding weinig meer profijt...

Ik heb trouwens 2 van die nieuwe gasstukken daar gekocht mar gaan er uiteindelijk niet op omdat het injectie wordt...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Ik denk ook niet dat je er veel mee opschiet. De A nokkenas is gemaakt voor lage toeren koppel, terwijl de SU's liever bij hogere toeren werken (in de B20B zit een C nokkenas, de B in de B20D zit tussen A en C in, logisch).

De B18A-D is inderdaad dezelfde truc, gaat dan van 75 pk @ 4700 rpm naar (type 1, alleen deze heeft de A nokkenas): 80 pk @ 5000 rpm. Zullen wel SAE pk's zijn.

Dus 5-6 pk extra voor je zelfgemaakte B20D, als je boven de 4500 rpm denkt te komen. Dubbele SU's zien er wel cool uit, alleen daarvoor zou je het al doen.

Met de naalden heb je weinig te maken als je op LPG rijdt, het enige wat ze doen is slijten.

Hier wat over de B20D: http://www.volvoclubs.de/volvoev/download/b20a-b30f.pdf


En een lijst met OHV nokkenassen: http://www.1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik ben me zeker bewust van de relatief kleine vermogenswinst, en de vermogenswinst is voor mij slechts een extra bijkomstigheid. In de eerste plaats doe ik dit 'voor de hobby' en omdat ik twee glimmende SU toeters met daaraan nog twee glimmende filters heel erg veel mooier vind dan een vieze stromberg met een lelijke plastic luchtbak. Een beetje meer kracht onderin en tijdens het doortrekken zou ik niet erg vinden, maar met de lichte vertanding in de Comi is harder dan 120 rijden sowieso al geen pretje zonder Overdrive. Pure kwestie van looks en knutseldrang dus. Wie weet ooit nog eens een nieuwe nokkenas, maar dat staat voorlopig onderaan de prioriteiten lijst...

Dat de naalden geen invloed hebben als ik op LPG rijd snap ik, maar dat betekent natuurlijk niet dat het relevant is de goede naalden gemonteerd te hebben voor het geval ik op benzine rijd.

De vraag blijft dus: zelfde naalden als C nokkenas of iets anders?
Antwoord
#5
Hier staan twee SU naalden bij elkaar, de ZH en de KD: http://www.sw-em.com/su_carbs.htm

De KD loopt rijker maar of dat nuttig is? Voor die paar km die ik af en toe op benzine rij (vooral om de topsnelheid te testen) maak ik me nul komma nul zorgen over hoe rijk de motor loopt, als-ie maar doortrekt.

Op het V44 forum staat ook wel wat over dubbele SU's op B20A. Oh, daar ben je al geweest zie ik.

Alle SU naaldprofielen op een rijtje per 0.100 inch, flinke database: http://www.teglerizer.com/cgi-bin/needle...eedlecode=
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Je zou eens contact kunnen zoeken met: BCCP fuelsystems in Gramsbergen. Daar kunnen ze je precies vertellen welke naalden je nodig hebt. Ze zijn gespecialiseerd in o.a. alles wat op carburateurs loopt.
Ze reviseren carb. en verkopen ook onderdelen die daar bij horen. Klein bedrijf met veel vakkennis. Een telefoontje/mailtje naar BCCP en weet het.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#7
HÃÂ, grappig
zelfde setup als ik in mijn 122S heb
- B20A
- LPG/Benzine
- K&N luchtfilters
- Dubbele SU HS6

Naalden kan ik nix over zeggen, rij 100% op lpg, zal wel niks meer van over zijn....

Staat wel mooi, dubbele SU's met chromen K&N's, dat dan wel weer.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
BCCP heb ik al contact mee. Sterker nog, 1 van de twee carbs ligt daar momenteel om een vaccumaansluiting te krijgen. Echter wist de technische man ook niet gelijk welke naalden ik nodig heb, dat is hij nu aan het uitzoeken. Ik probeer via meerdere wegen een zo goed mogelijk antwoord te krijgen, aangezien tot nu toe niemand met zekerheid iets heeft kunnen vertellen.

Over de K&N's: deze heb ik al liggen en volledig schoongemaakt, dus die gaan er vrij zeker op komen.

Rob: Wat goed om te horen dat meerdere mensen met deze setup rondrijden, er zijn mensen die beweren dat dit niet lopend te krijgen is dus dit geeft me weer wat vertrouwen. Vooral de K&Ns lijken lastig... Hoe loopt jouw motor? Heb jij een vacuumlijn tussen de carburateur en de verdeler, zoals gebruikelijk bij B20A en B?

Heb jij of een vorige eigenaar ooit met deze setup wel op benzine gereden? Zie je het zitten om voor mij de koepels even te verwijderen van de SU's om te zien welke naalden jij gemonteerd hebt? Dat zou misschien een indicatie in de goede richting kunnen zijn.

Is er iemand of kent iemand iemand die met deze setup rondrijdt op zowel gas als benzine?
Heeft iemand genoeg ervaring om een gegronde gok te doen welke naalden een goed startpunt zouden zijn?
Antwoord
#9
je zult dan uiteindelijk bij BCCP uitkomen en met naalden uitproberen de beste set-up vinden. Gokken is uiteindelijk neit meten en deze set-up is niet origineel en staat ook niet in de boeken. Beter in 1x goed doen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Je kan aan die KD en ZH naalden zien dat ze tot het einde van het 'cruise and accelaration' gedeeltje zo'n beetje gelijk op lopen, pas bij 'top speed' gaat de KD veel rijker lopen. De KN zit er tussen in, ri. de KD.

Waarschijnlijk maakt het niet uit welke je hebt, met de A nokkenas en lage B20A compressie kom je niet aan het 'top speed' gedeelte vd naald. Maar voor de zekerheid zou ik niet de 'armste' naald nemen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.747 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  dubbele carburateur pieter2 7 3.065 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 3.673 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  Dubbele su carburator b20 Rob d 3 2.998 1 August 2018, 17:51
Laatste bericht: Dopski
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 3.990 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 19.313 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  V-snaar B20A Ohrtmann 5 4.591 9 January 2016, 21:02
Laatste bericht: Ohrtmann
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.648 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 5.468 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 7.567 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)