Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een nieuw leven voor m'n 945?
#1
Na 13 jaar met m'n 945 2300 cc benzine-turbo, zou ik hem een soort nieuw leven willen inblazen. Met 310 000 km op de teller mag i wel eens grondig gereviseerd worden, de motor en wat koetswerk/binnenbekleding. Alleen vindt ik niemand in België die dat behoorlijk en betaalbaar kan, laat staan wil, doen.
In België krijg ik de opmerking dat zo een oud wrak niet de moeite is om er geld aan te hangen en dat i overigens toch teveel vervuilt.
Nu dacht ik dat dit wel kan in Nederland, maar daar ken ik mijn weg niet. Is er een betrouwbaar adres, liefst dicht bij de grens (Gent)?
Wat die vervuiling betreft, met een uitstoot van 62 mg/km CO2 komt i lager dan het door Europa toegestane 175 mg!

Ik ben wel wat verhangen aan dat 'wrak'...

Bedank voor de tip's,

Philippe
Antwoord
#2
In Terneuzen zit toch wel een Volvo garage? Anders RAF-s in Breda, die doen in oudere Volvo's.

Een 940 maakt jammergenoeg ruim 200 g/km CO2, geen 63 mg/km.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De laatste keer dat m'n Volvo gekeurd werd, werd er 62 mg/km gemeten, overigens, als je meer uitstoot dan toegelaten dan mag je de weg niet meer op, in België althans.
In België worden de Euro normen toegepast, ik denk dat zo'n Volvo volgens gewicht, bouwjaar en cil. inhoud, onder de EURO 4 norm valt.

Het was juist een Volvo garage die de werken weigerde.

Philippe
Antwoord
#4
Misschien bedoel je CO, wordt in NL gemeten in vol%. CO2 gaat in g/km, zie: http://www.ecoscore.be/ecoscore/EcoScore...edSearch=M

Zuinige bakskes: https://portal.health.fgov.be/portal/pag...ema=PORTAL

Het is jammer maar helaas, grote Volvo's waren vroeger al niet de zuinigste maar nu begint het opvallend te worden. Gelukkig worden de zelfs allergrootste ouwe bakken van voor 1987 belastingvrij in NL, kunnen we er toch voordelig mee door blijven stoken!

Is toch vreemd dat je in Gent geen Volvo kan laten onderhouden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Onderhouden, al wat je wilt, maar een grondige revisie zoals het slijpen van de ventielen, nieuwe veren rond de cilinders, eventueel vervangen van de pakkingen en desnoods de kogellagers van de nokkenas vervangen, de versnellingsbak 'nazien' en een nieuwe koppeling moet er ook in, om maar te zwijgen over de vering (nog altijd de originele niveaumats). Kortom een verjongingskuur van de motor + turbo en de rest.
Ook een tweedehandse motorkap + spuiten, er is al 3 keer 's nachts op gedanst (sic), en aan de achterbank - en de deur bekleding is er ook werk en natuurlijk nieuwe gasveren voor de 5 de deur.
Ik wil dat 'ding' nog zo'n 5 tal jaar gebruiken. Dan heeft Volvo een nieuw model uit (moet wel) met een milieu vriendelijke en alternatieve aandrijving, en betaalbaar hoop ik...
Gewoon er eens 'stevig tegenaan gaan', meer dan een onderhoud dus, dan ben ik weer gerust voor een tijdje.
Die 945 is een van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan, en dat wel ik nog eventjes zo houden, als 't kan...

Kijk, als ik rond kom met wat ongeveer een 'nieuwe' occasie 945 b.j. 1996 kost, veronderstel ik er goed aan te doen, of niet?
Het vreemde is dat ze mij hier voor gek aanzien als ik zoiets maar durf te vragen.
Op dit forum heb ik al een behoorlijke 945 voor ongeveer € 2500 zien gaan, dus met dat bedrag kan ik evengoed mijn eigen 945 laten 'verzorgen'.

Philippe
Antwoord
#6
Ik vrees dat je dan beter 2500 euro uitgeeft aan een andere 945.
Antwoord
#7
In de veronderstelling dat die andere 945 dan minstens even goed zo niet beter is...

Eigenlijk, buiten een nieuwe koppeling en gasveren voor de 5de deur, moet er niets aan gedaan worden, hij loopt zeer goed. Zelfs in die koude dagen van vorige maand startte hij, na een anderhalve week buiten slapen onder de aangevroren sneeuw, bij de eerste draai.
Maar zo ben ik nu eenmaal, een werkpaard verdient een beetje verzorging, dacht ik zo...
Maar misschien rij ik gewoon door tot hij dood valt, wat wel jammer zou zijn.

Philippe
Antwoord
#8
Zonder dramatische aanleiding als rokende uitlaten of lekkende keerringen zou ik absoluut niks aan het motorblok laten doen. Dat soort werk gaat aardig in de papieren lopen. 310.000 km is niet zo veel, zeker niet als ze hoofdzakelijk op de snelweg gemaakt zijn.

Versnellingsbak zou ik trouwens ook niet veel aan doen. Misschien nieuwe olie (ATF-type F) erin.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Even een vergelijking met mijn 940. Een gewone, niet turbo, 2.3 met handbak.
KM stand 345.000.
Naast normaal onderhoud geen problemen. Gasveren achterklep zijn wel wat moe.
Mijn schoonvader heeft een 940lpt met de teller vlak bij de 450.000. Ook hij heeft geen echte problemen.
Dus knap het interieur wat op, en ook de buitenzijde. Verzorg het onderhoud.
Een koppeling vervangen is bij 300.000 een goed plan. Net als schokbrekers. Dat alles is geen extreem werk.
Daar moet je in omgeving Gent toch iemand voor kunnen vinden, komt Rubicon niet uit die omgeving? Zij heeft haar 240 ook laten bijwerken (lassen en spuiten).
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#10
Dank je Eric, Marc, Belg,

Eigenlijk hebben jullie gelijk, ik maak me teveel zorgen waar het niet moet, zoals gewoonlijk...
In de Gent en omgeving zijn er inderdaad genoeg dealers en koetswerk herstellers.
Een motorkap kan ik 2de hands vinden voor € 100 maar als ik dat dan voorstel aan een hersteller dan bekijkt hij mij alsof ik van een andere planneet kom en vraagt zich luidop af of dat nog wel de moeite is met zo'n oude bak, die kerels hebben blijkbaar te veel werk (en geld).
Kijk, hier in Vlaanderen wordt een auto van meer dan 10 jaar oud afgedaan als wegwerpverpakking. Je wordt scheef beken als je dan toch wilt doorzetten.
De enige die er nog wilt aan werken is de dealer waar ik hem destijds nieuw heb gekocht en waar hij zeer gedisciplineerd onderhouden wordt en hersteld met nieuwe stukken, terecht overigens.

Ik rij graag met die 945, mooie en sobere lijnen, no nonsens, krachtig, ruim, degelijk en veilig (heb ik al ondervonden). Een vervanging ligt niet voor de hand tenzij het een bestelauto is, en dat is niet zo m'n ding want ruw, lomp, te hard en minder veilig.
Als fotograaf zeul ik, als ik op locatie moet werken, ongeveer 200 à 320 kg materiaal mee, een ganse studio uitrusting dus. Dit is verdeeld over 8 flight cases, drie flitsgeneratoren (elk 14,5 kg), 5 lange tassen met statieven e.d., 3 kabelhaspels en nog wat rommel in dozen en tassen, om maar te zwijgen over de camera(-'s) die naast me op de zetel gaan en de achtergrond rollen op het dak. Een nieuwe V70 is te klein want te afgerond, die rechthoekige flight cases kunnen er niet allemaal in.
Die 945 zit dus letterlijk propvol. Er zijn opdrachten geweest waar ik nog eens een dieselgenerator nodig had. Een Atlas-Copco van ongeveer 700 kg, maar die was te zwaar om er nog bij te slepen... Maar m'n 945 heeft me nog nooit in de steek gelaten en die redblock heeft blijkbaar nog kracht over, en het verbruik neem ik er graag bij.
In het weekend en de vakanties prop ik er mijn gezin + schoonvader in.
Ik had goesting in een Defender 110, ongeveer even groot en sterk, maar veel te ruig en te hard afgeveert. Ik heb 12 flitsbuizen mee, dat zijn zo van die circulaire kwartsglazen buisjes gevuld met edelgas en met een kostprijs van ongeveer € 400 't stuk. Dankzij die Volvo nieveaumats heb ik er nog nooit ÃÂÃÂn gebroken, ondanks de Vlaamse kasseien. Met m'n Passat Variant destijds eens drie in ÃÂÃÂn keer op de brugovergang te Vilvoorde (R0)!

Zeg nu zelf, die 945 bewijst z'n waarde dagelijks.

't Ga jullie goed,

Philippe
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Velgen voor V90 JohnDoe 2 1.576 30 September 2021, 22:54
Laatste bericht: Volvo240
  Gezocht: spatbord links voor, kleurcode 427. mr cabbage 0 2.659 23 January 2017, 13:23
Laatste bericht: mr cabbage
  Gezocht: spatbord links voor, kleurcode 427. mr cabbage 0 2.291 23 January 2017, 12:38
Laatste bericht: mr cabbage
  Zoek een remlicht-controler , kleur geel voor mijn 940 !!! Woodhouse 0 2.680 21 July 2012, 14:03
Laatste bericht: Woodhouse

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)