Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen ruitensproeier achter?
#1
Hallo,

Ondanks wat gezoek op dit forum, kon ik het antwoord op mijn vraag niet vinden. Dus bij deze:
Wanneer ik het ronde knopje op de kop van de rechterstuurstengel (die van de ruitenwisserfuncties) indruk, gaat mijn achterruitwisser wel een paar keer wissen, maar hoor ik geen pompje werken en komt er ook geen vloeistof op de achterruit. Ik vraag me een paar dingen af.
- Heeft de achterruitsproeier een eigen pompje?
- Zo ja; waar zit deze?
- Maken de achterruitsproeier en voorruitsproeier gebruik van hetzelfde vloeistofreservoir?
- Werd de achterruitsproeier überhaupt standaard geleverd op de 240 Polar?
Alvast bedankt! Smile
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#2
Vitt schreef:Hallo,

Ondanks wat gezoek op dit forum, kon ik het antwoord op mijn vraag niet vinden. Dus bij deze:
Wanneer ik het ronde knopje op de kop van de rechterstuurstengel (die van de ruitenwisserfuncties) indruk, gaat mijn achterruitwisser wel een paar keer wissen, maar hoor ik geen pompje werken en komt er ook geen vloeistof op de achterruit. Ik vraag me een paar dingen af.
- Heeft de achterruitsproeier een eigen pompje?
Ja, zit dacht ik naast het andere pompje onderop het vloeistofreservoir rechtsvoor onder de motorkap of anders op het reservoir rechtsachter in de auto

- Maken de achterruitsproeier en voorruitsproeier gebruik van hetzelfde vloeistofreservoir?
- Werd de achterruitsproeier überhaupt standaard geleverd op de 240 Polar?
IK heb in ieder geval nog nooit een 245 zonder achterruitwisser/sproeier gezien
Alvast bedankt! Smile

Waarschijnlijk werkt het pompje niet meer.Komt nogal eens voor.
Antwoord
#3
Hmm, ik dacht zelf ook al aan zoiets! Maar ik wist niet of ie gebruik maakt van een eigen pompje, dus om zinloos zoeken te voorkomen vroeg ik het maar! In elk geval bedankt zover, ik ga eens even op onderzoek uit! Wink
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#4
Vitt schreef:- Maken de achterruitsproeier en voorruitsproeier gebruik van hetzelfde vloeistofreservoir?
Grappig.... Net de halve auto van zijpanelen ontdaan om het reservoir te vinden van de achtersproeier. Nederlander eigen daarna toch maar eens het boekje erbij gepakt ('88-er met boekje ;D) om er zo achter te komen dat voor en achter idd uit hetzelfde vaatje tappen.

Overigens: Als mijn GL een achtersproeier heeft, mag je er dan van uit gaan dat jouw Polar die ook heeft? Ik denk standaard. Sproeier zit op de rechter stijl naast de klep. Zonder proeier geen pomp, lijkt me.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#5
Haha, dat ik een sproeierkop op de achterklep heb zitten, had ik wel al gezien ja! Dat kan ik met mijn technische kennis nog net begrijpen! Wink Het ging mij er meer om of die wel aangesloten zou zitten middels een vloeistofleiding enzo, en dat het er dus niet voor de 'sier' zit! (kleine toelichting: de achterklep van mijn 240 is niet de originele meer. De vorige eigenaar heeft er een andere ingezet, waardoor ik dus niet wist of er überhaupt een soort 'sproeivoorbereiding' in de auto zit. Het vermoeden dat dit niet zo zou zijn kwam doordat er niets gebeurde wanneer ik de sproeierknop indrukte.)
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#6
Zonder proeier..... Goed bezig, Martin Big Grin

Als je de achterste binnenpanelen aan de rechterzijde loshaalt moet je de leidingen zo kunnen zien liggen. Ik heb het zelf niet gedaan (de mijne werkt) maar verder naar achter volgen moet de uiteindelijk bij de pomp brengen. Ik weet dus niet waar het ding zich precies verstopt heeft.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#7
Okàdan! Hartstikke bedankt! Ik zal er van het weekend eens naar gaan kijken en laat wel weten of ik hem gevonden heb! Wink
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#8
Ik heb het zelfde euvel gehad. Oplossing was in mijn geval heel simpel. Achter de kofferbakbekleding rechts loopt inderdaad het leidinkje. Ter hoogte van de achterspijl zit een kunstof klepje. Deze zitten vaak verstopt. Slang even eraf halen, sproeier aanzetten en kijken of er vloeistof doorkomt. Klepje niet uit elkaar halen, maar gewoon vervangen. Kost een paar euro bij de dealer.
Antwoord
#9
Na enig onderzoek ben ik erachter dat het euvel echt ligt bij het motortje zelf. Zowel de leidinkjes als de elektrische bedrading zijn prima in orde, alleen het motortje werkt dus niet. Nu op zoek naar iemand die zo'n ruitensproeimotortje heeft liggen. Is dit een specifiek 240 onderdeel of kan ik breder zoeken?
Nog bedankt voor alle informatie tot nu toe! Smile
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
#10
Ik heb denk ik nog wel eentje liggen. Moet ik morgen even nakijken. Voor de prijs van de postzegel mag je het hebben. Wink
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ruitenwissermotor achter demonteren Boet 1 282 2 September 2023, 10:25
Laatste bericht: Marc1970
  achter wisser Gerard240 3 1.433 23 July 2022, 18:08
Laatste bericht: KKB
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 3.465 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 2.475 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Geen Benzine, geen vonk luci-ferro 6 4.318 24 March 2020, 03:03
Laatste bericht: luci-ferro
  bekabeling achter uit verlichting koert4 6 4.531 8 July 2019, 22:33
Laatste bericht: koert4
  Verschil koplamp 240 wisser/geen wisser Biopowerenschede 3 3.007 7 July 2019, 02:03
Laatste bericht: MacVolvo
  Problemen ruitensproeier milan_vdw 2 2.487 5 October 2018, 08:06
Laatste bericht: milan_vdw
  Geen spanning radio snaakkie 1 3.638 2 August 2016, 21:50
Laatste bericht: lenlux
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 3.349 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)