Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aankooptips?
#1
Dit is alvast de bijdrage van Divadi op het registerforum:

Citaat:Carosserie:

Rand onder koplampen en binnenzijde motorkap boven koplampen zijn, met name bij de oudere modellen, nogal roestgevoelig;
Onderrand voorruit wil door vochtdoorslag weleens verteren waardoor er water naar binnen kan. Dit is het makkelijkst te controleren bij een natte auto (condensrand in de ruit thv de rubbers/lijsten) of door de bekleding van de A-stijl onder het dashboard los te trekken;
Bovenrand boven voor- en achterruit wil door vocht dat in de lijsten/rubbers blijft staan weleens aanroesten;
Dorpels zijn door uitzakkende deuren (slijtage in de scharnieren agv vaak hog km-standen) weleens 'geschuurd' wat roest in de hand werkt;
Onderste raamrubbers (in de portieren) willen weleens poreus zijn waardoor water de portieren in kan;
Onderrand portieren;
Bodem thv B-stijl;
Achterschermen;
Plaatwerk onder achterbumper;
Reservewielbakken bij sedans (ff bekleding kofferbak los);
Onderrand achterklep bij stations is z??r roestgevoelig.

Technisch:

Motor moet mooi rondlopen, niet teveel schudden ivm klepspeling; boven 300.000 km willen deze nog weleens uitgesteld zijn icm LPG. Hier is een beetje geschiedenis bij de auto wel makkelijk;
Vloeistoffen ff checken op niveau en lekkage (olie 'zweet' en witte aanslag door koelvloeistof);
Stofhoezen stuur- en fuseekogels en stuurhuis controleren;
Koppeling moet onhoorbaar z'n werk doen al willen ze weleens joelen bij hard optrekken;
Lagers van de versnellingsbak laten zich nogal 'ns horen stationair in z'n vrij;
Joelen 5e versnelling;
Ophangingsrubbers/bussen achterwielophanging ("kloink" bij optrekken);
'Razen' van de achteras.
#2
En dit haalde pp van autoweek.nl:

Citaat:Tips voor het kopen van een gebruikte auto

Waar koopt u de auto?
Hieronder vindt u de twee meest gangbare manieren om een gebruikte auto te kopen. We geven tips waar u op moet letten.
Bij een dealer
Particulier


Algemene tips
Is de gebruikte auto geen gestolen auto?
Is de auto volledig afbetaald?
Mechanische staat en veiligheid
De kilometerstand


Uiteraard gelden deze tips niet alleen voor auto?s maar ook voor motoren.


Een gebruikte auto kopen bij een dealer
Dit is de meest veilige manier om te kopen omdat u de meeste rechten geniet. Maar er zijn helaas ook minder betrouwbare dealers, dus let op dat u met een gerenommeerd bedrijf van doen heeft.

Wettelijke eisen
Wanneer u een auto koopt via een dealer moet deze volgens de wet:
A) van goede kwaliteit zijn De auto moet vrij zijn van gebreken, behalve wanneer deze door de verkoper zijn aangegeven.
B) In redelijke staat voor normaal gebruik zijn De auto moet u van A naar B kunnen brengen. N.B. De auto moet geschikt zijn voor elk gebruik dat u de verkoper hebt duidelijk gemaakt! Bijvoorbeeld: het trekken van een caravan.
C) Als omschreven zijn Een auto waarvan men zegt dat deze alleen werd gereden door een lief, oud dametje mag niet ineens drie eigenaren hebben gehad.
Over deze wettelijke eisen
Deze rechten mogen niet afhankelijk zijn van een mechanisch mankementverzekering (vaak verkocht door dealers wanneer de offici?le fabrieksgarantie is verstreken), of garanties die u extra zekerheid bieden.

Extra zekerheid
Een dealer is niet aansprakelijk voor mankementen die bij een onafhankelijke inspectie naar boven komen. Het is een goed idee om bij de dealer een beschrijving van de onderhoudsstaat van uw auto te vragen.
! Voor meer zekerheid kunt u kiezen voor een dealer die deelneemt aan de Nationale Auto Pas.

Naar index.

Een gebruikte auto kopen van een particulier
Dit kan voordeliger zijn dan kopen bij een dealer, maar ook riskanter. De auto kan gestolen zijn of kan borg staan voor een leen- of een huurovereenkomst.

Minder kosten, minder rechten
U heeft minder rechten wanneer u een auto van een particulier koopt dan wanneer u hem van een dealer koopt. De auto moet zich in de staat bevinden zoals omschreven in de advertentie, andere regels gelden niet. Als een particulier liegt over de staat waarin de auto zich bevindt, dan kunt u de verkoper aanklagen bij de rechter.
N.B. U moet dan wel zijn correcte (adres)gegevens weten!

Particulier of toch een louche dealer?
Sommige autodealers geven zich uit als particulier om zo legale rechten te omzeilen om van een slechte en/of een te duur geprijsde auto af te komen. Zij adverteren vaak in kranten zonder naamsvermelding.

Signalen die kunnen duiden op een louche dealer
Wees op uw hoede in de volgende gevallen:
Advertenties die gebruikmaken van mobiele nummers of een specifiek tijdstip om te bellen. Dit is niet noodzakelijkerwijs het mobiele nummer van de verkoper.

Dezelfde mobiele nummers in verschillende advertenties.

Wanneer u via de telefoon aan een verkoper vraagt naar de auto en deze vraagt `Welke??.

De verkoper wil de auto naar u komen brengen of spreekt af op een bepaalde plek in plaats van bij het huis van de verkoper.

Naar index.

Is de gebruikte auto geen gestolen auto?
Als u een gestolen auto koopt, kan de politie hem van u afnemen en teruggeven aan de rechtmatige eigenaar of aan de verzekeringsmaatschappij. U heeft geen recht op een vergoeding ook al kocht u de auto in goed vertrouwen!

Waar moet u op letten?
Het is moeilijk om te achterhalen wanneer het om een gestolen auto gaat. De eigenschappen kunnen veranderd zijn. Bijvoorbeeld: het nummerbord en de papieren zijn overgeplaatst naar een gestolen auto. Papieren kunnen vervalst zijn of door bedrog verkregen, enzovoort. Maar er zijn altijd tekenen waarop u kunt letten.
Kentekenbewijs

Vraag naar kentekenbewijzen van de auto, vooral deel III of een overschrijvingsbewijs! Als de verkoper deze niet kan overleggen, wees dan op uw hoede. Een veel gehoord excuus is dat het kentekenbewijs kwijt of beschadigd is. Dit betekent dat u niet kunt controleren of de gegevens juist zijn. Wanneer dit het geval is adviseren wij u eerst contact op te nemen met het RDW in Veendam.
Identiteitsbewijs

Vraag voor de zekerheid om een geldig identiteitsbewijs Bijvoorbeeld een rijbewijs of paspoort en controleer of de naam op met het geldige identiteitsbewijs overeenkomt.
Verzekering

Vraag naar de verzekering van de auto. Als het om een gestolen auto gaat, zal de verkoper ook geen verzekering kunnen laten zien.

De 3 identificatiekenmerken van een auto
Alle auto?s hebben dezelfde drie herkenningspunten:
1. De kentekenbewijzen deel I, deel II en deel III bij oudere auto?s of een overschrijvingsbewijs.
2. Het chassisnummer, dat staat meestal op een metalen plaatje, bevestigd aan het chassis. Uit veiligheidsoverwegingen staat dit nummer soms ook op een plaatje achter de voorruit.
3. Het motornummer.
Naar index.

Is de auto volledig afbetaald?
Een auto die gekocht is met een lening is in het bezit van de geldverstrekker totdat de lening volledig is afbetaald!
Wanneer u een auto koopt die nog niet is afbetaald, kan de geldlener de auto van u afnemen. U kunt de verkoper aanklagen, maar dan moet u wel over zijn juiste (adres)gegevens beschikken!


Uitzonderingen: u mag de auto houden
U hoeft een door u gekochte auto die nog niet is afbetaald in sommige gevallen niet terug te geven aan de geldverstrekker.

Als u zich er niet bewust van was dat de auto van de lener is en u heeft in goed vertrouwen de auto van de verkoper gekocht, dan is er een mogelijkheid dat u de auto mag houden.

U heeft echter wel een advocaat nodig om dit voor u te bewerkstelligen.
N.B. Dit gaat uiteraard niet op bij gestolen auto?s en huur/leaseauto?s!

Naar index.

Mechanische staat en veiligheid
Bekijk de auto in daglicht. Maak een proefrit.
Heeft u zelf geen verstand van auto?s? Neem dan iemand mee die dat wel heeft.
Als een auto betrokken is geweest bij een ongeval, dan kan de auto onveilig zijn.
Soms worden twee schadeauto?s in elkaar gezet tot ??n auto. Zo?n auto is altijd onveilig!

Wij raden u aan, voordat u besluit een tweedehands auto te kopen, een keuring te laten verrichten.

Bijvoorbeeld een ANWB of DEKRA autokeuring. Kijk op http://www.ANWB.nl of http://www.DEKRA.nl voor meer informatie.

Naar index.

De kilometerstand
Een lage kilometerstand is een groot voordeel voor de verkoper. Maar de stand kan teruggedraaid zijn. Mocht u twijfelen, dan kunt u de auto laten keuren.

Waar moet u op letten?
Soms gebruikt men nieuwe rubbers op pedalen, een andere stuur of versnellingspook om gesjoemel met de kilometerstand te verdoezelen. Een ander teken is dat de cijfers van de kilometerstand niet gelijk met elkaar oplopen.

Duik in de geschiedenis
Als u twijfelt of de kilometerstand klopt, probeer dan de geschiedenis van de auto te achterhalen. Technische informatie en onderhoudsbeurten geven u inzicht in de daadwerkelijke kilometerstand van de auto.

Kapotte teller?
De kilometerstand staat los van de omschrijving van de auto. Verkopers beschermen zichzelf vaak door te zeggen dat de kilometerteller niet goed loopt of waarschijnlijk kapot is. In zo?n geval kunt u het beste contact opnemen met de oude eigenaar en navragen wat de kilometerstand was toen hij hem aan de dealer verkocht.
#3
hier het onderstaande gevonden>
http://www.volvo-classic.com/aankooptips.php

Big Grin
Citaat:

Een Volvo klassieker kopen is natuurlijk een prachtig moment. Maar, liever geen kat in de zak. Als je dat wilt voorkomen is het zaak om als het ware een complete checklist af te lopen waarbij op allerlei punten gelet wordt. Helaas is het onderstaande verhaal natuurlijk niet volledig, maar het biedt wellicht een goed eerste handvat.

Buitenkant
Begin eens met de controle van de vijf banden (dus ook de reserveband!) Liefst allemaal van hetzelfde merk en type. Ook de velgen daarbij niet vergeten, want flinke deuken in de rand van de velg kunnen een hoop narigheid opleveren. Probeer de auto ook eens op te krikken met de krik die bij de auto zit. Je weet dan gelijk dat de krik en de andere hulpmiddelen er inderdaad bij zitten, en her vertelt je meer over de staat waarin de auto verkeert. Zo mag de auto tijdens het opkrikken eigenlijk niet kraken en horen de deuren van de auto dicht te blijven. Nu de auto toch omhoog staat: de remmen controleren: zijn de remschijven mooi glad? Hoe staat het met de dikte van de blokken en de dikte van de schijven? Dunne schijven zijn algauw aan vervanging toe, en dat is niet de goedkoopste reparatie. Kijk ook alles na wat open en dicht kan. Dat moet allemaal zonder problemen gaan en als alles klopt ontstaan er ook geen gapende openingen als het weer dicht zit. Als de auto weer op alle vier zijn wielen staat is heel gemakkelijk na te kijken of er speling op de portieren zit. Open de portieren en probeer ze verticaal heen en weer te bewegen. Als er speling zit op de scharnieren is dat op zo'n moment eenvoudig te constateren. En nu je de deur toch in je handen hebt: veel Volvo's roesten daar. Kijk of de onderkant van de deuren goed droog is en of de afwateringsgaatjes open zijn. Bij twijfel kan de de portierbekleding aan de onderkant even verwijderd worden, dan heb je een prima zicht op de deur. Nu nog even de ramen open en dicht draaien, en de deuren hebben geen geheimen meer. Nou ja, voor ik het vergeet, nog wel even de sloten controleren (zitten alle sleutels erbij?).

Onderkant
Het kan zeer de moeite lonen om de auto eens van de onderkant te bekijken. Als je daar gelijk veel tectyl tegenkomt: oppassen! Wellicht wordt geprobeerd de nodige ellende aan het zicht te onttrekken. En dat geldt natuurlijk zeker als de tectyllaag zo vers is dat je deze als het ware nog prima kunt ruiken. Natte schokbrekers duiden op slijtage en spoedige vervanging zal wel nodig zijn.

Motor
Voor de motor geldt dat deze best wel wat vettig mag zijn, maar belangrijk is wel of er geen lekkage zichtbaar is. Zwakke plekken zijn de afdichting van de krukaspoelie en de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Over overbrenging gesproken. Door de auto met stilstaande motor in de eerste versnelling voor- en achteruit te duwen kan je een eventuele speling aan de overbrenging vaststellen.

Het interieur
Vocht in een interieur is een van de meest vervelende dingen, maar ook een van de dingen die gemakkelijk zijn vast te stellen (in ieder geval makkelijker vast te stellen dan te verhelpen, maar dat geldt voor de meeste gebreken). Door de achterbank even weg te halen krijg je een prima zicht op de bodemplaat. Als daar roest zichtbaar is dan wordt het tijd de hele bodem aan een goed onderzoek te onderwerpen. Het optillen van de originele rubberen matten geeft zowel voor als achter extra informatie. O ja, let aan de achterkant vooral op de hoeken waar de wielkasten zich bevinden. En ook voorin extra opletten bij de voorstoelen en de pedalen. Als je hier roest aantreft dan is meestal de voorruit niet helemaal waterdicht. In de kofferbak Ook de kofferbak moet gecontroleerd worden, til ook daar de mat op. En ook de kartonnen schermen tegen de binnenzijde van de auto kunnen gemakkelijk verwijderd worden. En kijk dan eens goed naar de plek waar het buitenscherm het binnenscherm raakt, gevoelige plekken bij veel Volvo's! Een laatste blik verdienen nog de bak van het reservewiel (vaak rot) en de plaats waar aan de buitenkant de reflectors zijn gemonteerd, want op die lasnaad kom je nogal eens roest tegen.

Onder de motorkap
De motor, die mogen we uiteraard niet vergeten. Het is een beetje een open deur, maar een motor die er smerig uitziet duidt vaak op niet al te best onderhoud. Smerige strepen, vaak zwart of bruin, op de binnenkant van de motorkap zijn ook al een teken van slecht onderhoud. De slangen die je aantreft moeten genoeg veerkracht bezitten en niet te hard aanvoelen. De isolatie van de bedrading mag niet kapot zijn. Het remsysteem is zeer belangrijk, remcylinder en leidingen mogenniet lekken. De gemakkelijkste controle: het rempedaal voor langere tijd stevig indrukken. De remkracht moet dan constant blijven en het pedaal moet dan ook op dezelfde hoogte blijven staan. Is die niet het geval, dan is er iets mis met het remsysteem. Een compressietest biedt veel informatie over de conditie van de motor. De cijfers die hieruit komen geven veel informatie over de toestand waarin de zuigers en de kleppen verkeren. Als dit niet in orde is, zal de motor zelfs gereviseerd moeten worden, een kostbare aangelegenheid. Natuurlijk ook even de motor laten proefdraaien. Als het goed is slaat deze vlot aan en blijft zij, ook als zij op temperatuur is, regelmatig lopen. Let tegelijk even op de uitlaat, is de binnenkant grijs, dan verkeert de motor waarschijnlijk in een goede staat. Maar is de binnenkant zwart, dan is er meestal sprake van te veel olieverbruik. En als de motor toch loopt, geef eens een paar keer gas. Als er dan grijze rook verschijnt is alles ok?, blauw betekent teveel olieverbruik en wellicht versleten zuigers. Zwarte rook? dan zal de motor te rijk staan afgesteld. Een handige manier om ter plekke de kwaliteit van de zuigerveren te controleren is de volgende. Met draaiende motor de oliepeilstok verwijderen en op dat moment veel gas geven, er mag dan geen olie uit het peilstokreservoir komen.

En natuurlijk: de proefrit
Sla de proefrit nooit over. Alles moet eigenlijk in orde zijn. Zonder stoten moet er gemakkelijk geschakeld kunnen worden (de achteruit niet vergeten). Zoek een stuk weg op waar het niet te druk is en probeer eens rustig wat de auto kan. Trek bijvoorbeeld eens door naar zo'n 90 km. per uur en laat de auto dan rustig terugzakken door het gaspedaal los te laten. Bij 50 ? 60 km. per uur weer plankgas geven. Als er dan zwarte of blauwe rook zichtbaar wordt in je achteruitkijkspiegels zal er sprake te zijn van teveel olieverbruik. Zoek ook rustig een wat slechter wegdek op, een klinkerweg bijvoorbeeld, en luister daar goed naar wat de auto je vertelt, een slechte ophanging verraadt zich op zo'n wegdek vanzelf door ongewenste bijgeluiden te laten horen. Nog even de koppeling testen middels het bekende autootje pesten. De handrem erop en in z'n ??n weinig gas geven en de koppeling langzaam laten opkomen. Draait de motor langzaam maar met veel moeite verder, gauw met dit pesten ophouden. Bij een goede koppeling houdt de auto er zelf wel mee op: hij slaat af. Maak nog een noodstop bij 40 ? 50 km. per uur en als de auto zijn rechte spoor blijft volgen, zit dat (de remmen) aardig goed.

En, o ja, de papieren
We letten er meestal niet op, maar vraag naar de kentekenbewijzen die bij de auto horen. Het bouwjaar, het chassisnummer, de originele kleur, goedkeuring voor LPG, etc.. Het zijn allemaal zaken die aandacht nodig hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat het origineel ingeslagen chassisnummer afwijkt van hetgeen nu in de auto te vinden is. Wanneer het nummer in de auto afwijkt van het nummer in de papieren: niet kopen, de auto kan niet eens worden goedgekeurd! (In de praktijk zou je natuurlijk met deze controle kunnen beginnen, het scheelt een hoop gedoe, maar ja, Volvo-klassiekers testen is zo leuk...)

Conclusie: kopen?
Als je alles hebt nagelopen wat in dit verhaaltje vermeld staat, dan heb je de auto uiteraard nog niet honderd procent doorgelicht, daarvoor kun je de auto beter door een gerenommeerd bedrijf laten keuren. Maar hoewel lang niet alles aan bod is gekomen (en er dus ook nog wel wat addertjes onder het gras kunnen schuilen) denk ik wel dat je een aardig indicatie hebt van de toestand waarin de auto verkeert. De beslissing is uiteraard aan jou! Mocht het er van komen: heel veel plezier met je VOLVO klassieker
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aankooptips V70 Diesel Giedioot 4 7.113 18 March 2015, 14:40
Laatste bericht: Giedioot
  aankooptips gevraagd voor V70 maris 5 25.483 29 May 2014, 10:45
Laatste bericht: maris

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)