Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
radio inbouwen
#1
Mijn "nieuwe" 244 was blijkbaar ooit voorzien van een radio. Wat nu rest is een bosje draden dat bovenin uit de middenconsole steekt. Mijn "oude" 244 had ook een radio onderin de middenconsole. Ik wil de radio graag onderin, dus daarvoor kan ik het inbouwframe van de "oude" gebruiken; de draadjes heb ik al naar onderen gebracht en bovenin een opbergvakje geplaatst. Tot zover geen probleem !

Nu de aansluiting......... de radio uit de oude (jaar of 10 oud, schat ik) is niet geweldig, dus die gebruik ik niet. Ik heb nog een Philips radio van een jaar of 5 oud liggen, waar een heleboel draden uitkomen, die netjes uitkomen in enkele stekkers. Voor zover ik kan zien corresponderen die draadjes qua hoeveelheid en qua kleur niet met de draadjes die uit het dashboard komen........ Hoe zit dat ???

Ook heb ik nog een mooie Philips radio-cassette uit '82, ongeveer even oud als de auto dus; da's ook nog een optie. Hier komen echter helemaal geen draadjes uit; er hoort gewoon een stekker voor de voeding, de antenne en de luidsprekers in; da's alles. Dat komt dus ook niet overeen met de draadjes uit het dashboard....

Is de ene, danwel de andere radio aan te sluiten door een leek op autoradiogebied ? Heb ik nog te maken met te plaatsen extra zekeringen of iets dergelijks ?

Wie weet raad ? ('t is verrekte stil zonder radio 1 onderweg... kun je wel mooi alle (bij)geluidjes en het windgeruis dat onze vierkante tanks veroorzaken beluisteren...)
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#2
ik kan t ook dus kan nooit moeilijk wezen
als je draadjes in de auto maar goed zitten kan alles in principe
je moet even uitzoeken welke draadjes van je auto waarvoor zijn.
je hebt een min/massa een plus/stroom en een continu. tussen min en continu heb je altijd stroom.even proberen met een meter of een lampje of voltmetertje van je auto. tussen min en plus heb je alleen stroom als je auto op t contact staat of op de eerste klik ligt aan hoe het aangesloten zit. de rest van de draden is waarschijnlijk van je speakers maar die zitten waarschijnlijk per 2. als je mazzel hebt zijn ze gekleurd zwart, min/rood,plus/geel,continu.
je radio ook die drie en de rest speakeruitgangen als ze per 2 zelfde kleur zitten dan heb je waarschijnlijk aan je radio nog 1 blauwe voor de electrische antenne dacht ik en nog 1 enkele maar dat ligt aan opties van je radio.
maar gewoon proberen met een meter of lampje oid. lukt altijd
of wachten op gedetaileerde uitleg, hobby ze
Vitara
Antwoord
#3
Probeer anders een paar foto's te plaatsen van de diverse radio's en bosjes draad. Praat wat gemakkelijker. Smile
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#4
Peter Timmer schreef:Probeer anders een paar foto's te plaatsen van de diverse radio's en bosjes draad. Praat wat gemakkelijker. Smile

Een foto wordt lastig (heb geen digitale camera), maar de draadjes zijn de volgende:


1 dubbele wit/zwart
1 dubbele grijs/zwart
(die zullen wel van de speakers zijn)

1 grijs
1 groen
1 geel
1 zwart
1 wit
1 geelwit

en dan steekt er nog ergens een los, blauw draadje uit, maar dat heeft volgens mij geen relatie met de radio: de radio zat bovenin en dat blauwe draadje onderin de console.

Wie weet ??
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#5
Citaat:Nu de aansluiting......... de radio uit de oude (jaar of 10 oud, schat ik) is niet geweldig, dus die gebruik ik niet. Ik heb nog een Philips radio van een jaar of 5 oud liggen, waar een heleboel draden uitkomen, die netjes uitkomen in enkele stekkers. Voor zover ik kan zien corresponderen die draadjes qua hoeveelheid en qua kleur niet met de draadjes die uit het dashboard komen........ Hoe zit dat ???


wat er aan de hand is: er is geen ISO aansluiting in jou Volvo, zoals dat de laatste +/-10 jaar standaard is geworden in europeesche auto's. Dan heb je namelijk twee stekkers waar je je nieuw gekochte radio zo in 2 tellen op aansluit.

Er zijn ISO connectoren en andere tussenstukjes te koop die je er tussen kan plaatsen zodat je NIET in de kabels stekkers hoeft af te knippen (als de vorige eigenaar dat al niet gedaan heeft) Dat scheelt werk, ziet er netjes uit en is niet storingsgevoelig. Mocht het noodlood toch al zijn toegeslagen dan zou ik kiezen om er een stekker aan te solderen en te voorzien van krimpkous. Is wel iets meer werk, maar nooit meer gezeur!!

Dus maak er wat moois van en geen rommel. (doe het goed of doe het niet) Je krijgt daar altijd last van vroeg of laatkan ik je verzekeren.

Kijk [url=http://www.totaltuning.nl/assets/s2dmain.html?http://www.totaltuning.nl/1000009478149d...b0efce6e/]hier[/url] naar de verschillende stekkertjes en alles. En neem anders even contact op met je lokale caraudio boer (goudengids)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
Saint,

Bedankt !
Da's een duidelijk antwoord wanneer ik de moderne radio wil gebruiken (helaas heeft de vorige eigenaar alle stekkers van de draadjes afgeknipt...).
Wat nu als ik die oude radio (23 jaar oud) wil gebruiken, waar alleen een ingang voor de voeding, de antenne en de speakers in zit ? Dat lijkt me dus geen ISO-aansluiting (DIN-aansluiting ??)
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#7
heb gewoon een +draad getrokken vanuit de accu, met een zekering ertussen, en de - op chassis, dus altijd radio, ook als het contact uit is Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#8
Citaat:1 dubbele wit/zwart
1 dubbele grijs/zwart
(die zullen wel van de speakers zijn)

1 grijs
1 groen
1 geel
1 zwart
1 wit
1 geelwit

en dan steekt er nog ergens een los, blauw draadje uit, maar dat heeft volgens mij geen relatie met de radio: de radio zat bovenin en dat blauwe draadje onderin de console.

de eerste zwart/witte zullen inderdaad van de speakers zijn. De overige draden zul je echt even met een mutlimeter moeten meten. Of....misschien kan iemand anders je zeggen hoe het in zijn auto zit die dezelfde kleuren heeft. Koop dan een ISO stekker en soldeer dit vast zodat het geheel past en klopt. Daarna dan eventueel een verloopstukje voor je oude Philips op de kop tikken. Zo kun je namelijk later ook eenvoudig een nieuwerwetse radio aansluiten zonder problemen.

(waarom niet nu al ;-) eentje met CD fronlader? Ik heb er nog een te koop Sony die ook MP3 en WMA kan afspelen, incl. draadloze afstandsbediening. En verloopstekker ?95)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
Toevallig heb ik vrijdag een radio erin gezet. Ik had zo'n oude, maar die moet je elke 15 km een beetje verzetten voor radio 1 (buiten de randstad dus daarvan had ik genoeg).
Pak gewoon die nieuwere. (staat op de draadjes zelf uit je radio niet wat het is?). Ik heb met van die doe het zelf knijpstekkertjes gewerkt. Kreeg het niet voor elkaar om zelf zo'n blokstekker (ISO) te maken in de auto.

Dubbele draden zullen inderdaad de speakers zijn (evt. plus van zw/witte draad en van grijs/zw draad in een stekker knijpen en bij de min ook in een stekkertje)

Plus (radio zelf) loopt ofwel naar accu ofwel naar zekeringkastje (draai even dop kwartslag onder je stuur en vilt komt los kun je zo draadjes volgen

Min zit ergens op het ijzer geschroeft; waarschijnlijk in het radioframe achter de verwarming oid kan ook niet missen.

Rest kan nog mute kabel voor telefoon zijn en de elektrische antenne(?)
en waarschijnlijk is er nog een dikke draad voor de werking v.d. antenne

Ik kan (nog) nauwelijks sleutelen maar dit was vrij gemakkelijk. Zal je zeker lukken.
(evt op internet zoeken of je ergens je radiohandleiding kunt vinden kun je misschien zo kunt zien waar alle draden van zijn die uit je radio komen als er niets op staat)
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#10
LET WEL OP: ??nmaal de '+' verkeerd aansluiten of tegen de behuizing aan laten komen is einde verhaal voor je radio!

Vaak zijn er 2 '+' draden. Geel en rood in de meeste gevallen. ??n is een constante plus (voor het geheugen van de radio) en de andere de geschakelde plus van je contactslot.

Wil je dat je radio ook speelt als je de auto niet op contact hebt dan zul je ze samen moeten voegen en op de geschakelde plus aansluiting van de radio aansluiten.

blauwe draden zijn vaak voor versterkers maar ook soms voor electrische antennes of car-kits
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 182 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Frequentieband XC90 radio (Japan Import) VMR 0 302 21 February 2023, 12:18
Laatste bericht: VMR
  CR-708 radio CD-wisselaar Thijmen 3 1.400 24 January 2022, 17:50
Laatste bericht: Thijmen
  Radio opties C70 (aftermarket) Mr.Borrie 5 2.146 23 June 2021, 16:25
Laatste bericht: BartJu
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.275 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Radio welke geschikt is voor elektrische antenne Van Schellen 11 7.356 22 May 2020, 23:56
Laatste bericht: Van Schellen
  Radio verplaatsen JaapV 4 3.067 10 December 2019, 21:19
Laatste bericht: Nicolaas H
  Radio CR902 - Cassette mechanisme: herstelling? guidodejongh 3 2.923 7 July 2019, 01:50
Laatste bericht: MacVolvo
  Volvo 245 audiovraag radio speakers Arjenatari240 5 6.008 25 September 2018, 21:38
Laatste bericht: Arjenatari240
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 2.932 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)