Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodem + Wielbakken lassen voor beginner :)
#1
Net naar de APK geweest, afgekeurd omdat er roest in de bodem zit. Zie de foto's:
[img width=450 height=600]http://lh4.ggpht.com/_raTMAH4DvG8/Slyrfjglc2I/AAAAAAAAAPE/41Xr9NadXEo/s800/Photo033.jpg[/img]
[Afbeelding: Photo034.jpg]
[Afbeelding: Photo035.jpg]
[Afbeelding: Photo036.jpg]
[Afbeelding: Photo037.jpg]

Hoe kan ik dit lassen? Moet ik hiervoor platen kopen of is iets van staalplaat ook voldoende?

Bedankt alvast!
Antwoord
#2
Zijn het nou verschillende plaatsen?

Als het de bodem is lijkt het me onschuldig; uit mn hoofd mag er 30% verrot zijn.
Maar goed hij is afgekeurd dus je moet het nu repareren. Een hele vloer(delen van ca 40x50cm) kopen voor gaatjes van 10x10cm lijkt me niet nodig.
Je kan het met puntlasjes gemakkelijk repareren.

Bekijk ook eens het "lassen en klussen" topic.
Antwoord
#3
Die bovenste twee zien er wel structureel uit, in elk geval lijkt daar een hoek of een balk aangetast. Dat maakt het lassen ook gelijk een stuk lastiger.

Die andere zijn gewoon roestgaten in platte plaat. Je haalt de voorstoelen en de vloerbedekking eruit, zaagt de troep eruit, verwijderd teer e.d., maakt van 1 mm plaat een iets overlappend stuk, legt het erop, zet je voet erop en lassen maar. Da's een leuke oefening voor de meer structurele gaten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Het zijn verschillende plekken inderdaad, het gaat om de reserve wiel bakken en de bodemplaat. Kan ik voor die bakken beter een reserve onderdeel kopen?
Antwoord
#5
Op de reservewielbakken kunnen ze je auto toch onmogelijk afkeuren? Kan trouwens nog steeds niet ontdekken waar sommige plekken zitten, misschien moet je camera wat verderaf houden.

Ik heb nog zelden "kant-en-klare" reparatiedelen gebruikt. De roest zit meestal op overgangen (naden, kieren, hoekjes) in het plaatwerk, en die zijn zelden in ÃÂÃÂn stuk reparatieplaat te krijgen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Het zijn plekken op de bodemplaat (links: vlak langs dorpel, onder bekleding achter bestuurder en onder de bestuurder; rechts: alleen vlak langs dorpel) en dus op de reservewielbakken. Deze dingen heeft de monteur genoemd, dat moet dan toch allemaal gefixed worden? de scheur in de wielbak is overigens iets van 25cm lang :S
Antwoord
#7
Hier een leuk stukje over roest en APK: http://www.apkkeurmeesterservice.nl/defa...briekid=37
Elk afzonderlijk plaatdeel mag 2E roestschade (=gat) hebben. Die reservewielbakken zou je als naad van het achterscherm kunnen verkopen, het achterscherm zelf is 4E dus de helft (!) van het oppervlak mag weg zijn. Een bodemplaat is 8E, kwart vd oppervlak mag weg zijn.
Met randen en naden is het wat gevoeliger, een scheur van 25 cm op een naad van 50 cm is een heel eind. Reparatie kan je heel precies en waterdicht etc. doen, of net zover tot de structuur aan de normen voldoet maar er nog hoekjes open blijven. Als je van die bak 20 cm (de makkelijkste 20 cm natuurlijk) dichtlast met een strip ijzer ben je klaar.

Als je auto nog wat APK over heeft kan je misschien eens een andere garage proberen die wat meer gewend is aan ouwe bakkies en oldtimers. Het is altijd aardig als iemand bereid is de roestschade precies te meten en te berekenen i.p.v. een gat erin prikken en stellen dat dat afgekeurd is.
Ook leuk als iemand even kort uit wil leggen wat je dicht moet lassen en hoe, die mensen bestaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Goed fixen heeft mijn voorkeur, maar eerst eens langs de APK komen. Lassen kan ik iig niet, dat moet (en wil) ik nog leren. Het is vrij roestig onderop, maar ik denk dat het maar op het randje zit van die eisen die je noemt...
Ik heb gelezen dat je alles wat ze aanwijzen goed dicht moet lassen, klopt dat niet dan? Mag je 'gewoon' een gaatje open laten als de rest wel gevuld is?
Antwoord
#9
Die gaatjes op de onderste twee foto's kan je zeker meer wegkomen, ze zitten niet langs de rand, en zijn lang geen kwart van de bodemplaat, lekker laten zitten. Die middelste is nog wat onduidelijk, daar komt misschien wel een adviespunt van (tussen 1,5 en 2E roest) maar daar hoef je ook niet wakker van te liggen. Keurmeesters schijnen nogal zwaar te tillen aan adviespunten, maar al staan er vier adviespunten op het keuringsrapport, who cares?

Ik heb van een dorpel met 3 gaten er letterlijk 2 dichtgelast en met het derde gat van 10x5 cm er nog in (tijdgebrek) werd-ie gewoon goedgekeurd.

Oh wacht, die randlengte wordt berekend over de totale lengte van alle randen van een deel opgeteld. Dus jouw achterscherm heeft rondom minstens 3 meter rand, die 25 cm roest onderaan de reservewielbak is verwaarloosbaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Het is wat erger dan ik dacht... Sad de wielbak linksachter is driekwart weg, nadat ik met wat porren met een schroevendraaier de rotte stukken heb weggehaald.
In de bodem is het ook iets meer dan 10x10cm, ik vermoed zo'n 30x30cm...
OP de dorpel zit niks, maar wel op de bodemplaat waar deze tegen de dorpel aan zit, is dat lastig te repareren?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  LPG trekhaak voor dikke of dunne bumpers: verschillen? BartJu 0 86 26 March 2024, 23:39
Laatste bericht: BartJu
  Welke voorzorgsmaatregelen nemen bij elektrisch lassen JanO 4 1.509 12 June 2022, 09:38
Laatste bericht: JanO
  middenarmsteun van achter naar voor? Gerben 2 1.303 3 December 2021, 14:01
Laatste bericht: 245GLE1981
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.288 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 2.709 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240
  Blokjesgrille voor 1993'er? jos evers 21 14.735 5 March 2020, 15:35
Laatste bericht: Rob
  Laswerk bodem Nicolaas H 6 4.877 28 October 2019, 00:52
Laatste bericht: Nicolaas H
  Glazen dakraam voor 240 station Barracuda_82 0 2.508 9 May 2016, 08:31
Laatste bericht: Barracuda_82
  Lassen gat in dorpel oldiegoldie 6 7.445 19 April 2016, 15:53
Laatste bericht: Jerry
  Zoek console voor armsteun brun-c 4 4.107 13 March 2016, 22:14
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)