Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitlaatspruitstuk
#1
Hallo allemaal!

Vraagje over mijn 240 uit 1990, B230F.

Ik heb gisteren weer eens een dagje gesleuteld. Het was me opgevallen dat er een ronkend geluidje bij mijn spruitstuk vandaan kwam (lek). Bij nadere inspectie bleek het bij de overgang naar de uitlaat te zitten.
Dus nieuwe pakking ertussen, en ik had pech een moertje wou niet los, sterker nog schroefdraad brak af. Dus hele spruitstuk eraf en met beleid en veel kruipolie en een griptang toch het draad eind eruit weten te draaien. Nu zit alles weer vast met nieuwe pakkingen.

- Moet ik die nu heel erg vast zetten? (spruitstuk op cilinderkop)
- Moet ik ze natrekken, net als bij de cilinderkop op het onderblok?

De oorzaak was dat het stuk met de katalysator niet vastgeschroefd zat aan de steun onder de auto.

- Moet dat vastgezet met gewone boutjes, of is dat een flexibele ophanging net als de rest van de auto.

Het geluid is nu wel weg. Alleen slaat de motor soms af als ik de koppeling intrap bij het uitrollen. Moet ik de computer resetten of is er iets anders wat ik fout heb gedaan?



Groetjes,




Ton-Herman
Antwoord
#2
tja wat is heel erg vast?
Ik draai ze zovst dat ik verwacht dat mijn vriendin met een gemiddelde ratel ze ook nog wel los zou krijgen.
In haynes staat volgens mij geen, aandraai moment gespecced en dus ook niets over natrekken.

Qua, katalysator raad ik je aan om naar de sloop te gaan om te kijken hoe het daar zit, kun je meteen je boutjes, steuntjes of wat het ook moge wezen er af slopen.

Verder denk ik niet dat je uitrol probleem iets met het vast zetten van de uitlaatspruit stuk / catalysator te maken heeft.
Antwoord
#3
Een paar antwoorden....

* Nee, ze moeten niet moervast, het tapeinde zit nl. in je aluminium kop, dus kans op doldraaien. In Olyslager staan vlgs mij de aanhaalmomenten wel - heb ik nu niet bij de hand, maar ik wel wel effe kijken als je ze nodig hebt;

* In principe hoef je ze niet na te trekken, ik heb het voor de zekerheid na een weekje nog es gechecked. Ook je kopbouten hoef je trouwens niet na te draaien, alleen bij de echt oude 240's;

* Bij mijn turbo zit er idd een flexibele ophanging aan de voorste uitlaatpijp naar de versn.bak, hoe dat bij jouw type precies zit weet ik niet, maar ongetwijfeld op eenzelfde manier;

* Het lijkt me niet waarschijnlijk dat je je comp. zou moeten resetten na deze operatie. Stat. toerental misschien iets verhogen? Weet trouwens niet of je dat nog op jouw type nog handmatig kunt instellen.
Succes,
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  T6 uitlaatspruitstuk tekening Stan245 1 1.357 25 April 2020, 22:42
Laatste bericht: Stan245
  RVS uitlaatspruitstuk wel of niet heat wrappen? Bavadi 4 3.926 20 April 2016, 19:01
Laatste bericht: v700r
  Uitlaatspruitstuk en downpipe worden roodgloeiend hooge048 21 15.249 26 April 2015, 14:27
Laatste bericht: hooge048
  Tapeind uitlaatspruitstuk dol Stevves 4 4.548 2 October 2014, 20:57
Laatste bericht: smit
  Scheurtjes 90+ turbo uitlaatspruitstuk Volvo 142 B23 9 5.897 27 December 2012, 22:55
Laatste bericht: Ovlov343
  enorm verweerd uitlaatspruitstuk pwassink 2 1.785 23 April 2010, 08:06
Laatste bericht: 242-turbo
  Uitlaatspruitstuk uitwisselen, past het? Help! stockholmmarathon 0 1.448 8 September 2009, 19:53
Laatste bericht: stockholmmarathon
  Uitlaatspruitstuk verangen Martin245 7 3.815 27 February 2009, 20:30
Laatste bericht: Martin245
  Uitlaatspruitstuk gescheurd of lekke pakking? OPGELOST !! deusjevo 17 12.695 18 November 2006, 00:17
Laatste bericht: 240estate
  uitlaatspruitstuk Grey240Polar 14 8.001 12 July 2006, 23:42
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)