Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leven met onze 245 (was: 245 logisch vervolg op onze 2CV)
#1
Even voorstellen: sinds vorige week heb ik weer een Volvo en wel een 245DL uit 1979. Oorspronkelijk een Zweed die sinds 2005 in Nederland rijdt. Lang geleden reed ik in de 245GL van mijn ouders en recenter heb ik een V70 gehad. Een klassieker rijden doen we al jaren en dat bevalt uitstekend. De 245 is een logisch vervolg op onze 2CV's. Onze kinderen worden groter en daarmee de eend te klein.

De auto heb ik gekocht bij Wim's Classics in Mierlo. Met de auto ben ik wel blij maar de manier van afleveren door dit bedrijf is erg slordig. Ik hoop dat Wims Classics nog wat punten gaat oplossen maar ik houd mijn hart vast... Inmiddels heb ik al wat uurtjes gesleuteld om de ergste slordigheidjes op te lossen en dat is op zich erg leuk om te doen! Ik wil zo veel mogelijk zelf sleutelen en op het eerste gezicht is de 245 goed toegankelijk. Bij de 2CV's deed ik alles zelf en ik vind het een uitdaging dit bij een gecompliceerder auto ook zelf te doen.

De auto heeft elektrische stuurbekrachtiging en dat bevalt goed. Een verrassing tijdens de terugreis naar huis was dat er een vijfbak in zit in plaats van de beloofde vierbak (er zit ook een 4-versnellingen pookknop in). Teleurstelling was een zwaar gedreun rond de 80-100 km/uur. Dit duidt waarschijnlijk op de aandrijflijn en is zo'n garantiepunt.

Zelf rijd ik meestal op een motorfiets: een BMW1150GS. Ook deze onderhoud en repareer ik zelf. Een fantastische motorfiets!
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#2
Gefeliciteerd met je aanwinst!

Uit je verhaal begrijp ik dat je de auto voor een meeneemprijs hebt gekocht,dus zonder garantie?
Antwoord
#3
@jos245: Geen extra garantie maar natuurlijk wel met de garantie dat ik krijg wat ik redelijkerwijs mag verwachten. Verder bij de koop wel een aantal zaken (schriftelijk) afgesproken zoals verse APK, grote beurt, nieuwe distributiesnaar, nieuwe banden, werkende sloten, compleet derde bankje. Helaas moet aan een aantal punten nog gewerkt worden.

update: de (financiële) afwikkeling door Wim's Classics verloopt [understatement]stroef[/understatement]. Geeft geen thuis, ontkent afspraken. Jammer als je zo zaken moet doen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#4
Als de punten op schrift staan, bracht ik de auto terug naar hem met het verzoek om gemaakte afspraken na te komen.
Gedreun van de aandrijflijn kan vaak een gezoek zijn om erachter te komen waar de oorzaak ligt. Ik zou zeggen: laat hem dat lekker uitzoeken en oplossen Wink
Antwoord
#5
en weer iemand met een Citroen/Volvo ;D ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#6
En een BMW boxer! Yeah.
Antwoord
#7
landloper schreef:Bij de 2CV's deed ik alles zelf en ik vind het een uitdaging dit bij een gecompliceerder auto ook zelf te doen.

Dit is wellicht de eerste maal dat ik iemand hier de 240 een 'gecompliceerde(re)' auto hoor noemen Big Grin
Kan je nagaan wat een 2CV moet zijn qua techniek... Tongue

Benieuwd naar je aanwinst? Foto's? Heb ook wel eens op de site van Wim's Classics rondgesnuisterd, wellicht ben ik 'm wel tegengekomen?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#8
Inderdaad, ik ken de CV niet echt maar de techniek zal beslist niet simpeler zijn dan van een 240, zeker niet omdat het toch een Franse auto is. Smile
Antwoord
#9
Techniek van een eendje stelt weinig voor. Alleen die veerpotten aan de zijkant zijn vervelende rotdingen.
Een 240 heeft in verhouding meer techniek aan boord in vergelijking met zo'n luchtgekoeld 2 cilindertje...
Antwoord
#10
Zowel de BMW GS als de eend hebben een boxermotor. De eend is leuk om in te rijden maar de motor vind ik echt een feest.

De techniek van een 24X is niet ingewikkeld maar toch knap gecompliceerder dan een 2CV. Wat Dirk242 schrijft: luchtgekoeld dus geen water in je blok, geen waterpomp. Boxermotortje met een centrale carburateur, valt weinig aan af te stellen. De wielophanging is zeer doordacht en uiteindelijk verbluffend eenvoudig. Zeker als je de rijeigenschappen, comfort en belastbaarheid in ogenschouw neemt. De eend heeft voorwielaandrijving die ook van eenvoud aan elkaar hangt maar wederom: vernuftig. De 245 hangt aan elkaar van stangen en rubberen bussen. De eend heeft dat allemaal niet; ik zou er een ode over kunnen maken.

245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 1.258 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Volvo 264GL van 1976 krijgt nieuw leven sander264 42 18.857 12 December 2013, 20:18
Laatste bericht: sander264
  Onze "nieuwe" volvo 240 estate rhoek 4 2.856 17 April 2013, 16:38
Laatste bericht: paulb
  Onze rode 240 polar uit 93 dannyswart 7 6.715 21 August 2012, 11:33
Laatste bericht: BartWillem
  Onze nieuwe kinderwagen Hein T 30 13.391 30 July 2011, 10:01
Laatste bericht: rients
  Aangenaam: wij en onze 144! Guppi 42 15.751 15 August 2010, 23:45
Laatste bericht: Venya
  Update: Onze toekomstige "schoolbus" MyFirstVolvo 9 3.932 4 September 2009, 23:03
Laatste bericht: TheSaint77
  Nieuw project! Een 244 DL uit 1982 nieuw leven inblazen..... volvo200liefhebber 67 25.924 31 August 2009, 12:02
Laatste bericht: volvo200liefhebber
  Onze eerste Volvo Boxerman 17 7.499 1 August 2009, 21:51
Laatste bericht: Boxerman
  Onze 245 GL --> B21et restauratie Het vordert daanheijn 33 14.030 23 November 2007, 22:49
Laatste bericht: daanheijn

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)