Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 940 ervaringen tot nu toe.
#1
Laat ik maar eens wat posten over mijn 940 estate die ik sinds juni 2008 bezit.
Aanleidng is eigenlijk de post van Dennis in de dieselgoep over een nare aankoop ervaring.

Het kan namelijk ook anders: Ik heb vorig jaar een 940 estate gekocht met 312000km op de teller (LPG) uit 1991. Dit is nog de versie met 2 rolgordel en een heupgordel in het midden op de achterbank en zonder 3e remlicht.
Gekocht bij een algemeen handelaar met Volvo voorkeur in het noorden, te Foxhol. Dat kostte 1600 euro, met jaar nieuwe apk, spuiten etc. van achterspatbord vanwege roest bij lpg vulnippel en 3 maand garantie(!). Ook konden er diverse kleine zaken nog worden opgelost voor de aankoop. En dat waar men niet aan toe kwam is na de aankoop alsnog gedaan (oa kortsluiting is stoelverwarming - bijna een dag werk geweest). Het nog immer niet werkende schuifdak wordt volgende week gerepareerd. Alles is nog service/garanties. (Ik woon/werk niet in het noorden en dat vergroot doorlooptijden van de klusjes).
Als dat ook OK is, ben ik zeer tevreden, want de wagen zelf is gewoon goed.
Tot nu toe heb ik naast brandstof alleen een setje gebruikte winterbanden op velg gekocht (via dit forum). De remblokken voor vervangen en een beurtje gedaan. Huidige stand is 327000km.
Wat er aan zit te komen: voorwielophanging - rubbers en fuseekogels, want de voorbanden sluiten schuin af aan de binnenzijde. Ook is er een beetje speling waarneembaar. Kortom, niet ernstigs voor een wagen van die leeftijd en km stand.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#2
Dit verhaal klinkt een stuk beter dan die diesel met 500.000 + op de teller voor 3400 euro...
Helaas geen Volvo meer..
Antwoord
#3
diverse mensen die ik ken hebben/hadden 900 series. bijzonder goede auto's, weinig problemen.
op de 700 vereniging was pas nog iemand met een 940 turbo (lpt?) automaat die 750.000 km er op had zitten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Na een hele tijd maar eens wat updates over de 940.

Dat schuifdak laten repareren heb ik een beetje verslonst, dat doet het nog steeds niet.

Verder kwam de wagen met wat kosten goed door de APK (juni 2009). Rondom banden vervangen (Michelin Energy savers). En wat delen van de voorwielophanging vervangen.

In de winter bleken de winterbanden ook versleten. En na een klapband (voor de deur van een garagebedrijf!) was het dus hoog tijd voor andere. Dus binnen 12 maand 2 sets banden.

En recent (april) blijkt de uitlaat volledig aan gort. Dat was me al duidelijk geworden tijdens de APK vorig jaar.
Meer daarover in de aparte post hieronder.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#5
De uitlaat was in april 2010 volledig kapot.
Echt overal gaten: vlampijp, katalysator(!), middendemper en eindstuk.
Zo'n uitlaat is een kostbaar onderdeel. Volgen hbase was een volledige set zeker 500 euro, exclusief katalysator (nog eene 400!). Gelukkig blijkt origineel Volvo niet duurder te zijn. Zelfs goedkoper Big Grin
Ik heb een volledige uitlaatset zonder katalysator, met alle bevestigingsmateriaal erbij voor een mooi bedrag van 350 euro gekocht bij Toms Classics in Enschede. De katalysator heb ik van Tom een 2e hands exemplaar genomen, nieuw was me net even te duur.

Dan alles demonteren.
Punt 1: de vlampijp en de katalysator bij de oude uitlaat zitten "vakkundig" aan elkaar gelast.
Punt 2: de drie moeren waar de vlampijp mee aan het spruitstuk zit. Twee werken goed mee. De derde, degene die je van onder de motorkap kunt bereiken, heeft last van verlatingsangst en blijft zitten waar die zit.
Na enig creatief gevloek de boel maar eens goed bekeken en de moer is goed bereikbaar met de Dremel. Kortom, een stuk of tien van die te dure kleine slijpschijfjes en heel veel troep in mijn gezicht later is een deel van de moer kort langs het tapeind weggehaald.
Op dat moment blijkt een steeksleutel 13 goed te passen. Daar mag dan wel een verlengstuk op in de vorm van een holle pijp. Et voila: Er komt beweging in sleutel en moer. Die blijkt door de kracht gespleten te zijn en nu eenvoudig te verwijderen.
Hoi. ;D
Dan is de rest vrij simpel. De ophangbeugels losschroeven (dat ging verbazingwekkend goed). De uitlaat valt nu onder de auto. De bocht over de achteras was zo rot, dat die spontaan afscheurde.
Nu proberen de lamdasonde uit de katalysator te schroeven. Dat lukt dus niet... Dan maar een andere methode: het andere uiteinde van de kabel van de sonde opsporen en netjes de stekker loshalen. (rechts, net onder de voorruit).
Nu nogmaals pogen die sonde uit de kat te draaien. Lukt weer niet, ondanks vrij forse kracht.
Uiteindelijk een ringsleutel 22mm op de sonde gezet en daar een bescheiden pijp op gezet (ruim 1 meter). Met heel veel kracht zetten komt er luid piepend beweging in de sonde. Wat zit zo'n kr#ng vast zeg >Sad

Monteren:
Vooraan beginnen: eerst de vlampijp. Deze kan direct helemaal vast gezet worden. Helaas had ik geen zelfborgende moer op voorraad. Dus heb ik een gewone gebruikt. Wel heb ik met een beiteltje een borging gezet op de moer en tapeind. Een paardenmiddel, maar het werkt wel.
Dan de sonde weer in de andere kat. Ook dat gaat niet echt licht. Maar dat kan nu wel fijn in de bankschroef dus dat gaat veel aangenamer.
Dan de kat aan de vlampijp bouten. Dit eerst lekker losjes laten zitten.
Nu komt de grote truuk om de rest soepel te monteren:
Smeer de nieuwe ophangrubbers in met zeep; Dan glijden ze veel makkelijker op de bevestigingsarmen. Monteer ze eerst aan de punten op de wagen zelf. Bevestig dan de ophangbeugel. Nu kun je veel makkelijker de middendemper monteren, want je kunt deze direct opsluiten in de beugel. Wel ook gelijk op de katalysator schuiven. Nog steeds geldt: alles hooguit handvast bevestigen.
Monteer dan de U bocht (twee delen) over de achteras.
Monteer dan de ophangbeugel van de einddemper, bij deze is het handiger om de beugel nu al af te sluiten. Door het beugelgat monteren van achter uit van de einddemper. Bij deze demper goed opletten dat je de juiste kant naar voren laat wijzen. Op een origineel Volvo systeem staat ook in grote letters "IN" op de voorzijde. Vergeet niet meteen de klemmen op de pijpen te schuiven. De originele types kun je er niet later op zetten, zoals de generieke "afsluitbare U" type klem.
Nu hangt alles redelijk. Dan als eerste de bouten van de vlampijp naar de kat echt vastmaken, waarbij de kat wel goed gericht moet zitten. Plattere kant naar onder, met de sonde aansluiting links bovenin.
Daarna naar achteren werken, steeds de demper zo netjes mogelijk vastzetten. De U over de achteras heb ik als laatste vast gemaakt.
Het allerlaatste deel is de eindpijp. Die is vooral optisch. Ik heb deze iets lager laten uitkomen, om te zorgen dat ie nooit de achterkant van de koets raakt.

Resultaat is een trillingsvrije, niet stotende uitlaat. De Volvo is weer lekker rustig ;D Big Grin ;D.

Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#6
Een tijd niets toegevoegd.

Verder waar we gebleven waren.
Remschijven voor vervangen samen de blokken. Wat zaten die houders waar de remtang aan vast zit ontzettend vast!

APK 2010. Zoals wel vaker was ik weer veel te laat. En dan blijkt er ook nog iets niet goed te zijn:
Onvoldoende remwerking van de handrem.
Nastellen was niet voldoende, de blokjes leken nog OK. Er toch maar nieuwe opgezet - et voila - weer prima handremkracht!
Ook was er een adviespunt: de hardyschijf was bijna kapot.
Maar toch met weinig kosten de APK gehaald.


[Afbeelding: 5926975138_58dd7774af_z.jpg]
Volvo trekt een Scimitar by ErikScimitar, on Flickr
Zomer 2010 - Wanneer ik een Scimitar op ga halen, blijkt de combinatie van autoambulance en een Scimitar net iets te veel van het goede voor de hardyschijf. Deze gaat acuut kapot. Heel voorzichtig optrekkend naar huis gereden, want bij belasting trilt de cardanas als een bezetene.
Even wat rondgebeld en bij Toms Classics kan ik een nieuw hardy schijf kopen en 'm daar gelijk zelf monteren. Omdat er ook lekkage zit aan de ingang op het differentieel, vervang ik die keerring ook gelijk. De cardanas is er dan toch al af.
Kortom, tegen schappelijk kosten is alles weer geregeld en rijdt de Volvo weer als vanouds.
Dat wil zeggen... een hele week lang :O
Dan begint het trillen opnieuw. Uiteraard als je net op de ringweg van Groningen zit. Dus weer rustig optrekkend naar huis. Inspectie leert dat de nieuwe, origineel Volvo, hardyschijf volledig aan gort is. De dag erop meteen naar Toms Classics. Tom gelooft het eerst neit. Maar een proefrit overtuigt hem ook. Volvo op de brug en inderdaad - schijf aan gort. Tom zegt: "Dit heb ik nog nooit gezien." En hij voegt toe "ik heb zelf gezien hoe hoe 'm gemonteerd hebt, dat was goed. Dus daar ligt her niet aan." Tom heeft niet meteen een nieuwe, maar wel een goede gebruikte hardyschijf liggen. Deze wordt gemonteerd en ik krijg het bedrag van de nieuwe geheel vergoed. Dat vind ik een uitstekende service!

Verder heeft 2010 geen echte problemen opgeleverd.
2011 komt in een volgend bericht.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#7
Door het vertekenen van het beeld, lijkt die Reliant wel een reus.
Groeten van Frans
Antwoord
#8
Dat is goede service van Tom.
Citaat:2011 komt in een volgend bericht.
Dat zal volgend jaar wel zijn:biggrin:
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#9
2011.

Als eerste tijdens de koude blijkt mijn achterklep niet meer open te willen. Het slot blijft hangen. Dat is erg lastig, want de klep zit ook op de centrale vergrendeling. Gelukkig kun je de klep ook van binnenuit openen. Met een paraplu vanaf de achterbank lukt dat heel aardig. Maar toch maar even de kabel losgehaald.
Later, toen het weer wat aangenamer was. heb ik alle bewegende delen eens goed schoongemaakt en ontroest. Dat was meteen de oorzaak en de oplossing. Sindsdien functioneert alles naar wens.

Juni bracht lekkage aan de radiator. De radiator was terminaal lek. Wederom bleek Toms Classics de voordeligste en hij kon uit voorraad leveren. Dus dat probleem was ook weer snel opgelost.
Ook bleek het trage verlies van koelwater ineens voorbij. Kennelijk heeft er al heel lang (minimaal 2 jaar) een haarscheurtje gezeten.

Juli is weer APK tijd. Vandaag bij de garage geweest en fluitend weer terug gereden met een verse APK. Er was niets gevonden. Niet gek voor een auto van 20 jaar oud die regelmatig gebruikt wordt. Sinds de vorige APK ongeveer 23.500 km.
Wel waren er drie aandachtpunten:
-stuurkogel rechts vertoon speling.
- remblokken achter bijna versleten.
- En er zit geen dop op de LPG vulopening.
Sinds maart van dit jaar schijnt dit een nieuwe APK eis te zijn... Gelukkig had ik wel een dop in de auto liggen.

Wat zit er dus nu aan te komen:
- stuurkogel rechts
- remblokken achter
- distributieriem vervangen
- lekkage asje achter de riempouli verhelpen.

Uiteraard wordt er ook gewoon regulier onderhoud verricht, maar olie/filters/verdelerkap/etc. vermeld ik niet.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#10
Black Moose schreef:Dat zal volgend jaar wel zijn:biggrin:

Ha! Mooi niet :biggrin:
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wat een miserie met mijn 940 Dinges 5 333 5 January 2024, 20:42
Laatste bericht: Dinges
  Zoek een remlicht-controler , kleur geel voor mijn 940 !!! Woodhouse 0 2.680 21 July 2012, 14:03
Laatste bericht: Woodhouse

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)