Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dashboard-kastje, welke sleutel
#1
Over de Volvo 242 DL, 1979.

Het dashboardkastje rammelt soms een beetje tijdens het rijden. Dus dacht ik, laat ik het ding op slot doen, dan rammelt het misschien niet meer.

Maar vreemd genoeg heb ik geen enkele sleutel die er op past ???

Auto werd afgeleverd met een (dubbele) sleutelbos, bestaande uit drie sleutels:

- hoofdsleutel (motor en portieren)
- iets kleiner sleuteltje: kofferklep
- klein, plain, sleuteltje: tankdop

Nu zou je denken, het dashboardkastje sluit je af met de hoofdsleutel (zoals bij mijn 240 estate uit 1992). Maar nee hoor, geen enkele sleutel past ???

Heb wel maar ÃÂÃÂn set van de twee geprobeerd, maar ik neem aan dat de sleutels van de twee bossen dezelfde zijn.. of fout geredeneerd?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#2
Volvo's werden geleverd met twee gewone contactsleutels en een servicesleutel, deze laatste doet alles wat de contactsleutels doen behalve het dashboardkastje openenen. Kon je dus aan de monteur geven en er zeker van zijn dat er niet in je spullen gegraaid werd.

Wacht even, in geval van sedan werkt de servicesleutel ook niet op de kofferbak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dat van die servicesleutel heb ik nooit geweten, grappig. Ik weet niet hoelang de auto al in je bezit is, maar mocht de vorige eigenaar het dashboard vervangen hebben vanwege droogtescheuren zoals bij mij, kan het zijn dat de originele sleutel niet meer past. Bij mijn volvo uit 1981 is het dezelfde sleutel als waarmee je de kofferbak opent. Bij mij zit er nu een dashboard in van een 86er, wat op het dashboard kastje na gewoon pastte. Mijn oude slotje van het 81er dashboard pastte niet, maar dat heb ik laatst passend gemaakt zodat de boel nu weer afsluitbaar is.
Antwoord
#4
Dat van die service sleutel gaat niet op voor een volvo van 1979 dacht ik. Bij dat type volvo heb je een sleutel met plastic boven de schacht en een sleutel zonder plastic. Die zonder zwart plastic dient voor de koffer, deuren en handschoenkastje. De sleutel met plastic is om te starten.
Althans, das wat ik me tracht te herinneren van mijn volvo uit die periode.

Gr, Imker
Antwoord
#5
Ik ben bekend met de servicesleutel, maar dat geldt idd vgs mij niet voor 1979: ik heb gewoon een aparte sleutel voor de koffer.

De sleutel van de koffer is eigenlijk de enige die wel 'redelijk' vlotjes op het slot van het dashboardkastje gaat. Maar hij draait niet om.

Ik begrijp er niets van. Ik heb de hele historie van de auto, geen woord over een ander dashboard. De eigenaar heeft het ook niet vernoemd. Ik heb geen redenen om te geloven dat het dashboard ooit veranderd is.

Ik ga nog maar eens aan de slag met bÃÂide sets sleutels, dan weet ik tenminste zeker dat het toch geen servicesleutel is (hoewel ik met beide sets al de koffer en deuren geopend heb, en de motor gestart - lijkt me dus onwaarschijnlijk. Verklaart ook niet waarom ik met die sleutel dan idd wel de koffer kan openen.. )

Vreemd..
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#6
+1 voor de kofferbaksleutel. Bij de bruine in ieder geval.
Die contactsleutel gaat er nooit van zijn leven in passen.
Antwoord
#7
Het kan natuurlijk dat een van de sloten (koffer of dashboardkastje) ooit vervangen is en dat de verkoper dat detail vergeten is.
Rubicon schreef:Ik ben bekend met de servicesleutel, maar dat geldt idd vgs mij niet voor 1979: ik heb gewoon een aparte sleutel voor de koffer.

De sleutel van de koffer is eigenlijk de enige die wel 'redelijk' vlotjes op het slot van het dashboardkastje gaat. Maar hij draait niet om.

Ik begrijp er niets van. Ik heb de hele historie van de auto, geen woord over een ander dashboard. De eigenaar heeft het ook niet vernoemd. Ik heb geen redenen om te geloven dat het dashboard ooit veranderd is.

Ik ga nog maar eens aan de slag met bÃÂide sets sleutels, dan weet ik tenminste zeker dat het toch geen servicesleutel is (hoewel ik met beide sets al de koffer en deuren geopend heb, en de motor gestart - lijkt me dus onwaarschijnlijk. Verklaart ook niet waarom ik met die sleutel dan idd wel de koffer kan openen.. )

Vreemd..
Antwoord
#8
Is '79 niet de draaiknop ? Eerst een beetje smeren, draaiknop vasthouden, sleutel 1/4 slag draaien ?

Ik heb geen id, gebruik hem nooit, resulteert bij inbraak alleen maar in meer schade...

Wel weet ik dat een edelsmid o.i.d makkelijk van 3 slotjes 1 maakt voor je eigen sleutel. Heb nog steeds een potje vol met dat spul... Tongue
[img][/img]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geluid uit dashboard Houtgasjohnny 4 516 17 April 2023, 11:36
Laatste bericht: Dopski
  Welke stuurwielen passen erop.. Raymond_63 2 1.089 16 July 2022, 12:39
Laatste bericht: Jambon
  Welke voorzorgsmaatregelen nemen bij elektrisch lassen JanO 4 1.509 12 June 2022, 09:38
Laatste bericht: JanO
  Scheuren in dashboard Mark244 2 910 14 April 2022, 21:11
Laatste bericht: Rob
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.288 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Dashboard verlichting psmans83 14 15.563 23 January 2021, 11:37
Laatste bericht: Richard00
  Scheur in dashboard Mark244 0 983 9 January 2021, 22:54
Laatste bericht: Mark244
  Dashboard-kastje vraag Rob 1 1.922 31 October 2019, 13:37
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Bij welke volvo.... Frank&Frida 1 2.514 24 September 2017, 14:23
Laatste bericht: Dopski
  Welke stoelen in 240 Hansepans 5 6.342 9 July 2015, 12:44
Laatste bericht: Hansepans

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)