Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
940 uit 1993 'loeit na'
#1
Sinds kort loeit mijn 940 wat na (enkele minuten), zowel na kortere ritten van een minuut of 20 en langer. Je zou verwachten dat hij dit alleen in de zomer doet als het warm is maar het is op dit moment tussen de -5 en +5 graden... Er is verder niets te merken aan de auto, temperatuurmeters doen niet gek en hij rijdt zoals altijd als een zonnetje. Iemand een idee? Ik ga er binnenkort mee naar Zwitserland en begin me een beetje ongerust te maken :-\
Antwoord
#2
Het zal wel weer een vuile CIS klep zijn,die ook de koudloop reguleert.
Maak die maar eens goed schoon,scheelt altijd een hoop.

O ja,ÃÂÃÂn keer posten is genoeg hoor Wink
Antwoord
#3
Bedankt! Ik zal Henqui (bijna buurman) vragen of hij me er mee wil helpen. Die tweede post is trouwens opeens verdwenen. ;D
Antwoord
#4
Vandaag toch maar even naar mijn lokale garage gegaan. Er bleek vier (!) liter koelvloeistof bij te moeten. Een 'uitlaat-test' (weet even niet meer wat er precies gemeten wordt) wees niet op een lek. De monteur zag wel dat de lamellen op de radiateur voor een deel verkalkt zijn. Weet een van jullie of het eventueel daardoor zou kunnen komen dat hij naloeit en dat de koelvloeistof bijna helemaal op was?
Antwoord
#5
Oorzaak-gevolg: koelvlst. lekt > koelvlst. bijna op > resterende koelsvlst. erg heet > fan blijft lang draaien om te koelen. Het koelsysteem lekt ergens, bij mijn 240 langs een van de vriespluggen, je ziet er niks van. Aansluiting cil.kop-waterpomp is ook een goeie, of de radiateur vd kachel, of een van de buizen/slangen/aansluitingen. Hoe dan ook, nu het systeem is bijgevuld zal het lek wel bovenkomen. Koelvlst. laat blauw-witte smerig zoete kristalsporen achter.

Een radiateur is niet lek omdat er een paar of een heleboel lamellen verpulveren als je ernaar kijkt, alleen maar gewoon oud. Kijk vooral eens bij de aansluiting van de bovenste waterslang, die wordt brosbrosbros.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dank je Marc, ik ga erop letten! Ik ga over een kleine twee weken naar Zwitserland. Ik weet nu op welke niveua de koelvloeistof staat en ga het in de gaten houden. Het kan natuurlijk zijn dat het lek heel klein is en de koelvloeistof langzaam lekt en dat ik makkelijk de Alpen heen en weer haal, toch? Of is het raadzaam om vantevoren actief op zoek te gaan naar het lek?
Antwoord
#7
Zoeken als een wilde. Tenzij je zeker weet dat de Volvo onderdelen voor het oprapen liggen langs de Alpenwei, of goed kan improviseren met rauwe eieren, elastiekjes, boterhamzakjes, en gesmolten sneeuw.

Behalve het tijdelijk ongemak is plotseling koelwaterverlies ook erg slecht voor je aluminium cilinderkop. Die blijft sneller uitzetten dan het gietijzeren onderblok en komt een keer klem te zitten tegen de buitenste kopbouten en buigt opwaarts. Nog meer ongemak.

Als je een watergekoelde turbo hebt kan daar misschien wellicht ook water door verdwijnen (maar dat weet ik niet zeker).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Hm, dat klinkt niet al te optimistisch. En met een zes maanden oude baby ÃÂn een hond aan boord is het een beetje tricky om de gok te maken naar Zwitserland, zelfs mÃÂt internationaal ANWB lidmaatschap.

Ik zal deze week zoveel mogelijk ermee rijden en kijken of het koelvloeistofniveau zichtbaar zakt. Zou het zo kunnen zijn dat het lek dermate klein is dat er maanden overheengaan voordat het koelvloeistofniveau weer gevaarlijke hoogtes (laagtes) aanneemt?

EÃÂn geluk: er zit geen turbo op Wink

Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)