Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Made in Sweden of Made in Belgium: is er verschil ?
#1
Zomaar iets dat ik mij afvroeg:

De 240/260's die in Nederland zijn verkocht komen volgens mij uit Zweden (Gotenburg) of Belgi? (Genk). Is er bekend welke types waar werden gemaakt ? Ik heb weleens gehoord dat de estates uit Zweden komen en de sedans uit Belgi?, maar ik weet niet of dat waar is.
Wat ik ook wel eens heb gehoord is dat er kwaliteitsverschil is; de Zweden zouden beter zijn dan de Belgen. Ervaringen mee ? Zijn er overigens ook zichtbare/merkbare verschillen tussen deze fabrieken ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
#2
Dat van die estates heb ik ook gehoord / gelezen.
En ook dat "Belgen" roestgevoeliger zouden zijn. Ik heb wel eens een (toen 7 ? 8 jaar oude) 240 gezien, uit midden jaren '80, die serieus verrot was. Dit was een Belg. Een 4 deurs sedan in metallic kleur.

In principe is uit het chassis nummer te herleiden waar een 240 gebouwd is. Vraag me alleen niet hoe dat gecodeerd is. Op volvo200.org staat dat wel.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
#3
Volgens mij zijn alle 200's zowel stationcar als sedan in beide landen geproduceerd.

Van de kwaliteit heb ik me wel eens laten wijsmaken dat de belgische toch beter zijn. Maar hoe kun je dat zeggen. Dat is volgens mij meer een broodje aap verhaal. Zulke dingen zijn natuurlijk moeilijk te toetsen. En volvo zal dat zelf natuurlijk niet gaan vertellen. ;-)

De mijne 245 T is gebouwd in belgi
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
#4
scimitar schreef:Dat van die estates heb ik ook gehoord / gelezen.
En ook dat "Belgen" roestgevoeliger zouden zijn. Ik heb wel eens een (toen 7 ? 8 jaar oude) 240 gezien, uit midden jaren '80, die serieus verrot was. Dit was een Belg. Een 4 deurs sedan in metallic kleur.

In principe is uit het chassis nummer te herleiden waar een 240 gebouwd is. Vraag me alleen niet hoe dat gecodeerd is. Op volvo200.org staat dat wel.

Mijn ouwe metallic blauwe sedan, een Belg, is inderdaad serieus verrot........... maar ja, is ook 22 jaar oud !
Onder de kap staat op een plaatje gewoon "made in Belgium"; je schijnt het inderdaad ook aan het chassisnummer herleiden
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
#5
Om de discussie nog even verder te voeden: de verhalen die ik ken, vertellen dat met name de modeljaren '82 en '83 uit Belgie slecht(er) zijn. Dit doordat er staal gebruikt is waarin een (te) hoog percentage schroot is verwerkt. Of het allemaal waar is, weet ik niet.............
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
#6
Dat verhaal van Sander heb ik ook gehoort en dat door Volvo daarom in het proces in Belgi? is (ingegrepen?) in ieder geval verbeterd. Zowel in metaal kwaliteit als in roest preventie.
Zelf heb ik een 245 uit Belgi? van 1992 helemaal roest vrij. Hiervoor een 245 van 1986 uit Zweden en dat was een trapauto met aircodeuren.

Ik heb me laten vertellen dat de slechte staalkwaliteit ook in Zweden is gebruikt zowel voor de 200 als de 700. tot en met 1986. Vanaf model 1987 zou de kwaliteit verbeterd zijn en bijna niet meer roestgevoelig

Frits
#7
mijn belgische 244 uit 1981 viel reuze mee ... behalve de wielbakken en en linker deuren dan ...
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
#8
scimitar schreef:Dat van die estates heb ik ook gehoord / gelezen.
En ook dat "Belgen" roestgevoeliger zouden zijn. Ik heb wel eens een (toen 7 ? 8 jaar oude) 240 gezien, uit midden jaren '80, die serieus verrot was. Dit was een Belg. Een 4 deurs sedan in metallic kleur.

Het is een hardnekkig verhaal maar dat dus niet waar

Het staal komt uit dezelfde fabriek (in Zweden!)die dat van overal ter wereld koopt.
Het wordt in Torslanda geperst etc etc en dan naar Belgi? vervoerd, of niet.

Dat komt gewoon vandezelfde rol als die uit Zweden.
Vervolgens worden de delen of in Zweden of in Belgi? aan elkaar gemaakt.

Wel is het zo dat er in een tussenliggende periode relatief slecht staal is gebruikt, met veel schroot er in. maar ook weer in beide landen gebruikt.

Ondertussen is dat probleem ook weer onder controle trouwens.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
#9
Citaat:Ondertussen is dat probleem ook weer onder controle trouwens.

Maar dat heeft wel even geduurd. vlgs mij zijn ze van plm 81 t/m 88 niet best qua plaatwerk (uitzonderingen daargelaten).

vanaf 1989 zijn ze verzinkt en waren de meest serieuze problemen voorbij. de 700's zijn vlgs mij allemaal verzinkt en kennen ook nauwelijks roestproblemen.

mijn 2 245 turbo's (1985) komen beiden uit Zweden en hebben flink last van de roestziekte..
#10
Wel apart want ze hadden het vantevoren al kunnen weten.

De helft van de Volvo's / Dafje's die uit 1976 komen zijn van eenzelfde soort slecht hergebruikt staal gemaakt.
Die waren tegen 1981 al bijna allemaal weg gerot.


De eerdere en latere bouwjaren (tot 1981) hebben er weer veel minder last van.


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verschil tussen 440 sport en andere uitvoeringen RayFrancis 0 1.879 26 May 2014, 15:19
Laatste bericht: RayFrancis
  Verschil GL, DL, GLE etc. JDDV 3 4.964 26 September 2010, 19:02
Laatste bericht: BartWillem
  verschil GLT en Turbo? hugo 11 7.384 22 October 2008, 19:01
Laatste bericht: eric vermeer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)