Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 TIC op LPG?
#1
Mijn 740 TIC wordt volgend jaar belastingvrij. In de tussentijd bedenk ik wat ik met de auto wil. Ik heb veel vragen en zoek naar antwoorden.

Vraag 1: Kan een 740 TIC zonder problemen op LPG lopen? Sommigen zullen zeggen dat je op gas moet koken, maar is het technisch goed haalbaar?

Vraag 2: Werkt LPG i.c.m. met Megasquirt?

Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#2
lpg kan goed met turbo, en met megasquirt gaat het helemaal mooi!
Bozzma is er veel mee bezig (LPG+MS), verder zijn er hier wel meer mensen die met MS of LPG werken, genoeg ervaring Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Het is OF gas in laten bouwen bij een gasboer (met een simpel gasmengstukje), OF een gasinstallatie (dampgas injectie) met behulp van MS.

Je kan bij Jeroen altijd een offerte aanvragen (bs-autotune.nl), hij is momenteel op vakantie dus hij zal niet gelijk terug reageren.
Reken er wel op, dat het wel geld kost Wink Maar daar krijg je ook echt wel wat voor terug.

Antwoord
#4
Zo'n dampgas injectie met MS, dat bouwt Jeroen dan in zijn geheel in? Wat zijn de voordelen t.o.v. gasinstallatie met gasmengstukje?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#5
Ik was alweer te snel met vragen... Op de website staan de voordelen uitvoerig beschreven, dank.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#6
Dampgas injectie laten inbouwen kost 3000 euro. Maar inderdaad, dan heb je ook wel wat. Ik zou een dergelijk investering alleen doen als ik de 740 nog jaren in bezit wil hebben. Er zit nu ongeveer 2000 euro aan nieuwe onderdelen in de auto. Neem daarbij de vele dagen die ik zelf heb gesleuteld (+ werkplaatstarieven garages) en het wordt steeds moeilijker om de auto weg te doen. Als ik de auto ga verkopen, wil ik toch zeker de onderdelen terugverdienen. Naarmate december 2009 dichterbij komt, stijgt de marktwaarde van de auto door de belastingvrije status.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#7
Een dampgas installatie zal niet meer mogen kosten dan 2300 eur op een 4 cilinder TIC. Maar als je nog meer voordelen uit je motor wilt halen ben je eigenlijk aangewezen op MS waarvoor je een iets duurdere besturing krijgt van het geheel (zowel gas als benzine). Daarbij nog een paar extra onderdelen zoals sensoren en kabelboom en ziedaar: Dan zit je aan de 3 mille.

Kortom: Wil je het maximum uit je tic halen is MS een hele fraaie aanwinst. Wil je het simpel houden zonder je in de extra mogelijkheden van je motor te verdiepen dan volstaat de gebruikelijke dampgas installatie.

Heb enige rijervaring met een 940 lpt op dampgas. Dat is bovengenoemd simpel systeem. Hierbij merk je al nagoeg geen vermogensverschil met Benzine.

Succes met de overwegingen...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)