Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor slaat af
#1
Af en toe slaat de motor van mijn 240 polar af tijdens het rijden. Dat gebeurt alleen als hij warm is. Dan is hij ook niet meteen weer te starten (':evil:')
Even wachten ..., nog even wachten....., flink gas, starten en vroem ... Dan is er verder weer niks aan het handje. ('Big Grin')
Rijd dan weer als vanouds perfect. Ook stationair geen probleem, loopt rustig en mooi gelijkmatig zo'n 700 toeren.
Wie weet raad?('Sad')
olvo 240 Polar (estate) 92 2.3 inj. (B230F)
Antwoord
#2
Toon,

Gebeurt dat vaker als het vochtig / kouder weer is? Dat heb ik ook (gehad).
Je zegt dat je een Polar hebt, dus een 1990-93 model 2.0 of 2.3?
Waarschijnlijk is de stappenmotor wat vervuild. En daar heb je meer last van als de lucht wat vochtiger is.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#3
Het klopt dat het dan vaak vochtig is. Ik heb een '92 Polar 2.3.
Waar zit die stappenmotor?
Is dat een hele klus om em schoon te maken?

gegroet

Toon
olvo 240 Polar (estate) 92 2.3 inj. (B230F)
Antwoord
#4
Kan iemand iets meer vertellen over die stappenmotor ?

Wat doet ie precies ? Symptomen lijken erg op waar mijn Wolf ook last van heeft...
cht niet<br /><br />Geen Volvo 240 Polar '91, wel een franse diesel<br />Honda Cb900F Boldor '81<br /><br />www.eencity.nl
Antwoord
#5
De stappenmotor zit onder het inlaatspruitstuk en regelt de luchttoevoer.
Hij is schoon gemaakt maar het probleem, nu ook bij warm weer trouwens, is nog niet verholpen.
Nog iemand een suggestie?
olvo 240 Polar (estate) 92 2.3 inj. (B230F)
Antwoord
#6
Mijn 240 '91 sloeg de afgelopen weken ook steeds af, weliswaar niet tijdens het rijden maar tijdens het stilstaan bij stoplichten, of na het starten.

Ook bleef het lampje van de lambda sonde af en toe branden.
Na wat speurwerk in het elektrieke circuit, bleek de zekeringenkast links onder het dashboard, de boosdoener, er zaten nogal wat zekeringen bij die vervuild/ geoxideerd/ aangevreten waren.
De boel eens goed gereinigd en een aantal nieuwe zekeringen erin, en de problemen waren verdwenen als sneeuw voor de zon.
De zekering waar de injectiepomp, en labda sonde achter zaten, waren ook in slechte staat, en daar ging ie behoorlijk slecht van lopen.

Groetjes, Tonie
Antwoord
#7
Bedankt voor de reactie. Ik duik straks ook even die zekeringkast in en kijk het gelijk na ('Idea') al twijfel ik wel een beetje of ik het hier moet zoeken...
maar ja, wie niet zoekt ....

Groeten,

Toon
olvo 240 Polar (estate) 92 2.3 inj. (B230F)
Antwoord
#8
De zekeringen waren allemaal ok wat me eigenlijk ook niet verwonderde.
Maar de toerentalsensor niet, deze vervangen en sinds een paar dagen geen problemen meer. Dit schijnt veel voor te komen volgens een expert (in 9 van de tien gevallen dus) met dit soort uitvalproblemen. Een foutcode uitlezen helpt niet (ik kreeg 2-3-2) tenzij die onder het rijden vastgesteld wordt door iemand met een computer, wat een dure grap kan worden als het probleem zich dan juist niet voordoet.
End of story('Big Grin')
olvo 240 Polar (estate) 92 2.3 inj. (B230F)
Antwoord
#9
Ik heb ook problemen met stationair. Af en toe wel, maar vaak ook niet. Het lijkt op jouw probleem. Na het vervangen van de toerentalsensor geen problemen meer gehad? Wat koste dan geintje als ik vragen mag?

toon schreef:De zekeringen waren allemaal ok wat me eigenlijk ook niet verwonderde.
Maar de toerentalsensor niet, deze vervangen en sinds een paar dagen geen problemen meer. Dit schijnt veel voor te komen volgens een expert (in 9 van de tien gevallen dus) met dit soort uitvalproblemen. Een foutcode uitlezen helpt niet (ik kreeg 2-3-2) tenzij die onder het rijden vastgesteld wordt door iemand met een computer, wat een dure grap kan worden als het probleem zich dan juist niet voordoet.
End of story('Big Grin')
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=&gt; gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL&nbsp; ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978 Http://www.goldwingforum.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 121 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.607 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 748 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.892 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.061 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.125 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.183 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.492 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.468 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.406 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)