Discussie met een collega op m'n werk die enigszins uit de hand dreigt te lopen ("op gas moet je koken", "240's zijn rommel" etc):
Hij beweert dat de basis vd 240 motor afkomstig is van de Ford Cortina en dat Volvo 'm alleen verder heeft ontwikkeld tot eigen motor. Nu weet ik het niet precies, maar ik dacht eigenlijk dat 't de motor een voortborduursel is van de B16 uit de PV544 (katterug) en dat deze B16 een eigen volvo ontwerp was??
Aangezien deze collega vlgs mij al een jaar of 30 op onze afd. Techniek werkt en over een erg brede autotechnische kennis beschikt, durf ik niet te hoog van de toren te blazen.
Wie weet raad en heeft bronmateriaal (liefst links!)?
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
http://en.wikipedia.org/wiki/B16 Citaat:The B16A and B16B Volvo engines (single carb and twin carbs respectively) were a 1600cc development of the B14A which in turn was sired by the B4B. These engines were fitted to the PV444 in its final two years (1957 and 1958), the Volvo PV544 in its 1958 introduction, as well as the companion estate and van versions known as Volvo P445, Volvo P210, and Volvo Duett. A new Volvo automobile intruduced in 1956, known in some markets as the Volvo Amazon or Volvo 122 was the first production Volvo to sport this engine in any significant number although some of the later examples of the short-lived Volvo P1900 were also fitted with them. Other applications of this engine found use in marine, industrial and agricultural settings. The Volvo BM T425 tractor is one such example of a non-automotive use for the B16.
The appearance of the B16 was not unlike its predecessor the B14. The block and cylinder heads bore no particular difference at a glance. The B16B sported twin SU HS4 carbs, notably larger in size than the B14A's HS2 carbs. Also the remote oil filter attached next to the water pump on the ignition distributor side of the engine on the B14 had been relocated to a housing under the intake and exhaust manifold side on the B16. The exhaust manifold which dumped centrally on the B14 now was made to exit towards the rear of the B16 manifold.
In automotive applications the B16 was featured from 1957 to 1961 model years although in marine and industrial applications it was used for a number of years after. It was replaced in 1962 model year cars by the 5 main-bearing B18 engine of 1.8 liters which had been first seen by the automotive public in the 1961 Volvo P1800 sports car. With the discontinuation of the B16 also came the end 6 volt electrical systems in Volvo cars.
Retrieved from "http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B16_engine"
en aangezien de P120A in 1956 al een B16 had, en een Ford Cortina pas in 1962 op de markt kwam met een 1.2 en een 1.5 lijkt zijn verhaal me erg sterk>
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cortina#Mk_I
heb je hier wat aan?
ook dit is wel te quoten>
http://en.wikipedia.org/wiki/B18
orte Bochtenridder
& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 4.734
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
hey kortenbochtenridder!! Mooie zoekactie van je :-) :-) Super! :-) geef m van jetje, Ticcie! :-)
En trouwens, zoveel amazones als er rijden, zo weinig cortina's zie je! Zowieso, enige twee automerken waar je veel oud spul van blijft zien rijden zijn Volvo en Mercedes.
'240 is rommel'....tssssss...nee, hun opeltjes astra, vectra, golfjes en weet ik wat voor twaalf in ÃÂÃÂn dozijn vierwielers halen een kleine 4, 5 of 6 ton op de teller??
zo..ik ben weer wakker...ahum! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
jaaaaaaaaaa!!
Hier kan ik 'm mooi mee om de oren slaan!
by the way, werk hier bij VW, maar de beste man rijdt in een Mercedes 300Diesel Station uit 1984. Helemaal gek is ie dus niet.
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
't is gewoon een beetje stoken wat ie doet :-)
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.846
Topics: 49
Lid sinds: Apr 2005
Beetje stoken is leuk, toch?
En stiekem vind ik zo'n ouwe Benz (ondanks het foute imago) best mooi.
En dan het liefst een zwarte '87er 560SEC.......MET zwart leer en alle opties natuurlijk......haha
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Berichten: 4.734
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
tja...nee doe mij toch maar een Vulva..eh..volvo
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
henqui schreef:'t is gewoon een beetje stoken wat ie doet :-)
En stoken doe je toch het beste op gas
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 455
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2005
Volgens mij heb ik eens gelezen dat die motor afstamt van een volvo vrachtwagenmotor. dit was een 8 cillinder die ze in tweeen hebben gehakt, deze had dubbele krukas ondersteuning vandaar dat ze zo robuust en lang meegaan.
En het testen deden ze door een motor echt uren op vol vermogen te laten draaien met weinig olie erin. Ik zal eens kijken of ik dit terug kan vinden. Volgens mij ook eens wat over op Discovery gezien. iets met een stellage waar een motor op gemonteerd stond met vuurrood gloeiende uitlaatspruitstuk.
Pin me er niet op vast....
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Berichten: 4.734
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Lukas Lagerweij schreef:Pin me er niet op vast....
jawel, want ik ben erg benieuwd of je die info nog kan vinden ! :lol:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"