Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
standaard intercooler ingebouwd inclusief overboostswitch !!
#1
Ik heb maandag mn intercooler ingebouwd inclusief de originele overboost switch. Maar ik vond een aantal dingen ietwat onduidelijk.

- hoe sluit ik nu de vacuumslang aan? Ik dacht logisch na en heb nu de slang lopen vanaf de intercooleruitgang naar een t-stuk dat gaat naar de wastegate-actuator (originele gat in turbo afgeplugd zoals de handleiding bij turbobricks zegt) en dan vanaf het t-stuk naar de overboost switch. Ik denk dat er eigenlijk geen andere optie is of wel?

- de bedrading van en naar de switch die op je gasklephuis zit? Hoe zit dat nu? Vanuit het BOSCH relais loopt vanuit de stekker 4 draden waarvan 1 massa moet zijn denk ik. De blauwe heb ik op de overboostswitch gezet (leek me logisch vanwege de stekkers en de kleur. De witte op de middelste aansluiting van de switch op het gasklephuis en de rode (met dubbel klemmetje dus er kan nog iets op) op de diezelfde gasklepswitch. Dus dacht ik dat er dan nog een pluskabel bij moest op dat extra klemmetje van de rode draad op die switch. Maar waar haal je dan logscherwijs de plus vandaan? Hoe zit dit standaard?

- Moet ik nu alsnog de turbodruk gaan verhogen? Hoe doe ik dat en hoe meet ik dat het beste?

- In de handleiding stond dat ik de kabel (dacht blauw) moest losmaken van de het turbolampje naar t dashboard toe. Waar vind ik die kabel en waarom moet ik dat doen? Kan het misgaan als ik het niet doe??

Eric Vermeer kun jij me misschien helpen want ik weet dat jij het ook hebt ingebouwd.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#2
ik zal het proberen goed uit te leggen:

vanaf de pijp(na de ic) loopt een luchtslang naar een t-stuk(aansluiten op de aftaking)

ÃÃn kant van het t-stuk gaat vervolgens naar de wastegate(de originel dop je inderdaad af)
de andere kan van het t-stuk gaat naar de boostklep,

vanaf de boostklep gaat er een slang terug naar de pijp vóór de turbo
(dat is die aluminium bocht tussen luchtfilter en turbo)

heb je daar geen extra gat over zoals ik had moet je er een gat in boren en vervolgens een
ventiel van een band erin trekken en het ventieltje eruit draaien waar je vervolgens weer die slang op aan kunt sluiten van je boostklep(let op boor niet te groot

op het toerental relais zitten 4 aanluitingen:
pos:1=15 die sluit je aan op het +kastje onder de motorkap of wel over het contact
pos:2=31 sluit je aan op je schakelaar op de gasklep
pos:3=87 schakeldraad deze sluit je aan op je boostklep
pos:4=31b sluit je aan op je bobine en niet op 15 maar op positie 1 van je bobine

de overige draad op je boostklep en gasklepschakelaar sluit je aan op de massa

de turbo druk hoef je niets aan te doen daar is die boostklep voor
en het draadje op je instrumenten hoef je niet los te gooien dat is alleen voor amerikaanse modellen
omdat daar het lampje veel eerder aangaat en dus aan zou gaan met de boostregeling
maar bij ons hoeft dat niet

als je nog vragen hebt of foto's wil mail me maar

Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#3
thanks...ik ga er ff mee aan de slag en kijk of het zo lukt. ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#4
Hoi Eric,

Bedankt voor je uitleg. De auto loopt inmiddels weer. Er zat iets niet helemaal juist of teveel aangesloten op de (ik dacht - kant van de) bobine. Vreemd, maargoed. Hij loopt weer. ;D ;D

Dus nu even kijken of we de overboostswich goed kunnen aansluiten met jou aanwijzingen.

Maar heb nog enkele kleine vragen m.b.t. je uitleg hierboven:

Citaat:op het toerental relais zitten 4 aanluitingen:
pos:1=15 die sluit je aan op het +kastje onder de motorkap of wel over het contact
Wat is het pluskastje?
Citaat:pos:2=31 sluit je aan op je schakelaar op de gasklep
Op welke pin? Middelste??
Citaat:pos:3=87 schakeldraad deze sluit je aan op je boostklep
pos:4=31b sluit je aan op je bobine en niet op 15 maar op positie 1 van je bobine
Welke is 15 en welke is 1? Is het niet gewoon op plus of op minzijde?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
Saint, ik hoop binnenkort tijd te hebben voor je turbo etc ;D

Pakkingen liggen er al, beugel van wastegate is gestraalt en gespoten etc.

Al wat gevonden over de waterkoelingsleidingen ?
Antwoord
#6
Citaat:Wat is het pluskastje?


nou die zit vlakbij de bobine tegen het zijscherm naast het grootlichtrelais
het is een zwart platkastje waarvan je het dekseltje omhoog kunt schuiven het is eigenlijk niet meer dan een +verdeeldoos


Citaat:Welke is 15 en welke is 1? Is het niet gewoon op plus of op minzijde?


op de bobine zitten de 2 stekkers daar staat bij de ene 15 en de andere 1, 15 is plus over het contact en 1 is in principe massa maar die wordt geschakeld via de computer

Citaat:Op welke pin? Middelste??

dat durf ik zo niet te zeggen omdat ik geen schakelaar op de gasklep heb

even uitleg wat de funtie van deze draad is:
in principe is het gewoon een massa punt maar als je hem direct aan de massa legt hebben we het volgende probleem stel je rijdt boven de 3700rpm maar niet volgas dan zou het klepje toch de extra turbodruk geven terwijl je dit niet hoeft te hebben je hebt immers geen volgas dus daarom de schakelaar op de gasklep die moet zorgen dat bij volgas de de draad aan massa wordt gelegt
en zogauw je iets gasloslaat boven de 3700rpm dan zorgt deze schakelaar er gelijk voor dat het klepje wordt gesloten

dit is zogemaakt om extreme belastingen op de turbo te laten afnemen anders zou er boven de 3700rpm altijd hele hoge turbodrukken achter de gasklep staan




Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#7
ik heb hem via een drukschakelaar gemaakt die meet de druk in het inlaatspruitstuk
als daar geen druk meer is maar vacuum dan onderbreekt hij de massa dus klepje ook uitgeschakeld

de optie met gasklepschakelaar is denk ik beter maar zo als ik het heb werkt het ook wel

je moet ff meten op jouw gasklepschakelaar welke 2stekkerstjes verbindingmaken met volgas
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#8
Jelmar schreef:Saint, ik hoop binnenkort tijd te hebben voor je turbo etc ;D

Pakkingen liggen er al, beugel van wastegate is gestraalt en gespoten etc.

Al wat gevonden over de waterkoelingsleidingen ?

Hey Jelmar! Nee ik heb nog niets qua koelleidingen behalve een metalen pijpje die je op de turbo monteerd om wat koelwater mee te transporteren die je vastzet met een of andere ronde bout met gat er in (ben de naam ff vergeten) Die zit er niet bij natuurlijk :-( en denk ook dat ik er niet veel aan heb maargoed dat komt allemaal wel goed binnenkort. Spreken we ff af OK?

Jelmar kan ik die overboostswitch ook gebruiken met die turbo die jij daar hebt? Ik neem aan van wel toch?

Enne... Eric hardstikke bedankt tot zover. Even kijken hoe ver we komen. De auto is nog in Belgie bij mn pa. Die kijkt nog de laatste APK dingetjes na voor mij.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
je bedoelt een banjobout ?

En jahoor, die turbo+ kit zal prima zn werk doen.
Antwoord
#10
Kom je ff langs als je hem hier hebt? Ben wel erg benieuwd!
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Maten 245 intercooler. mikus 6 8.407 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.416 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 9.349 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 5.573 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  intercooler bunne 28 15.897 8 February 2011, 12:31
Laatste bericht: patrick2wd
  Intercooler inbouwen 240Turbo84 34 22.851 15 October 2010, 14:58
Laatste bericht: Jw240
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 3.935 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  afstelproblemen bij 245Turbo met intercooler turbod 2 2.652 22 September 2009, 20:07
Laatste bericht: edwin
  intercooler Erwin 244 turbo 6 5.275 1 July 2009, 07:51
Laatste bericht: Jw240
  Intercooler inbouwen? Erikhans 12 8.670 3 December 2008, 18:52
Laatste bericht: Erikhans

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)