Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Sinds een tijdje heb ik af en toe problemen met de automaat. 's Ochtends vroeg is hij af en toe dwars en doet hij niet wat ik wil (nog niet helemaal wakker dan
).
Ik moet soms een paar keer heen en weer met de pook voordat hij in de versnelling gaat. Dit zowel in de R als D. Het revisiebedrijf heeft bij de verbinding tussen de automaat en de pook een rubber geplaatst waardoor de speling wel is verholpen, maar het echte probleem niet. Tot nu toe heb ik er alleen 's ochtends last van, overdag (nog) niet.
Wat kan dit zijn ???
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Olie al ververst ? (ca 7.65 liter!)
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 965
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Gezien de vermoedelijke leeftijd van de bak zal dit wel te maken hebben met de inwendige afdichtingen in je automaatbak.
Als je eens wat rondgoogle't naar afbeeldingen / artikelen van automaatbakken zal je onder de indruk raken van de complexiteit van deze wondertjes van techniek.
Het aantal afdichtingen / pakkingen / keerringen is niet van de lucht...........
Ik heb zelf ook een automaat gehad met dezelfde problemen als jij beschrijft, navraag gedaan bij automaatrevisie-toko's en me wild geschrokken van de prijzen.
Allerlhande info verzameld waaronder adviezen over filter vervangen onder in de bak, olie verversen en zo voort maar niets hielp(behalve geduld)
Maar in jouw geval zou ik voor alle zekerheid de olie verversen en het filter reinigen,voor hetzelfde geld helpt het toch helemaal of gedeeltelijk.
Ik heb er verder niets aan gedaan en nog jaren rondgetoerd.
Ook hier zullen wellicht adviezen verschijnen over olietoevoegingen met alle pro's en con's maar ik ben er persoonlijk niet zo voor.
De toevoegingen(additives) zouden rubber weer soepeler maken zodat ze de afdichtende taak weer hervatten.
Als je toch zoiets zou overwegen neem dan wel een toevoeging die SPECIFIEK ontwikkeld is voor automaten, de ATF-olie (automatic transmission fluid) is geheel anders van eigenschap dan motorolie.
succes
Berichten: 2.762
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb ook wel eens wat probleempjes met het schakelen van mijn automaat.
In mijn geval gaat het dan ook om een bak die nog niet op temperatuur is.
Bij mij gaat het dan vnl om het opschakelen, wat heel moeizaam gebeurd. Eigenlijk iedere keer dat de bak wat onwillig opschakeld is het een kwestie van olie bijvullen en het probleem is weer verholpen.
De klacht is wel anders, maar ik wil eigenlijk alleen maar mee aangeven dat eeen juist oliepijl heel belangrijk is bij een automaat (en niet te vergeten olie in goede conditie)
En ja, mijn bak lekt (een beetje)
(de motor lekt meer :'()
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Bedankt voor de reacties. Er is wel olie bijgevuld, maar niet ververst. Ik zal dat in ieder geval laten doen, samen met een nieuw filter. De automaat schakelt verder perfect, het is alleen dat hij bij een koude bak niet in de versnelling wil schieten.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 456
Topics: 22
Lid sinds: Jun 2005
Ik heb het zelfde fenomeen bij mijn 89-er. Maar bij mij gebeurt het alleen als hij echt heel erg koud is, -20 of kouder buiten en motor net gestart. Dan kan het een paar sekonden duren voordat hij door heeft dat ik iets gedaan heb.
Ook als ik achteruit de carport uit rij, en vervolgens de bak in drive zet, dan rijdt hij meestal eerst nog een halve meter ofzo achteruit als ik niet de rem intrap.
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
nico_v schreef:Ik heb het zelfde fenomeen bij mijn 89-er. Maar bij mij gebeurt het alleen als hij echt heel erg koud is, -20 of kouder buiten en motor net gestart. Dan kan het een paar sekonden duren voordat hij door heeft dat ik iets gedaan heb.
Ook als ik achteruit de carport uit rij, en vervolgens de bak in drive zet, dan rijdt hij meestal eerst nog een halve meter ofzo achteruit als ik niet de rem intrap.
Nou precies, dat heb ik dus ook. Maar bij mij alleen vanaf -30 graden ;D In iedere geval bij kouder weer. Misschien is de olie dan nog te dik??? Eerst de olie maar eens vervangen, kijken of dat helpt.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Mijn automaat schakeld 's morgens erg snel terug, ook al is dat niet nodig. Zodra de bak warm is niks aan het handje... maar voor de zekerheid zal ik de olie eens verversen!
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
relais wel ok??
had namelijk ook problemen, maar bleek dat het relais( oranje, achter de kachel bij de bijrijderskant) niet helemaal functioneerde, een nieuwe erin, witte dit keer( 5.- euro, dank, Bonne Route) en deed het weer als vanouds.
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Vreemde is dat ik deze week weer helemaal geen problemen heb gehad. Had ook al eerder iets soortgelijks met het starten, alleen klik en verder niks. Dat deed hij ook maar af en toe en volgens mij ook bij vergelijkbare temperaturen. Dan zou ik ook eerder denken aan een relais.
Plan: volgende week Tectyl, daarna kleine beurt + automaatolie verversen. Mocht het daarna nog steeds problemen geven dan zal ik het relais vervangen. Iedereen bedankt voor de tips!
1980 GL Diesel (USA)