Ik denk niet dat ik de enige ben met een kapotte rolhoes. Hij rolt sinds kort niet meer terug en hangt erbij als een slap condoompje. Ben benieuwd alsof dat te verhelpen is zonder een nieuwe aan toe hoeven schaffen....
misschien is de hoes te ver uitgerold. gebeurd ook wel eens met een auto gordel dat die dat `op slot`blijft zitten. ik zou niet direct een nieuwe kopen, maar ff geduld hebben
Ik heb het ook gehad bij mijn rolhoes, ik moest een palletje uitboren en dan kan het kapje wat losser zodat je hem een paar slagen kan door rollen, aan de andere kant het zelfde gedaan en de spanning is weer als nieuw. schroefje in plaats van het uitgeboorde palletje en klaar.
het is ook in elkaar gezet dus kan het ook weer uit elkaar, geen nieuwe kopen.
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Nét mijn rolhoes opgespannen, na eerst het "mechaniek" goed bestudeerd te hebben.
Nadat ik alles uit elkaar had kwam ik erachter dat ik het makkelijker had kunnen doen:
Palletje uit de linker houder drukken, kapje kan eraf, eventueel een boutje gebruiken aan de andere kant om de as naar buiten te houden om meer ruimte te hebben.
Dan valt er achter het kapje een plaatje met een zogenaamde borst uit en een veertje, onthoud de volgorde.
De as heeft nu zoveel ruimte aan de rechterkant dat je de as een stukje uit kunt drukken en met van het daar achtergebleven kapje de as in de richting van de pijl kunt draaien (wind <---->) totdat je denkt genoeg spanning te hebben , bij mij een stuk of zes slagen vanuit ontspannen positie.
As met kapje aan de kant waar je het had laten zitten weer terugduwen in de positie en de bout weer tegen het metaal van de as en weer door naar de andere kant.
As zover mogelijk doordrukken tot je het kapje met de openingen voor de borgpin weer in lijn hebt met het sleufje in de houder.
Pinnetje terugdrukken en : PRESTO !
E.e.a. werkt natuurlijk alleen maar als de veer niet gebroken is ;-)
19 October 2023, 10:20 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 October 2023, 09:54 door Rin.)
Dag
Vandaag mijn rolhoes uitgetrokken en hij tikt nu en heeft geen spanning meer. Je schrijft:
'eventueel een boutje gebruiken om de as naar buiten te houden om meer ruimte te hebben.
Dit begrijp ik niet.
Bedoel je dat ik de aan de rechterzijde, waar ook een kapje zit, eerst ook het palletje eruit moet drukkenheb ik al eens gerepareerd met een boutje en daar ergens een boutje, (waar plaatsen?) om de as (buiten de buis, dus, maar daar zit die as toch in?) te houden.
Ben benieuwd wat ik verkeerd begrijp.