Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Controlelamp
#1
Mijn 245 is voorzien van een controlelampje dat brandt bij een defect in de verlichting.

Bij het aansluiten van een aanhangwagen brandt dat lampje constant.
Waarschijnlijk iets niet juist aangesloten..........

Heb ooit iets gelezen op een forum? Kan het even niet vinden. Heeft geloof ik iets te maken met stroomafnameverschil links en rechts??

Wie weet iets??

Abel
Antwoord
#2
Kan zijn dat een contact bij je stekkerhouder los zit ofzo (ik neem aan dat je al je lampjes van je aanhangwagen/caravan gecontroleerd hebt?).

Stekker van de aanhangwagen in orde? Draad onder de aanhangwagen kapot / versleten?
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#3
naaah is mij ook al meerdere keren opgevallen. heeft met de weerstand te maken die gemeten word door stukje techniek van je "kapottelampjeverklikker" een extra lichtbron in de vorm van een aanhanger of whatever = meer weerstand dus lampje aan. trek de stekker eruit en viola.

bijdeweg bij geringe weerstands verschil door lampwissel aan een kant of slecht contact door corrosie blijft lampje ook al branden.



owen.
uperr
Antwoord
#4
ok, dat van dat weerstandsverschil komt mij inderdaad bekend voor......

Om dat verschil te elimineren moet je denk ik de verschillende draden van de aanhangwagencontactdoos bij de "bron" (waar dat dan ook moge zijn) aansluiten, en dus niet aftakken bij de linker- of rechterachterlamp!!??
Antwoord
#5
Krijgen je aanhangwagenlampen misschien stroom van alleen je linker of rechterachterlicht? Misschien is het in de auto niet zo, maar onder je aanhanger wel?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#6
Inderdaad.
de voeding van de aanhanger verlichting komt van een kant, links of rechts.

Als je dus die aanhangerstekker erin stopt, ziet het controlesysteem dat als een verschil in stroomafname tussen links en rechts, en dus als een kapotte lamp.
Kun je niet veel aan doen, maar als je het weet is het niet erg.

Groetjes Tonie
Antwoord
#7
Enig nadeel is wel, dat je er niet op geattendeerd wordt als er wel 1 kapot is..
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#8
noordkaper schreef:Inderdaad.
de voeding van de aanhanger verlichting komt van een kant, links of rechts.

Dit is niet altijd het geval, ligt eraan hoe simpel de inbouwer zich eraf heeft willen maken, of wat voor eisen aan de aansluiting werden gesteld.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)