Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21E wil niet meer starten
#1
Ze heeft 6 jaar stilgestaan, rijdend weggezet.
Vorig jaar zomer uit de schuur gehaald en APK erop gezet.
Na de APK is er gas op gekomen, ingebouwd door een erkend LPG-inbouw bedrijf.
Een paar maanden probleemloos gelopen en opeens slecht starten op gas, wel op benzine.
Daarna steeds slechter starten op benzine maar als de motor eenmaal aangeslagen was dan reed de auto verder voortreffelijk. Nu wil de motor helemaal niet meer aanslaan. In het begin nog wel wat pufjes maar nu ook dat niet meer.

Ontsteking staat goed en motor krijgt vonk.
Nieuwe verdelerkap, rotor en bougies.
Nieuw luchtfilter.
De hulpluchtklep staat niet helemaal open maar is wel gangbaar. Die heb ik er tussenuit gehaald, de slangen heb ik los laten liggen.
Nog steeds niet starten, niet op gas, niet op benzine.

Weet iemand raad?

Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een K-jetronic.

Hans
a.k.a. MacVolvo
Antwoord
#2
Beetje afhankelijk van hoe fancy de LPG aan de K jet is gekoppeld. ALs de motor op benzine start en overschakelt na x seconde of zoiets, is het helemaal geen LPG probleem maar een benzine probleem.
ALs ze bijvoorbeeld alleen het pomprelais delen, zou ik daar s gaan kijken. Of de LPG installatie wel spanning krijgt tijdens het draaien van de startmotor.

Op beide brandstoffen zou je na enig doorstarten iets gaan ruiken uit de uitlaat.

Het relais is groen met blauw, trek de binnenkant eruit en controleer de solderingen van de grote pennen in de printplaat op barstjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Na enig doorstarten (op benzine) stinkt alles naar benzine dus er gebeurt wel iets.
Op gas durf ik niet door te starten, ik ben veel te bang voor een backfire en dat ik alles naar de gallemiezen blaas.
Dat pomprelais ga ik controleren. En ik denk dat ik een testlampje op de gasafsluiter ga zetten om te controleren dat de gasinstallatie inderdaad wel spanning krijgt bij starten.

Bedankt tot zover, ik laat de uitkomsten vanmiddag weten.

Hans
Antwoord
#4
Het brandstofpomprelais was inderdaad niet fris meer. Het relais binnenin lag zo ongeveer los. Dat heb ik doorgesoldeerd dus is weer goed.
Toch nog steeds niet starten. Wel een paar kuchjes maar zodra ik de contactsleutel loslaat slaat de motor niet aan.
De gasinstallatie krijgt spanning, ik hoor de afsluiter tikken bij de verdamper. Ik heb alleen niet gecontroleerd of de spanning er nog steeds op staat als ik ga starten, dat zal ik zo nog gaan doen.
Nog suggesties?

Hans
Antwoord
#5
Brandstof/lucht, vonk en compressie is de riedel, ik heb niet zoveel suggesties meer maar het is alweer een tijdje geleden dat ik over niet-startende 240's heb nagedacht. Volgens mij kom je al aardig in de buurt van de exotische problemen met distributieriem en poelies.
Is in 6 jaar stilstaan de riem vergaan, hard geworden, uitgerekt?

Daar zijn wel topics over te vinden hier.

Ah, valse lucht is iets wat beide brandstoffen delen. Zit de luchtbalg nog vast en alle andere vacuumslangen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Het lijkt allemaal wel vast te zetten maar... niets is wat het lijkt.
Morgen ga ik dat controleren, mits het weer wat verbetert, het sneeuwt me nu zo de garage in...
Antwoord
#7
Ik heb ooit alles geprobeerd bij een injectie 2 liter van 1993 en bleek het de drukregelaar (?) ziet eruit als een tonnetje op de brandstofrail naar de injectors te zijn. 'T is maar een suggestie.
Antwoord
#8
(11 March 2023, 12:48)Rin schreef: Ik heb ooit alles geprobeerd bij een injectie 2 liter van 1993 en bleek het de drukregelaar (?) ziet eruit als een tonnetje op de brandstofrail naar de injectors te zijn. 'T is maar een suggestie.
Die hoef je bij Kjet niet te zoeken. Zoals door Marc opgemerkt zal het ergens in hoek distririem of zoiets gezocht moeten worden omdat het op beide brandstoffen gebeurt. Voor Luchtlekken rond inlaat zou ik als 2e optie onderzoeken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Gisteren gecontroleerd: alles zit vast, (op het oog) geen gescheurde slangen.
Uit narrigheid de bobine vervangen. Dat leek eerst nergens naar maar uiteindelijk toch starten. Daarna liep de motor best mooi rond. Ik kan me voorstellen dat als de distributie een tandje verkeerd staat de motor niet fijn draait.
Vanavond nog maar eens geprobeerd en in één keer starten.
Zou het dan toch de bobine geweest zijn? Ik zal dat morgen eens doormeten. Weet iemand zo welke ohmse waarde dat zou moeten zijn?
En waarom kreeg ik nou dat idee? Bij starten wilde de motor wel wat aanpakken maar zodra ik de sleutel losliet niets meer. Zou de weerstand niet goed meer zijn?

Ik stond overigens al op het punt om in de meivakantie heel die B21E met automatische 3-bak eruit te knikkeren en de B21A met automatische 3-bak +overdrive er maar in te zetten die ik nog als setje heb staan...
Antwoord
#10
De twee keer dat ik een bobine heb vervangen ging die haperen als ie warm werd, na een tijdje rijden. Koud geen probleem.

Tijdens het starten staat er meer volt op de bobine, en uiteraard houdt de startmotor een deel van de motor op gang (tot iets van 400 rpm).

Er staan waardes voor Breakerless Ignition System bobines in TP30432, 1,8 - 2,0 ohm primair en 8-11 kohm secundair. Als je een voorschakel-systeem hebt is, is vooral dat aspect belangrijk.

Mijn 240 heeft een tijdje met een scheve riem rondgereden, dat merkte ik uiteindelijk pas hogerop in de toeren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 86 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 417 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.536 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.855 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.089 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.768 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.843 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 2.308 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)