Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jongere auto-bak B30 V164
#1
Goedemiddag allen,

Na een goed aantal pagina's te lezen en door te spitten kwam ik er al gouw achter dat een BW35 autobak gewoon niet betrouwbaar is.
Hierom ben ik opzoek naar een jongere bak (mogelijk ander merk?) welke zonder al teveel moeite achter een B30 van een 164 op LPG zou passen.
Heb nu een BW35 autobak met stuurschakeling (1970).

Graag hoor ik van jullie! 
Groetjes Rens
Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#2
DE BW35 is door trollen gesmeed onder een brug in Letchworth, gaat het verhaal. Niks mis met de BW35, die ik onder mijn 144 heb moet regelmatig tot 80 doorrazen in de 2 om op de snelweg te komen. Volkomen betrouwbaar en voorspelbare bak (op- en neerschakelen met de shifter of met de gaspedaal, kickdown, alles werkt nog), lekt ook nauwelijks.
Afstelling vd kickdownkabel is wel essentieel voor een prettige schakelervaring.

Hij slurpt vermogen, dat is alles, en de hoogste versnelling is nie veel soeps. ZEker met een B30 lijkt me dat niet fijn kwa brandstofverbruik, als ik 1:6 haal sta ik te juichen aan de pomp, gelukkig rij ik niet zo veel. Ik denk wel dat de bak erg gevoelig is voor de koppelkarakteristiek van de motor ervoor, en dat-ie op LPG niet optimaal levert. De weinige stukjes die ik op benzine rij voelt alles veel steviger.

Dat, en er is nauwelijks een betaalbaar alternatief omdat er geen enkele andere automaat uit de Volvo onderdelenbak achter de B30 past (grotere koppelingshuis-diameter)

Een ingewikkelde maar doenbare optie is de M400/410, een handbak: https://turbobricks.com/index.php?thread...ns.342848/

Ik heb dus al jaren de onderdelen liggen en zelfs al een koppelingspedaal in de auto hangen, om het geheel om te bouwen naar handbak, maar de BW35 functioneert nog steeds vlekkeloos en tot dat moment ben ik er helemaal gelukkig mee (ontplofte het kreng maar s in een rookwolk van ATF en tandwielen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Het gaat mij ook niet zozeer om het koppel van de motor, maar meer om het rijden van 130 zonder tegen de 6000 toeren te slaan Big Grin 
Dit is mijn daily driver dus een echte kilometervreter (30k+ p/j)

Afstellen kickdown kabel? Hoe bedoel je dat, is daar een topic voor? Mijn versnellingsbak is nu als volgt:
1: erg kort en bij teveel gas kan deze ontkoppelen en met een knal terugkomen
2: Schakelt meteen bij de 50 naar...
3: En deze is dus erg lang waardoor je veel toeren maakt op elk moment.

Mijn vorige 164 (1973, BW35 reeds verkocht) had inderdaad wel mooie schakelmomenten, waarbij ik inderdaad 90 in zn 2 kon halen. 
Kan met behulp van een aangepast koppelhuis een andere bak geplaatst worden? Ik lees veel over een AW70/71.
Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#4
Ja de te behalen toerentallen zijn geweldig, ik was ook al aardig wat gewend uit de 66 maar dit slaat alles qua verbruik en herrie. De 66 bleef tenminste nog 1:10 rijden bij elke snelheid (ik heb een hele rij DL versies gehad en een GAK).

Wat je beschrijft is precies wat de kickdownkabel voorkomt, jouw bak schakelt puur op basis van cardanasomwentelingen en dan doet ie 1-2-3 klaar bij 50. De kabel is essentieel om de bak van een tegensignaal van 'gevraagd vermogen' te voorzien.
En misschien ook een te losse remband van de 2, maar dat is een kleinigheid.

De procedure is erg simpel, zorg dat je de kickdownkabel vindt onder de motorkap en zet m strakker tot de schakelmomenten je wel bevallen. Bij mijn 144 zit ie op t schutbord, aan een zij-armpje van de gasstang (ik weet niet hoe de 164 de gasklep bedient).

Helaas is de kans groot dat de kabel onderin of bovenin gebroken is en dan moet je in de BW35 duiken om er een nieuwe in te haken. Het is echt wel de moeite waard om te doen.

De AW70/71 is een fantastische bak die zelfs in lockup variant bestaat, maar ik denk dat de goedkoopste manier om hem aan een B30 te krijgen het door midden zagen en aan elkaar lassen van twee koppelingshuizen is, gevolgd door het openzagen van de transmissietunnel onder je auto en daar ook een fikse extra homp inlassen, gecombineerd met nieuwe ophangpunten voor de transmissiedraagbalk. En een custom cardanas uiteraard, misschien vergeet ik nog wat (km teller aandrijving, plaatsing pook en elektra bijvoorbeeld).

Hier het onderdeelnummer: https://volvoonderdelen.com/catalog/prod...ux3R7VDMMI

Weer niet goedkoop of een leuk klusje, ik doe het al jaren met een kickdownkabel van twee aan elkaar geknoopte eindjes.

Hier alvast één onderdeel, een adapter-koppelingshuis: http://www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik hoor het al, een AW-bak is voor een later stadium  Wink
Met mijn Volvo 66 red ik inderdaad ook wel 1L op 10km. Blijft een aparte manier van rijden.

Een kickdownkabel zou dus mogelijk het probleem verhelpen en de schakelmomenten verbeteren, daar zal ik dan eens in duiken.
Heb inderdaad ook pas echt een kickdown effect wanneer t pedaal op de grond ligt, en soms dat niet eens...

Wat doet een remband zoals jij die omschrijft?
Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#6
Succes gegarandeerd, een beetje kickdown is al een goed begin (dat er een kabel is).

De remband doet iets vreselijk ingewikkelds voor de 2. Deze automaat is een Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf met natte koppelingsplaten, uit de sportschool, in het boek staat: The front brake band holds the reverse sun gear stationary. This allows the planetary gear carrier to be driven around the stationary reverse sun gear, and provides the reduction of 1,45:1

Ha, één sterk punt (het enige) van de BW35 is dat ie oliepompen op de in- en uitgaande as heeft waardoor je m niet alleen mag slepen tot elke snelheid, maar zelfs kunt starten door aan te duwen. Ik heb mijn 144 van Beuningen naar De Lier gesleept, dat aanduwen heb ik nooit geprobeerd.

AFstellen van die remband gaat van buitenaf, laat de bak wat zakken, zoek de stelmoer ergens halverwege op driekwart, los de borgmoer, draai de stelmoer in tot 1,4 kgf m (14Nm) en dan weer 3/4 terug, en dan de borgmoer weer vast.
Dat alles met Engelse/SAE maten sleutels natuurlijk, en verbogen zodat ze om de bocht komen.
=edit= kweenie waar ik dit vandaan heb maar dit schijnt de afstelprecedure van de achterste remband te zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Inmiddels klapt de bak niet meer uit versnelling bij het teveel willen optrekken in zn 1. Ik vermoed dat dit te maken had met teveel ATF in de bak.

Heb in de bijlage 2 foto's toegevoegd van wat ik vermoed de Kickdown 'Kabel'. Is een stang naar beneden, gaat na ongeveer 30cm in een bocht en door de firewall.


Bijlagen Afbeeldingen
       
Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#8
Mooie foto's! De kabel is echt wel de kabel, die daar met dat vorkje aan het zij-armpje van de gasstang zit. Bij mijn 144 is het net zo, de stang gaat door het schutbord naar binnen en dan over op een andere stang, en die is verbonden met je gaspedaal. Was allemaal erg mechanisch in het begin.

Ik vermoed dat t geheel 180 graden verdraaid zit of zo, de gasstang is doorgezaagd en weer aan elkaar gelast voor iets. Bij mij draait de stang namelijk de andere kant op, waardoor het zij-armpje trekt aan de kabel.

=edit= Oh draait toch de goeie kant op, maar het zit net wat anders allemaal

Het achterste draaipunt van de gasstang is niet meer de originele, dit is een willekeurige strip met een gat er in. Te groot gat ook nog, waardoor je onnodig veel vrije speling op het gaspedaal hebt.

Ik ga s kijken in mijn eigen fotoboek hoe die stang draait en waarin. Aha, het draaipunt is een gat met een rubber dopje erin in het schutbord. Dan is deze toch wel origineel, maar de 164 versie. Doe een rubber vulding in het grote gat in de strip, dan reageert je motor veel strakker op het gaspedaal.

Hoe dan ook, de gasstang kan je verdraaien zoals ie ook zou verdraaien als je gas geeft, en dan zou de kabel uit de bak getrokken moeten worden.

Er hangt een rond busje om de kabel, dat zou de stop kunnen zijn (zodat de kabel niet te ver de bak in getrokken wordt). Deze kan je wel afstellen als dat zo is.

Onderdelen van de gasbediening: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html

Die gasstang is wel 180 graden verdraaid, ik snap dus niet hoe je auto van z'n plek komt. Of de foto is gespiegeld? Heeft ie andere carburateurs waar de gasklep andersom draait?

Plaats gerust nog s een foto van het hele ding onder motorkap, die zien we niet vaak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik heb dit filmpje gemaakt vanaf de bestuurderskant van de auto. Gasklep is alleen voor LPG, auto heeft geen mogelijkheid meer voor benzine.
Helaas maakt YouTube de kwaliteit ruk, is gewoon opgenomen in 1080p...

Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#10
Vandaar dat de gasstang de andere kant op draait. Het is een injectiemotor die later erin is gezet. Prachtig filmpje

Maar het werkt en dan is het goed.

Je kan dus de kickdownkabel de helft strakker zetten om te beginnen. Het kabelstopje is van later zorg.

Probeer de hoek waaronder de kickdownkabel hangt zodanig aan te passen zodat de binnenkabel niet gaat knikken, daar houdt ie niet van. Er zit nu al een griezelige vouw in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trillende auto Witger 1 1.201 14 May 2021, 21:16
Laatste bericht: Marc1970
  Welke jongere bak achter een B20 Jambon 3 4.347 30 June 2017, 23:55
Laatste bericht: Arn02
  Auto bromt irritant bij afremmen Nicolaas H 17 14.462 19 April 2017, 14:53
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Pook losgeschoten met auto in versnelling martin_martin 3 4.771 2 September 2016, 12:24
Laatste bericht: martin_martin
  auto springt uit 4e versnelling jos245 5 4.326 19 March 2010, 20:16
Laatste bericht: Marc1970
  Aanpassen jongere aandrijfas voor M46 help abbabak 13 7.587 5 October 2009, 08:16
Laatste bericht: abbabak
  Klapperend geluid onder de auto Splendid 2 3.864 16 September 2009, 08:28
Laatste bericht: abbabak
  Auto trilt, dreunend geluid ook na vernieuwen kruiskoppelingen. Vincent244 11 11.934 6 December 2008, 19:23
Laatste bericht: TheSaint77
  dreunende auto na wisselen bak + aandrijf as a.borgonjen 5 3.909 11 October 2008, 06:32
Laatste bericht: a.borgonjen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)