Om een oliedruksensor in het B23 blok van mijn 240 (1983) te plaatsen is er een geknikt verloopstukje nodig. Nu heb ik een verloopstukje kunnen overnemen die oorspronkelijk voor de B19 van de Volvo 340/360 gemaakt is. Mijn sensor past in de windingen van het verloopje, maar niet helemaal (zo'n 4 windingen /5 mm erin dan zit ie muurvast).
Mijn vraag is of iemand weet of het andere uiteinde vd sensor in de B23 gaat passen?
De diameter vh schroefdraad is zo'n 8 mm. In een ander topic van mij ("onderdelen gezocht"), las ik dat ik 1/8npt in het blok nodig ben. Komt dit overeen met de diameter vh verloopje dat ik nu heb, of moet ik een andere verloopstukje zoeken?
Zie: foto's (laatste foto is een voorbeeld)
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
13 January 2023, 17:30 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 January 2023, 17:31 door Dopski.)
Wij weten de spoed toch niet adjv een foto?
Als je sensor en verloopje dezelfde draad hebben zal t wel passen.
Het verloopje in je blok passen is toch ook zo gedaan dan weet je het?
Nu is je vraag bedoeld als een soort taser bij een YouTube filmpje?
14 January 2023, 11:47 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 January 2023, 13:45 door Marc1970.)
Ik zou aannemen dat de mannetje en vrouwtjes kant van het knietje gelijk zijn aan die van de sensorvoet, 1/8NPT. En de bedoeling van NPT (National Pipe Taper) is dat ie na een paar keer draaien klemdraait en zo zichzelf afdicht evt. vergezeld van een paar slagen teflontape, gasfitters gebruiken dit fenomeen ook.
Draai de idiot light sensor uit t gat, het verschil tussen NPT en metrisch is meest goed te zien. In de B230 is het gat in het blok metrisch volgens iemand: https://turbobricks.com/index.php?thread...der.24440/ maar in de B19-23 zou ie gerust nog NPT kunnen zijn
Ik moet zeggen dat de mannetjes draad op dat blokje er verdacht metrisch uit ziet (=evenwijdig), maar zeker geen M14. Wat je daar met de schuifmaat meet is een hele slordige M10, of een exacte 1/8NPT (die is 10,3 mm buitendiameter)
Dank voor jullie input!
Dan denk ik dat dit moet gaan passen, ik heb 1/8 NPT. Op een nader Volvo forum wist men het volgende: "Alle red-blocks van voor de B200/B230 hebben daar hetzelfde draad zitten, en dat is 1/8npt. Dat is het zelfde draad als wat op de sensor zit."
NB: Ik ga de teflontape niet gebruiken, in dat Turbo trick linkje staat dat die tape de waardes verstoren die de drukmeter aangeeft.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
(14 January 2023, 15:46)Kogelman schreef: NB: Ik ga de teflontape niet gebruiken, in dat Turbo trick linkje staat dat die tape de waardes verstoren die de drukmeter aangeeft.
????
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
(14 January 2023, 15:46)Kogelman schreef: NB: Ik ga de teflontape niet gebruiken, in dat Turbo trick linkje staat dat die tape de waardes verstoren die de drukmeter aangeeft.
????
Zie foto:
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Stel dat je het niet lekdicht aangedraaid krijgt, denk ik dat twee rondjes tape geen kwaad kunnen. Die dichten net wat beter af dan niks, en je draait de schroefdraad als het goed is er doorheen, zodat je sensor weer contact maakt met massa.