Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verdeler voor B23A
#11
Deze opmerkinge zijn  dus precies waarom ik al zei dat de keuze persoonlijk is. Wink

En ook waarom ik de BT versie best zou overwegen. Als je de LPG curve geselecteerd hebt is die m.i. net zo probleemloos en behoeft net zo min aandacht. 
Maar er staan hier ook zat topics over slecht lopende motor met rare kuren. Juist dan kun je dus meer info inzien en 'in' de ontsteking en zijn werking kijken. Kun je mogelijk dus ook makkelijker de oorzaak achterhalen/uitsluiten en sneller weer probleemloos rijden.

(al eerder dingen moeten afschrijven omdat er geen andere opties dan standaard in zaten, altijd balen. en simpel is dus niet altijd makkelijker of robuuster!  was niet auto gerelateerd overigens).

Maar nogmaals, dit is niet om iemand te overtuigen, maar om ook da andere overweging te noemen en zo te helpen de juiste afweging te kunnen maken. Er is geen goed of fout hierin.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#12
(14 December 2022, 22:50)BartJu schreef: Deze opmerkinge zijn  dus precies waarom ik al zei dat de keuze persoonlijk is. Wink

En ook waarom ik de BT versie best zou overwegen. Als je de LPG curve geselecteerd hebt is die m.i. net zo probleemloos en behoeft net zo min aandacht. 
Maar er staan hier ook zat topics over slecht lopende motor met rare kuren. Juist dan kun je dus meer info inzien en 'in' de ontsteking en zijn werking kijken. Kun je mogelijk dus ook makkelijker de oorzaak achterhalen/uitsluiten en sneller weer probleemloos rijden.

(al eerder dingen moeten afschrijven omdat er geen andere opties dan standaard in zaten, altijd balen. en simpel is dus niet altijd makkelijker of robuuster!  was niet auto gerelateerd overigens).

Maar nogmaals, dit is niet om iemand te overtuigen, maar om ook da andere overweging te noemen en zo te helpen de juiste afweging te kunnen maken. Er is geen goed of fout hierin.
BartJu, helemaal mee eens! Tuurlijk is het een persoonlijke afweging, vandaar dat ik mijne erbij gezet heb. Omdat er gevraagd werd welke keuze er gemaakt kan worden. Net zoals Volvisten die alles origineel willen hebben en degenen die de auto wat aanpassen.  Groet Eric
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982 Cool
Antwoord
#13
Dag
Wil vandaag de 123 ontsteking plaatsen maar weet niet welke bobine je hierbij het best bij kunt gebruiken. De oude met ballast weerstand van ongeveer 1 ohm heeft een 1.8 ohm bobine. Gebeld met de firma die 123 ontsteking levert en die melden dat ze 1.5 of hoger aanraden..... Bij een Accusparkblokje wordt een 3 ohm bobine geadviseerd. Mijn vraag is wat het betekent/veroorzaakt wanneer je een bobine met meer ddan 1.5 ohm installeert Krijg je dan een sterkere vonk, of slijt je verdeler daardoor sneller door een hogere spanning? Kan iemand dit (theoretisch) uitleggen?
Antwoord
#14
In de bobine zitten twee elektromagnetische emmertjes voor energie, de ene emmer loopt langzaam vol (relatief, daar is de contacthoek voor bedoeld) met lage druk en lage weerstand, 12V @ 1,8-3 ohm, en dat wordt dan in ene om gekieperd in een andere emmertje met heel veel weerstand (10.000 ohm) waardoor de druk (het voltage) ter plekke enorm stijgt. Dat voltage ontsnapt via de bougie, geeft een vonk, en dan begint het weer opnieuw.

Ongeveer. Het is geen simpel verhaal, de Kettering ontsteking: https://www.denso-technic.com/bg/back-to...coil-works

Een lagere bobine weerstand geeft meer energie in de bobine per vonk (want bij dezelfde 12V stromen er meer amperes door), maar ook meer warmte en slijtage, daar zal ergens een optimum liggen.

Maar, een grote maar, de bougie (elektrode-afstand en vorm), de druk en het mengsel in de cilinder bepalen uiteindelijk hoeveel volt er nodig is om een vonk te laten overspringen. Zeg optimaal is er maar 5000 V nodig (rondtuffen langs veld en beemd), en maximaal 20.000V (vol gas berg op dreunen in de vierde versnelling).
Een willekeurige ontsteking zal het beste werken als je doet wat er op het pakje staat, net als rijst, Rotband en vlooiendruppels.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Gelukkig heeft mijn auto geen vlooien Wink
Antwoord
#16
En Rotband zou ik ook niet zou gauw gebruiken op/in een auto.

Verder wel een verhelderend verhaal, weer wat geleerd!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gezocht: ondermat voor een Volvo 244 Kogelman 1 83 10 February 2024, 15:37
Laatste bericht: Kogelman
  Deurgreep zwart 240 Links voor 244GL1978 0 111 16 December 2023, 22:39
Laatste bericht: 244GL1978
  240 Sierstrip bumper rechts voor Richard00 3 491 14 June 2023, 16:56
Laatste bericht: Richard00
  volvo gezocht voor opnames Jonne2002 0 554 7 March 2023, 12:09
Laatste bericht: Jonne2002
  gezocht: verloopstukje voor oliedrukmetersensor Kogelman 5 1.454 6 March 2023, 11:52
Laatste bericht: Kogelman
  Necam hp135 lpg verdamper voor turbo riemer amazon 0 503 16 November 2022, 20:39
Laatste bericht: riemer amazon
  Gezocht : antenne voor een 740/240 sedan Kogelman 0 443 3 November 2022, 21:52
Laatste bericht: Kogelman
  Kabelset voor rechtstreekse aansluiting op stekker(s) in auto JanO 1 527 1 October 2022, 16:27
Laatste bericht: JanO
  PU bussen draagarm voor boven 1973 volvo 140 gydomatra 0 548 18 August 2022, 18:11
Laatste bericht: gydomatra
  Links voor portier Bertone55 0 564 11 June 2022, 21:54
Laatste bericht: Bertone55

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)