Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lage oliedruk, kan dat kwaad of niet?
#1
Beste lezer,

Ik heb een volvo 245 uit 1981. Er zat een kapotte 2.1 in die ik eruit heb gehaald en vervangen voor een B23 (2.3 liter motor met carb ). Deze motor heb ik uit een lopende sloper gehaald en helemaal uit elkaar gehad (kop eraf, zuigers en oliepomp eruit etc.), dus ik heb daarna het hele blok door gemeten en alle spelingen tussen de lagers van het blok, zuigers en ook oliepomp nagekeken. alle metingen waren nog binnen de marges en dus niet versleten. Daarna heb ik het volledige blok schoon gemaakt van binnen en gezorgd dat er nergens meer olie zat etc. Daarna is hij (volgens mij) helemaal goed opgebouwd via het boekje met de oude lagers natuurlijk. vervolgens heb ik er een volvo olie filter in gezet en de juiste voorgeschreven olie erin gegooit en blok in de auto gelegd. Het blok loopt prachtig en doet het perfect, maar nu komt het probleem.

Sinds ik het blok erin heb gelegd en er dagelijks in rij brand het olie lampje als hij warm is bij lage touren. Als hij koud is brand het olie lampje niet, maar als hij lekker warm word en een kwartiertje/ 20 minuten rijd gaat het lampje branden tussen 800 en 2000 touren. Als ik heb stilzet in P (want heb automaat) maakt hij 1000 touren en als je de olie dop van de kleppedeksel afhaalt kan je de olie wel lekker zien rond spetteren in de kop. Ook heb ik in de laatste 3/4 maanden dat ik er dagelijks mee rij geen enkel probleem gehad en verbruikt hij zo goed als geen olie en oliepijl is altijd mooi tot de max.

Nu zit ik te twijfelen of het aan de lagers in het blok of oliepomp ligt, maar die heb ik toch echt doorgemeten en had niet (te) veel speling, Dus ligt het aan de oliedruk sensor, de olie die ik gebruik of aan het feit dat ik het hele blok heb schoon gemaakt waardoor de olie beter stroomt en dus minder druk op bouwt? ik weet het niet, maar heb geen zin om het blok eruit te trekken.
Antwoord
#2
rubbers rond oliepomp wel vervangen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Oliedruk wordt bepaald door het lager met de grootste speling op de krukas, hulpas of nokkenas, niet door oliegallerijen. De pomp, zelfs half versleten levert enorm veel teveel olie, daarvoor zit er een interne terugvoer (veertje, balletje).
Speling wordt bepaald door de lagerschalen en bij hogere toeren de aanhaalmomenten vd bouten/moeren. ALs je alles op de goede volgorde en plaats hebt teruggezet (alle lagerkappen zijn genummerd en hebben een voor- en achterkant) is er geen reden dat de oliedruk veranderd is.

Dikkere olie (warm) zeg 50 kan helpen, waarschijnlijk heb je nu xW40, maar ja dat is pleisters plakken.

Ah en het laatste is de rode vierkante O ring van de pomp naar de verdeelbuis, als die eruit gepiept is gaat er ook heel veel druk verloren. Listig dingetje, die O ring: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineL...liveryTube
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
(8 November 2022, 08:40)Marc1970 schreef: Ah en het laatste is de rode vierkante O ring van de pomp naar de verdeelbuis, als die eruit gepiept is gaat er ook heel veel druk verloren. Listig dingetje, die O ring: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineL...liveryTube

die bedoelde ik
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Haha ja nadat ik mijn berichtje in elkaar had gepriegeld, zag ik dat je m al gemeld had.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(8 November 2022, 08:31)skidje schreef: rubbers rond oliepomp wel vervangen?

Alle rubbers die niet meer goed waren zijn vervangen, ik weet niet of ik bepaalde rubbers heb hergebruikt maar zo wel dan waren ze waarschijnlijk nog goed.

(8 November 2022, 08:40)Marc1970 schreef: Oliedruk wordt bepaald door het lager met de grootste speling op de krukas, hulpas of nokkenas, niet door oliegallerijen. De pomp, zelfs half versleten levert enorm veel teveel olie, daarvoor zit er een interne terugvoer (veertje, balletje).
Speling wordt bepaald door de lagerschalen en bij hogere toeren de aanhaalmomenten vd bouten/moeren. ALs je alles op de goede volgorde en plaats hebt teruggezet (alle lagerkappen zijn genummerd en hebben een voor- en achterkant) is er geen reden dat de oliedruk veranderd is.

Dikkere olie (warm) zeg 50 kan helpen, waarschijnlijk heb je nu xW40, maar ja dat is pleisters plakken.

Ah en het laatste is de rode vierkante O ring van de pomp naar de verdeelbuis, als die eruit gepiept is gaat er ook heel veel druk verloren. Listig dingetje, die O ring:  https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineL...liveryTube

ja extact... ik kan me herinneren dat alles juist in elkaar is gezet en ben bang dat het iets intern is, maar heb geen zin en tijd om de motor eruit te halen. dan haal ik met al die moeite nog liever een ander blok. Smile
Antwoord
#7
Alleen de oliepan verwijderen, maar dat is een enorm gedoe.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 11.751 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  Loopt niet stationair bij koude start / choke gerbenvdlindeu 5 3.322 9 January 2019, 17:21
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 740 2.3 start soms niet Daniel2000 2 2.690 9 September 2018, 15:19
Laatste bericht: Daniel2000
  Tankklepje sluit niet volledig (81 244 GL) Yezzz 2 2.430 5 May 2017, 19:09
Laatste bericht: Marc1970
  Naafdoppen - blijven niet zitten ? Jeru 4 3.948 17 October 2015, 20:24
Laatste bericht: jos245
  imageshack werkt niet meer (gratis) edwin 5 4.334 13 February 2015, 23:22
Laatste bericht: edwin
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 6.261 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  deur niet meer open van buiten af Janjules 5 9.811 1 November 2014, 00:16
Laatste bericht: dashdot
  trouwe 245 is niet zo trouw meer Sebastiaan! 0 1.673 6 March 2014, 20:23
Laatste bericht: Sebastiaan!
  "goede" motor gekocht hier op het forum, na installatie lage compressie... -wj- 20 10.280 20 July 2013, 09:45
Laatste bericht: volvosvenska

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)