Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer
#1
Hi,

Knipperlicht relais maakt constant zoem / ratel geluid als ik hem aan zet.

Nieuw relais geplaatst, geen verbetering.

Wat kan dit nog meer zijn? Knipperlichten werken dus helemaal niet meer.

Marc
Antwoord
#2
Het relais bevat een open-dicht spoel die 'reageert' op de belasting aan de vraagkant, dus het aantal lampjes. Gaat er een lampje stuk, gaat ie langzamer klikken. ALs het relais gaat zoemen, zal er een kortsluiting aan de vraagkant zijn waardoor de spoel razendsnel gaat openen-sluiten. Waarschijnlijk ergens waar een draad door de carrosserie gaat.

DOet ie het weerskanten? Doet ie het ook met de alarmschakelaar?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Of juist sneller als er een lampje stuk is? Hoedanook, het relais is meest niet het probleem maar de dingen stroomafwaarts.

De gordelverklikker maakt ook gebruik van hetzelfde relais, kijk s of de pietepeuterige schakelaartjes onderin de gordelvangers nog redelijk netjes in elkaar steken (in mijn 240 waren die wat gemangeld door gebruik en het heen en weer schuiven vd voorstoelen).
En dan kan er ook nog een schakelaar onder de passagiersstoel zitten, die deze aan het verklikkercircuit schakelt zodra er iemand op gaat zitten. De achterbank heeft niks van dit al, voor zover ik weet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Hi Marc,
Dankje voor de tips, de RAW doet het weer. Het probleem bleek hem in de hendel te zitten, na het vervangen werkt hij weer perfect.

Maar toen het volgende; auto willen starten, niks. Motor gaat rond, benzine komt aan bij de injectoren. Stroom komt aan bij de bobine, wordt ook warm, alleen hij vonkt niet.

Ik heb ooit zoiets meegemaakt en toen was het de krukas positie sensor. Nu begin ik sterk te nijgen dat dit hierop lijkt. Hoe kunnen we dit verder onderzoeken?

Marc
Antwoord
#5
Had je die 'nieuwe' storing al eerder, of is deze ontstaan bij het oplossen van knipper-issue?

Je geeft aan dat je de RAW-hendel hebt vervangen. Hierbij is mogelijk iets bij contactslot of bekabeling dashboard beinvloed (los geduwd etc)?
Dat schijnt ook dit soort storing te kunen geven. Loop dus eerst de aansluitingen bij stuurkolom nog eens goed na op losse draadjes of stekkertjes.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
(28 September 2022, 09:16)BartJu schreef: Had je die 'nieuwe' storing al eerder, of is deze ontstaan bij het oplossen van knipper-issue?

Je geeft aan dat je de RAW-hendel hebt vervangen. Hierbij is mogelijk iets bij contactslot of bekabeling dashboard beinvloed (los geduwd etc)?
Dat schijnt ook dit soort storing te kunen geven. Loop dus eerst de aansluitingen bij stuurkolom nog eens goed na op losse draadjes of stekkertjes.

Hi,

Nee die hadden we nog niet eeder. Of het is stomme toeval of jij hebt gelijk. Maar ik heb behalve de schakelaar van de RAW niets los gehad. Verder zit daar ook niet zoveel in de buurt.

Én als hij stroom krijg op de bobine dan is het al zover dat het tot daar komt lijkt me.

Marc
Antwoord
#7
1. Mooi. 2. De vliegwielsensor heeft een draad achterlangs het blok lopen, als de isolatie en afscherming er in flarden bij hangt kan je m nog redden. Alles weer op z'n plek wikkelen en zwart plakband erom draaien.

En altijd het injectierelais een technisch tikje geven tijdens het starten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Update,

Sensor vervangen, geen verbetering.

Garage zegt dat er tot aan de rotor stroom komt... Dat kan toch niet? Dan moet hij ook vonken... Rotor en verdelerkap zijn niet geweldig, maar nog wel OK...
Antwoord
#9
Ja raar, dat kan nauwelijks. Misschien geeft de rotor ene tik hooguit. Het is dan geen stroom meer maar hoogspanning, 20.000V of zo.

Ik heb wel s een verdelerkap vervangen, maakte niks uit, en de rotor op mijn 240 zat vastgeroest sinds jaar en dag.

De vonk heeft ook een frequentie nodig. Dat ontstaat doordat de bobine opgeladen en geaard wordt door de ECU, via de zgn. vonkversterker, die ergens op een plakje aluminium tegen een zijscherm geplakt zit. Die plak is nodig want die houdt m ook tegen de koeling.
Ond. 419 op deze plaat, alle pinnen kan je/de garage nameten: https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i...89-7.shtml

Vervolgens heeft ook de bougie aarde/massa nodig, gaat via de cilinderkop naar een massakabel naar het schutbord.

Nadeel van elektronische injectie etc is dat je wat kan meten (maar dat is al redelijk ingewikkeld) en verder weinig aan kan afstellen. ECU en vonkversterker vervangen is ongeveer de beste aanpak.

ER zijn wat codes uit de diverse Zwarte Dozen te peuteren, wie weet: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E...sticCodesi

Tijdje terug vond ik deze, ongeveer hetzelfde euvel: http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1 maar we weten niet of dat het was: https://volvolvo.nl/thread-6939.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Garage zegt dat de bobine niet altijd de stroom doorgeeft, soms wel dus. Hij heeft dus af en toe een vonk naar de verdeler. Mijn vorige post kloptte dus niet.

Hij gaat deze nu vervangen en anders weet hij het niet meer zegt 'ie
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 229 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Overdrive relais (alternatief?) job245 2 218 17 October 2023, 11:21
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 314 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 403 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 884 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 954 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 4.084 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.172 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  Auto slaat aan bij starten om meteen weer af te slaan. Jambon 9 2.867 21 July 2022, 14:32
Laatste bericht: pepijnwk
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 1.795 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)