Berichten: 364
Topics: 57
Lid sinds: Nov 2007
Mijn 245 heeft een 220 volt koelvloeistofverwarmer. Op het blok waar deze binnengaat lekt wat koelvloeistof. Valt die verwarmer eruit te halen, of is die ergens mee af te dichten? Ik weet niet of hij geschroefd of geplugged zit.
Berichten: 567
Topics: 129
Lid sinds: Dec 2009
Vaak zit het verwarmingselement in de opening van een vriesplug.
groet, Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je kan de vriesplug er weer in zetten, maar daarvoor is wat ruimte nodig. Vriespluggen worden klem geslagen in het blok met een flinke dreun.
Dus het handigst nu is het element eruit, nieuwe pakking en/of rubber erom heen, en weer erin. Het element zit geklemd ergens langs de rand, met een boutgat in het blok (wat er waarschijnlijk speciaal voor bedoeld is ooit).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 364
Topics: 57
Lid sinds: Nov 2007
Dan zal ik eens met pakking aan de gang
Bedankt voor de informatie!
Berichten: 3.213
Topics: 165
Lid sinds: Nov 2005
Ik heb zelf zo´n ding er ooit in gezet: vriesplug eruit tikken was al een ellende gezien de krappe ruimte, erin zal helemaal niet gaan.
Verwarmingselement eruit halen (zit waarschijnlijk geklemd in het gat middels een centrale moer/bout).
Even wat nieuw pakkingsspul er tussen en er weer in zetten (misschien eerst even koelvloeistof aftappen...)
En, in de winter, 220 er op zetten, scheelt een hoop met een lekker warm blok.
Berichten: 1.626
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
Ben wel benieuwd naar plaatjes...
Mijn heeft ook een stekker met randaarde onder de kap liggen. Ook iets van blokverwarming. Nooit durven gebruiken, was al 30 jaar oud toen ik de auto kocht.
Ook een benzine standkachel erin, die durf ik al helemaal niet aan te zetten, inmiddels 46 jaar oud. Dus benzineleiding is afgedopt en zekering eruit. Liever geen kampvuurtje onder de kap...
Ben dus wel benieuwd naar hoe dat in latere modelen eruit ziet en in elkaar zit.
Is er niet ook een pompje nodig om de verwarmde KVS te laten circuleren als de motor niet draait?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 3.213
Topics: 165
Lid sinds: Nov 2005
Over het algemeen zit er een Defa "Motorvorwärmer' in
Volgens
deze site zou dat dan de 411318 zijn
Element ziet er dan zo uit:
Nog even een connectiekitje er bij 460785 en een stroomkabel 460760 en van de winter heb je een lekkere warme motor
@ Bartju:
pompje niet nodig, warm water gaat "vanzelf" een soort van stromen...