Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
220 verwarming
#1
Mijn 245 heeft een 220 volt koelvloeistofverwarmer. Op het blok waar deze binnengaat lekt wat koelvloeistof. Valt die verwarmer eruit te halen, of is die ergens mee af te dichten? Ik weet niet of hij geschroefd of geplugged zit.
Antwoord
#2
Vaak zit het verwarmingselement in de opening van een vriesplug.
groet, Kogelman
245 Polar 1993 B230F benzine M47 Zilvergrijs-metallic (sold)
240 sedan 1988 (MY 1989) B230F benzine M47 Madeirarod
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 Sedan 1985 B230K “Joe” benzine automaat Zilvergrijs-Metallic (sold)
Antwoord
#3
Je kan de vriesplug er weer in zetten, maar daarvoor is wat ruimte nodig. Vriespluggen worden klem geslagen in het blok met een flinke dreun.

Dus het handigst nu is het element eruit, nieuwe pakking en/of rubber erom heen, en weer erin. Het element zit geklemd ergens langs de rand, met een boutgat in het blok (wat er waarschijnlijk speciaal voor bedoeld is ooit).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Dan zal ik eens met pakking aan de gang
Bedankt voor de informatie!
Antwoord
#5
Ik heb zelf zo´n ding er ooit in gezet: vriesplug eruit tikken was al een ellende gezien de krappe ruimte, erin zal helemaal niet gaan.
Verwarmingselement eruit halen (zit waarschijnlijk geklemd in het gat middels een centrale moer/bout).
Even wat nieuw pakkingsspul er tussen en er weer in zetten (misschien eerst even koelvloeistof aftappen...)
En, in de winter, 220 er op zetten, scheelt een hoop met een lekker warm blok.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Ben wel benieuwd naar plaatjes...
Mijn heeft ook een stekker met randaarde onder de kap liggen. Ook iets van blokverwarming. Nooit durven gebruiken, was al 30 jaar oud toen ik de auto kocht.
Ook een benzine standkachel erin, die durf ik al helemaal niet aan te zetten, inmiddels 46 jaar oud. Dus benzineleiding is afgedopt en zekering eruit. Liever geen kampvuurtje onder de kap...

Ben dus wel benieuwd naar hoe dat in latere modelen eruit ziet en in elkaar zit.

Is er niet ook een pompje nodig om de verwarmde KVS te laten circuleren als de motor niet draait?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Over het algemeen zit er een Defa "Motorvorwärmer' in

Volgens deze site zou dat dan de 411318 zijn

[Afbeelding: 52312896435_2b9d8ced43.jpg]

Element ziet er dan zo uit:

[Afbeelding: 52311661282_0317ca8c94_w.jpg]

Nog even een connectiekitje er bij 460785 en een stroomkabel 460760 en van de winter heb je een lekkere warme motor

[Afbeelding: 52312906930_387b324f1c_o.jpg]

@ Bartju:
pompje niet nodig, warm water gaat "vanzelf" een soort van stromen...
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 2.343 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  220 volt motor verwarming A_A 2 1.556 4 October 2014, 15:13
Laatste bericht: Rob
  Verwarming blaast niet meer in stand 1-2-3 volvo 240 station jafd 12 5.800 5 December 2008, 03:45
Laatste bericht: Rhino

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)