Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 / m47 in een 145.
#1
Onlangs heb ik de 145 express van Peter Timmer overgenomen. Is een apart model en ik wil er iets stoers van maken.

Nu wil ik graag een b230 motor met m46/m47 plaatsen. Ik heb een aantal verhalen gelezen en vaak word het subframe en/of de tunnelbak verbouwd. Motor moet gekanteld in de motorruimte komen.

Mijn vraag is of het nu echt noodzakelijk is om subframe en tunnelbak aan te passen? Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het ook zonder aanpassingen kan.

Subframe aanpassen doe ik liever niet omdat ik bij de RDW keuring problemen verwacht ( lassen aan draagarmen/subframes) Keuren RDW wil ik wel vanwege verzekeringstechnische redenen. Motor gaat van 82 pk naar ongeveer 140 pk( b23E motor)

Wat is wijsheid?
Antwoord
#2
Als je de motor schuin zet zoals hij in een 240 ook staat zou hij toch wel moeten passen?
Of je doet het andersom: motor rechtop en o.gelaste m47 (b20 carterpan en oliepomp gebruiken.
Tunnel van een 140 is zover is weet zo goed als gelijk als 240 dus zou moeten passen ( heb een m47 in 142 en vroege 242 gebouwd). De laatste had een paar beuken nodig thv de meest achterste hoek rechtsboven die tegen de tunnel trilde bij hard optrekken terwijl je een bocht doorging.

Leuke auto in ieder geval. Wist niet dat ie te koop was.
Ben benieuwd naar de plannen!
Antwoord
#3
Ik heb geen idee of het schuin geplaatste blok zal passen. Hoop het iig zonder het subframe te verbouwen. Ik zag hier op het forum een ombouw verslag van iemand die een hele hap uit het subframe had gehaald. Was wel mooi gedaan, maar toch vraag ik mij af hoe de rdw hierover denkt.
Motor rechtop wil ik niet ivm het aanpassen van het koppelingshuis. Ik probeer het een beetje lowbudget te doen.

De plannen zijn:

achteras 3.31 van een 164 monteren
B23e motor uit mijn 240glt aanpassen voor alleen lpg gebruik.
Compressie verhouding naar 11.5 op 1 ( 1 mm van de kop afhalen)
k-jectronic inlaatspruitstuk
Gasmengstuk met binnendiameter 43 of hoger
Electronische ontsteking
extra voorontsteking en aangepaste centrifugaal vervroeging (slappere veertjes, stijlere ontstekings curve)
Benzine tank eruit en ronde lpg tank ervoor in de plaats

En de gebruikelijke dingen zoals carrosserie, remmen , ophanging, rollen/verven, etc
Antwoord
#4
Ps ik ging er te makkelijk vanuit dat het een late 140 is, dus met de bodem als een 240 rondom de versnellingsbak.
Wellicht heb je de pook vooraan zitten met een hele lange steel, dan past het niet zomaar denk ik.
Antwoord
#5
de 145 is van maart 1973. En heb de korte pook . Dus de 240 bodem.

zou het qua breedte of hoogte nog verschil maken tussen de m46 of m47 hoe het past in de tunnel?
Antwoord
#6
Volgens mij moet je de carterpan aanpassen als je de motor er zo in wil zetten, dus het is of het subframe of de carterpan.
5 bak ten opzichte van de 4 bak is alleen wat langer.
Antwoord
#7
Voor zover ik weet mag er voor de APK nog steeds gelast worden aan een subframe, voor reparatie van scheuren en/of roestschade, met passende plaatdelen.

Nou was de bovenkant van je subframe doorgeroest en heb je er een stevige plaat in gelast. En past je B23E ineens, wat een toeval.

Als je dat netjes, in dezelfde plaatdikte en symmetrisch opknapt en afwerkt, gaat niemand er wat van zeggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Haha, mooi prjoect maak je er van.

Ik zal het volgen
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
(17 August 2022, 14:28)sludge schreef: Volgens mij moet je de carterpan aanpassen als je de motor er zo in wil zetten, dus het is of het subframe of de carterpan.
5 bak ten opzichte van de 4 bak is alleen wat langer.

Carterpan van de B20 eronder samen met de oliepomp.

Idd koppelingshuis zou je kunnen overwegen te verlassen via die club in Veldhoven.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
Koppelingshuis verlassen via club in Eindhoven? Is dit een club die uit volvolvo leden bestaat en diensten aanbied? Ken het niet....

Ben vandaag even naar Groningen RDW gereden om te vragen wat je mag lassen/zagen/veranderen aan het subframe. In principe mag je er dus een verlaagde bodem in bouwen zodat de carterpan van de b230 past. Dus een hap eruit , zijkanten versterken en nieuwe plaat erin lassen. Dit allemaal met goed laswerk en eventueel extra verstevigingen. Dus het subframe bewerken en aanpassen mag, zolang het maak goed, deugdelijk, en verantwoordelijk gedaan. Daar ben ik blij om, want ik wil volgend jaar bij de rdw keuring niet voor verrassingen komen te staan.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)