Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 244 wil niet meer lopen
#1
Hallo allemaal,

Mijn naam is Jeroen, ik ben nieuw op dit forum.
Ik bezit sinds Januari een Volvo 244 dl uit 1976.
Er ligt een b21 motor in die tot vorige week perfect liep. Ik heb er al veel plezierige kilometers mee gemaakt.
Echter deed zich enkele dagen geleden het volgende probleem voor:
Tijdens het rijden in een 30 zone hoorde ik in de bocht een niet zo harde klap onder de motorkap. Het stationair toerental daalde naar rond de 200 en bij gasgeven reed hij alleen nog met af en tot ploffen uit de uitlaat. Gelukkig was ik dicht bij mijn schoonouders en kon ik er daar terplaatse aan sleutelen. Compressie gemeten en deze is op alle 4 cilinders volgens het metertje 8 bar. Distributieriem was aan vervanging toe maar niet geknapt. Deze heb ik gelijk vervangen nu door een set van Ina met nieuwe spanrol. Timing staat goed, merktekens krukaspoelie(op de 0 graden streep op de kap) merkteken op de nokkenas en het ontstekingwiel staat netjes zo dat de rotor op cilinder nummer 1 staat(bougiekabel gevolgt om te kijken of deze wel naar nummer 1 gaat)
Het gevolg: als ik start slaat hij vrijwel niet aan of pruttelt alleen een paar keer en valt uit. Ontsteking heb ik gemarkeerd op waar hij stond en ben daarna de ontsteking iets vroeger gaan draaien om te kijken wat dat uit haalt: dan springt hij iets aan maar wil bij gasgeven niet op toeren komen en geeft dan soms backfires)
Ik rijdt op lpg, ik dacht eerst aan de gasverdamper, maar ook bij inspuiten met remreiniger in de venturi reageert de motor niet. De bougies geven allemaal een mooie blauwe vonk. Het losnemen van de rembekrachtigingsslang en deze afdoppen heeft ook geen effect dus die is ook niet lek. 
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Vriendelijke groeten,
Jeroen
Antwoord
#2
Klinkt inderdaad alsof je een backfire gehad hebt.

Check alles van de inlaat. Wellicht het vacuumrubber in de carburateur gescheurd?
Antwoord
#3
(30 July 2022, 11:45)Dopski schreef: Klinkt inderdaad alsof je een backfire gehad hebt. Check alles van de inlaat. Wellicht het vacuumrubber in de carburateur gescheurd?
Je bedoelt het rubber boven op de zuiger in de carb? Die heeft hier geen functie met LPG. Op LPG gooi ik dat rubber met zuiger altijd ergens in goede plastic zak in de auto (verstopt).

Maar een plof en direkt naar 200 rpm in toeren (onregelmatig) klinkt als backfire. Heb je het luchtfilter al los gehad en gezien of daar iets blokkeert en werkt de gasklep nog goed ?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  265 probleempjes met lopen--> opgelost Wouter265 11 2.743 30 March 2022, 09:52
Laatste bericht: Wouter265
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 725 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 2.709 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 4 721 13 December 2021, 23:38
Laatste bericht: Wouter265
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 869 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 2.235 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 6.218 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 2.386 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 9 3.720 22 April 2021, 08:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo v60 2015 hybride Ferdy_s 1 1.006 3 April 2021, 17:58
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)