Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245 heeft te lage topsnelheid. (Help)
Beste iedereen, ik heb een Volvo 245 uit 1981 met een 2.3 liter automaat, ik heb hem nog niet zo lang en ik heb ermee gereden, maar hij gaat vol gas maar zoon 120. Ik heb de motor vervangen en helemaal open gehad en alles getest maar dat zit goed, hij loopt alleen niet helemaal lekker en moet afgesteld worden (hij start en loopt erg goed, maar loopt onrustig stationair), maar dat kan toch niet zoveel verschil geven? Hoezo gaat hij zo langzaam en is dit normaal of niet, hij moet toch harder kunnen zelfs met een 3 traps automaat
Antwoord
Bij het begin beginnen en een greenbook van het motorblok erbij pakken en alle instellingen van ontsteking en brandstofsysteem nalopen.

Zo'n open vraag is heel lastig te beantwoorden zonder plaatjes filmpjes via een forum. We kunnen je beter helpen als je motortype en benzine/lpg etc ook vermeld.

Om maar een losse flodder af te vuren,; heb je gecheckt of de gasklep helemaal opent, het luchtfilter en uitlaat niet verstopt zijn? De handrem erop staat?
Antwoord
Ik vind ook dat de topsnelheid van die van mij te laag is. Mag best wat harder. Wink

Dan serieuzer: ik heb een 1976, B21a met SU HIF6, LPG, AW71. Bij ca 130 op de GPS (rond 140 op de teller) is het echt wel op. 
Tja, denk ik dan, de auto stamt uit de tijd dat de max snelheid 100km/uur was, de ongeregelde LPg installatie komt te kort aan de top (of wordt te rijk/zuipend onderin), en de automaat neemt ook wat van het vermogen. Dan nog leeftijd in de mix. Dan is het geen F1 wagen uiteraard.

Maar dan nog zou een B23 iets meer moeten doen dan 120, dat lijkt me inderdaad te beperkt.
Je rijdt op benzine (je noemt geen LPG) neem ik aan? 
Enig idee van de toeren? Die lopen wel op uiteraard, en automaat schakelt wel naar 3e trap neem ik aan?
Trekt de auto in lagere toeren wel stevig door?

Zoals Dopski ook al aangaf: Vermogen terkort kan vanalles zijn. Hierbij wat zaken die ik zo uit mijn (korte) mouw schudt:

Mengsel? Heb je een carb of is het injectie? Hoe ruikt het bij de uitlaat, ruik je nog benzine (te rijk), of niet? Kun je m aan een 4gasmeter (laten) hangen? Wat is je praktijkverbruik, als je relatief zuinig rijdt staat mengsel wellicht te arm?
Slechte vonk? Zelf al eens niet van de plek gekomen omdat de motor wel onbelast toeren kon maken, maar geen kracht wilde leveren, oorzaak: vocht bij verdeler en daardoor te zwakke vonk. 
Compressie te laag? Verkeerde timing van ontsteking? 
Handrem of remklauw die aanloopt (weerstand, wordt dan heet). Eventueel even opkrikken en wiel eens rond proberen te draaien. 
Olie van de automaat veel te visceus (te veel weerstand) of te dun te weinig drukopbouw?) of anderszins verkeerd?

Succes, we leven en lezen graag mee. 
En we zijn voor dit probleem, maar ook gewoon uit interesse benieuwd naar meer info over de auto. Big Grin
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Erg bedankt voor jullie reacties, de motor is een b23 dus een 2.3 liter met een carberateur en hij rijd op benzine en lpg motor is helemaal uit elkaar geweest en nagekeken kop gevlakt en helemaal schoon gemaakt, ontsteking, vonk en dingen zoals inlaat en uitlaat zijn allemaal in orde, gasklep gaat open, remmen zijn allemaal gebloed en open, de automaat schakeld naar mijn kennis oké en de toeren lopen ook goed op. De automaatbak is 3 traps en gebruikt ze allemaal, ik heb hem vol met olie gegooit tot de max streep.

Gua het testen heb ik de auto niet lang en merkte ik dit toen ik hem weg bracht naar de apk met groene platen, toen reed ik een tijdje vol gas op benzine en hij staat niet rijk

Het olie lampje brand wel bij stationair, maar bij het kleinste beetje gas gaat het weg, ik heb overal de speling gemeten en alles is in orde ook spettert hij mooi onder de kleppendeksel op stationair. Ik vermoed dat dit komt omdat ik het hele blok van binnen heb schoon gemaakt. Ik heb er ook dikkere olie in gedaan en dat gaf nog geen verschil.
Antwoord
Compressietest gedaan?

Welke overbrenging heeft de achteras?

Op hoeveel toeren bereik je die 120km/u?
Antwoord
(26 July 2022, 23:48)Volvo Eindhoven schreef: Compressietest gedaan?

Ja en de compressie was prima bij alle cilinders, achteras heeft geen LSD en de touren die hij maakt weet ik niet meer exact, maar ik denk iets onder de 5 duizend. 

Update: ik vertrouw de vonk niet helemaal en ik ga een 123 ontsteking halen, want mijn andere auto's rijden daar goed op. Ik hoop ook dat dat het rommelige stationair fixt

(29 July 2022, 09:39)Thijs69 schreef:
(26 July 2022, 23:48)Volvo Eindhoven schreef: Compressietest gedaan?

Ja en de compressie was prima bij alle cilinders, achteras heeft geen LSD en de touren die hij maakt weet ik niet meer exact, maar ik denk iets onder de 5 duizend. 

Update: ik vertrouw de vonk niet helemaal en ik ga een 123 ontsteking halen, want mijn andere auto's rijden daar goed op. Ik hoop ook dat dat het rommelige stationair fixt
Antwoord
Heb je met de greenbooks alle afstellingen al nagelopen. Als je alles lukraak gaat vervangen met dure aftermarket onderdelen wordt het een dure hobby en is succes niet gegarandeerd.

5duizend toeren bij 120 lijkt me eerder het probleem (ben niet zo bekend met automaten maar mijn 240 met m47 doet 3000bij130). Bij zoveel toeren werkt de lpg installatie ook niet meer optimaal.
Heb je de verdamper ook goed afgesteld?
Antwoord
(30 July 2022, 11:43)Dopski schreef: Heb je met de greenbooks alle afstellingen al nagelopen. Als je alles lukraak gaat vervangen met dure aftermarket onderdelen wordt het een dure hobby en is succes niet gegarandeerd.

5duizend toeren bij 120 lijkt me eerder het probleem (ben niet zo bekend met automaten maar mijn 240 met m47 doet 3000bij130). Bij zoveel toeren werkt de lpg installatie ook niet meer optimaal.
Heb je de verdamper ook goed afgesteld?

Ja ik heb met de greenbook alles afgesteld etc en ik denk ook dat de verdamper goed staat, verder heb ik niet veel vervangen en ook niks aftermarket, want ik hou die van mij het liefst standaard of het moet echt iets opleveren. Maar de motor zelf was goed dus heb hem alleen alles opgemeten en schoon gemaakt vanbinnen, wat nieuwe riemen, pakkingen en onderhoud etc. Alles was binnen de marges qua speling.
Antwoord
een 245 met B230E hier en een 4 traps automaat AW71 draait 2700-2800 rpm bij 120 km/u met achteras 3.73:1.
Als jij rond de 5000 rpm op de motor hebt en het houdt allemaal op bij 100 km/u zou ik die automaat maar een met een grote boog op het hoopje oud-ijzer deponeren.
Hoewel je mss eens moet verdiepen in die koppelomvormers. Die zouden wel eens stuk gaan. Maar hoe dit zich uit in de praktijk weet ik niet.

Heb je het olieniveau van de automaat gechecked met draaiende motor?
Hoor/Voel je de automaat schakelen in elke gang?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Doet je vacuum vervroeger het wel ? Als die het niet goed doet gaat de fut er ook bij meer toeren snel uit. 5000 toeren en maar 120 lijkt me echt te veel toeren voor de snelheid die er bij hoort. Ontsteking is makkelijk gecontroleerd maar ik vrees dat het bij de bak ligt. Is kickdownkabel goed afgesteld? klinkt gek maar doet meer dan alleen kick down regelen.
Ik zou het daar zoeken eerste ontsteking chgecken en vervolgens afstelling van de automatische versnellingsbak. Kickdown is dan nog af te stellen als dat niet werkt zou de bak wellicht kunnen slippen.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 205 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 583 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 458 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 469 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 575 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 4.338 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Waarde 1976 Volvo 244GL Ohrtmann 14 4.270 7 February 2021, 13:54
Laatste bericht: Ohrtmann
  Volvo C70 2.4i na lang stilstaan weer starten favroom 8 2.394 1 September 2020, 22:01
  Volvo S40 MK1 koop advies TheGozd 4 1.681 1 September 2020, 21:55
  Grote brand bij Volvo Marans Bostel 5 3.885 19 November 2019, 19:39
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)