Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230FK EGR afsluiten
#1
Goedenavond allen.

Even een vraagje ( en hopelijk een antwoord . . . . Big Grin ).

Mijn B230FK (Bj. 96 / Euro 2 / lambdasonde / Bosch 2.4 ECU) is voorzien van EGR.

Kan ik deze, middels een afdekplaatje, tussen EGR-aanvoerleiding en inlaatspruitstuk, afsluiten zonder dat dit een storing geeft richting motormanagement- en/of dat het (zoals ik het verwoord) "lambdasondelampje" in dashboard gaat branden?

Of is er een betere alternatief dat de uitlaatgassen niet meer in het inlaatspruitstuk terecht komen bij werkende motor, zonder een storing.

Mvg. Jan
Antwoord
#2
Volgens mij is EGR bedoeld voor NOx reductie (door verlaging van de verbrandingstemperatuur) en daar doet de APK zowel als de lambda sonde niks mee.

Ik vermoed dat sabotage op hardware-niveau niet doordringt tot het motormanagement, en dus 'ongestraft' blijft.

Hier een beetje verwarring over de EZK ECU, of die wel of niet vervangen moet worden als je de hele boel weghaalt, wordt niet helemaal duidelijk: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=237413
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De EGR - Exhaust Gas Recirculation - doet wat de naam zegt: een beetje uitlaatgas terug naar de inlaat brengen. Dit is grotendeels 'gespendeerde' lucht en dus min of meer inert.
De bedoeling is om in bepaalde omstandigheden het zuurstofgehalte in het mengsel wat te verlagen om de uitstoot van stikstof te verminderen. NOx is al veel langer een bekende probleemveroorzaker dan je op basis van het huidige tumult rondom de stikstofuitstoot zou vermoeden.

Alleen in omstandigheden waarbij de verbrandingstemperatuur wat hoger zou worden (m.n. rijden in deellast) wordt de EGR actief. Op de prestaties gaat het geen invloed hebben want een EGR doet niks tijdens accelereren, decelereren of stationair. Meestal worden ze afgedopt in geval van problemen.
Bij mijn pre Euronorm 1992'er 245 (U9) zit het er niet af fabriek op. De LH2.4 was toen wel al voorzien van de functionaliteit op modellen voor Californië (waar anders), maar kennelijk niet in alle versies EZK. Bij jouw LH2.4 zal dat vanzelfsprekend wel zo zijn, en er zijn foutcodes voor de EGR (al staat er N/A, dus kennelijk niet gebruikt wanneer geïnstalleerd in een Volvo). Ik verwacht dus geen lampje in het dashboard, maar daar ga je vanzelf wel achter komen.

Bij jouw Euro-2 zit EGR er wsl. op om aan die norm te kunnen voldoen. Maar tijdens de viergasmeting worden de NOx gassen niet gemeten. En als er tijdens de APK geen visuele check op de aanwezigheid van een EGR is, dan zie ik in het afdoppen geen problemen, het grote probleem met de stikstofuitstoot wordt door een oude Volvo meer of minder met een EGR nou ook weer niet beïnvloed.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Afgelopen weekend de EGR "afgesloten" middels een plaatje tussen uiteinde en inlaatspruitstuk. Daarna een proefritje gemaakt. Niks aan de hand, het lambda symbool in dashboard ging niet branden, ik was helemaal Big Grin .

Maar de volgende morgen, op weg naar mijn werk, ging het lambda lampje toch branden Confused  en deze brand deze nog steeds na er een kilometer of 100 er mee te hebben gereden.

Aan de motor zelf is niks te merken, loopt mooi rond en acceleratie is prima (misschien wel subjectief omdat ik niet in een vergelijkbare LPT heb gereden), althans, motor loopt niet slechter.

Vanavond de - pool er een tijdje af gehad, na montage auto gestart en . . . . lambda lampje was uit! Kijken hoe het morgenvroeg zal gaan als ik onderweg ben naar mijn werk . . . . wordt vervolgd.
Antwoord
#5
Check eerst even welke code hij geeft.
Antwoord
#6
Goedemorgen Dopski.

Zou dat graag willen, maar weet niet hoe dat zou moeten, heb zelf geen diagnosetool.

Het positieve nieuws is wel dat het lambda lampje (tot nu toe . .  ) niet weer is gaan branden onder het rijden.

Kennelijk is er toch een andere oorzaak geweest dat het systeem heeft getriggerd. Had n.l. die dag het spruitstuk, ,de injectoren en gasklep weer gemonteerd, nadat ik deze ultrasoon heb laten schoonmaken.

Mvg. Jan
Antwoord
#7
Je hebt geen tool nodig, die heeft volvo al ingebouwd.

Hier staat het best goed uitgelegd.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Antwoord
#8
Anders heb ik nog wel een obd2 tooltje liggen met knipperlicht.
Ooit in paar in elkaar geknutseld.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Goedemorgen Dopski & Skidje.

Big Grin Voor jullie input.

@Skidje, stuur jou een PB-tje betreffende jouw aanbod.

Mvg. Jan
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 9 3.721 22 April 2021, 08:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 2.477 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  B230FK valt soms uit na langere rit Volvorine 4 2.363 12 January 2019, 20:51
Laatste bericht: Dopski
  B230FK stottert na bocht Volvorine 4 2.195 7 January 2019, 22:22
Laatste bericht: edwin
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 6.419 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  Locatie gasklephuis b230fk Volvorine 6 3.084 9 November 2018, 18:25
Laatste bericht: Marc1970
  Hoeveel klepsteelrubbers b230fk met 530 kop Skars 2 2.143 27 June 2018, 20:03
Laatste bericht: Skars
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 2.921 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  van B200F naar B230FK Erikvolvolvo 8 7.600 7 July 2016, 13:08
Laatste bericht: hugo
  EGR ventiel B230FK Sebastiaan! 2 1.666 27 April 2014, 10:46
Laatste bericht: Sebastiaan!

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)