Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schuddende b23e
#1
Vorig jaar heb ik mijn kop van mijn b23e ( met injectie) laten reviseren. 
Het blok echter schud bij stationair draaien (rond 900 toeren) enorm. Hebben jullie enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Verder zit ik te denken als dit blok versleten zou kunnen zijn er wellicht een ander onderblok in te doen. Welk onderblok zou er bij passen of passen ze eigenlijk allemaal wel?
Ik hoor graag van jullie !!

Antwoord
#2
Ik heb nog de compressie gemeten die was:
cil 1 13 bar
cil 2 14 bar
cil 3 14 bar
cil 4 14 bar

als ik de bougie kabels eeb voor een los trek merk ik wel verschil. Bij cilinder 1 het minste verschil.

als ik bougie van cil 1 vervang door nieuwe geen verschil.
kleppen stellen? Kop is 5000km geleden gereviseerd dus zou goed moeten zijn?

Wellicht nokken as? Of is dan toch het verschil van 1 bar te groot?

Antwoord
#3
Tis een verschil maar niet de moeite (zeg ik basis van een paar metingen aan een paar blokken). Misschien iets met de injector, ze zijn nogal gevoelig voor sproeipatroon, mate van verneveling of hoe heet dat. En omdat elk in ene cilinder spuit valt dat goed op.

Dan zou ik eerder naar ultrasone reiniging van de sproeiers gaan kijken of zo. Bij deze zijn de afdichtende O ringen ook een puntje omdat ze erg heet worden en hard en dan slecht(er) afdichten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Hij heeft het op gas met gewone verdamper ook. Misschien beetje dom idee van mij maar ik dacht dat als hij op LPG liep de lpg met de aangezogenluycht mee ging en niet via de vertuivers/sproeiers?
Of heb ik dat mis?

Antwoord
#5
Nee dat is niet dom gedacht dat is precies hoe het gaat met de ouderwetse LPG. LPG en K jet is best spannend, tenminste, dat is de laatste opzet waar ik zomaar wat aan zou gaan draaien/bijstellen.
Heeft de motor een soort backfire beveiliging ergens in de inlaat? Dat is zou een hoop schelen.

Mijn eerste oplossing zou zijn de LPG-CO te verhogen bij stationair warm gedraaid.

Oh sorry. Hij schudt dus op beide brandstoffen.

Dan valt de brandstofkant wel een beetje af als oorzaak. Misschien kan je de ontsteking pietsie vroeger later zetten, dat levert meest een makkelijker draaiend stationair op. AFstellen met evt. vacuumvervroeging afgedopt.

Ik verwacht weinig euvels van individuele cilinders. Inlaatluchtlekken (pakkingen), klepspeling, compressie wel als laatste.

Ook een idee om het revisiebedrijf s te contacten, 5000 km lijkt me nog ruim binnen de garantietermijn. Dat ze ff een periscoop in de in-, uit- en bougiegaten steken om te kijken of hun klepzittingen niet naar beneden gekukeld zijn bijvoorbeeld (dramatisch).

Denkfout mijnerzijds. Ontstekingstijdstip later = makkelijker.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ik ben net even met de ontsteking aan het rommelen geweest.
Als ik de ontsteking vroeger zet gaat hij harder lopen. Hij stond op 15 graden voor BDP. Als ik hem op 40!! voor BDP zet loopt hij veel mooier en harder stationair. Hoe later ik hem zet hoe beroerder hij gaat lopen.
Gek hoor Met andere motoren waar ik aan sleutel kan ik me dit niet heugen. Dan is er altijd een smal gebiedje waar ze goed in lopen dan ga je uit van het beste maar dat dat dan zo veel vroeger is.....
Mijn overpeinzingen: Zou het kunnen dat disrtributieriem een tandje verkeerd staat?
teken op de krukaspoelie staat niet goed.
Als ik het merkteken van de bovenste poelie van de distributie in lijn zet met het teken op het blok zou dan de eerste cilinder in BDP moeten staan?
[Afbeelding: WaMsuRt.jpg]

hmmmm ik vrees dat ik dit even moet checken. Dan moet echter el de koelfan er af en de v-snaren anders krijg ik de distributiekap er niet af. Maar hij lijkt 20graden verkeerd te staan wat weer precies 1 tand is van de riem dus het zou zo maar kunnen!!
Als ik nl de merktekens in lijn zet ( de bovenste van de nokkenas) dan staat de krukas op 20 graden voorontsteking!
Ahah na nog meer onderzoek op internet blijkt dat de timingmarks op de krukaspoelie absoluut onbetrouwbaar zijn. Je moet die op de as zelf hebben. Hiervoor moet dus die poelie er af..... Ok.

Antwoord
#7
Dat was ook een optie inderdaad, dat ie veeeel te laat stond. Ik ben ff kwijt hoeveel krukasgraden 1 tand op de riem is maar het is niet heel veel, twee tanden kan ook nog.

Je kan eigenlijk alleen maar iets over de riem zeggen als je alle 3 tandwielen ziet. Het is zeker mogelijk dat de ontstekings-as niet op tijd staat, die heeft maar het minste contact met de riem en bij montage kan ie zomaar verschoven zijn. Is mij ook wel gebeurd, motor liep gewoon tot halverwege de rpm en daarboven als een dood vogeltje.

Merktekens: http://www.threefattigers.com/Protocore/...gMarks.htm

#1 in BDP is de compressie of de uitlaatslag, de nokken staan of symmetrisch omhoog en de rotor wijst naar bougiekabel 1 (zit een streepje in de verdelerrand) of omlaag en de rotor wijst naar 4.

Is niet erg exact en slecht te zien door de olievulopening. Dat de motor scheef hangt helpt ook niet.

Ff tellen. De riem heeft 123 tanden, het krukastandwiel 19 en de nokkenas en ontstekings-as wielen elk 38. Is het niet andersom, 1 tandje scheef op de grote tandwielen is een halve op de krukas, dat is 4,7 graad?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
9,5.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Lijkt op problemen met die drie punten op de riem.
Ik had ooit het probleem dat bij achteruitduwen in de versnelling, de riem over een van de tandwielen schoot.
Kwam daar eerst na twee keer opnieuw de punten goed te zetten achter, dat het daar aan lag.
Riem was overigens niet versleten.
Achteruit duwen in de versnelling doe ik nooit meer,
Antwoord
#10
Vandaag bezig geweest met de distributie riem opnieuw plaatsen. Hij leek inderdaad 1 tandje verkeerd te staan maar hij loopt nog steeds niet best!

oude riem leek 1 tandje verkeerd te staan:
Nokkenastandwiel: 
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: 477oriy.jpg][/font]


tandwiel van de ontsteking:
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: Lz0a5rS.jpg][/font]
hier kun je zien dat hij waarschijnlijk 1 tandje verkeerd staat.

spanner vastgezet met boortje:

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: 3PP3npK.jpg][/font]

stand van de ontsteking met alle drie de merktekens goed:
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: jsNDv9C.jpg][/font]

Dit is de stand van het merkteken van de krukas. Als de 1 cilinder op BDP staat.  

[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: 72Zi5mP.jpg][/font]

Hoe moet je nu de ontsteking afstellen? ik ben er niet helemaal uit. Ik had verwacht dat het merkteken van BDP op ) zou staan in rust. Het staat echter op 20 graden voor ontsteking.....

IK ga zoeken in de boeken maar kan nog niet duidelijk uitstluitsel vinden!

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende motor (B200) heideltje 27 11.124 17 February 2021, 18:35
Laatste bericht: BartJu
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 1.380 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 4.020 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  B23E vraag dashdot 11 5.645 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 2.904 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  Schuddende motor bij stationair? Rubbertjes injectoren al vervangen??? S_Janse 21 14.333 10 December 2015, 14:23
Laatste bericht: Rob
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 3.842 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 3.584 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970
  Schuddende motor daanweijer 2 1.384 20 February 2015, 18:04
Laatste bericht: daanweijer
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 3.195 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)