Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo
#1
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een bericht geplaatst heb, ruim twee jaar geleden om precies te zijn. Mijn laatste bericht was de verkoopadvertentie van mijn Volvo 240. Soms heb ik hier nog wel eens spijt van, maar op dat moment was het de beste keuze (zeg ik maar tegen mezelf).

Na een jaar Mini Clubman (2011) gereden te hebben begon ik het Volvo gevoel toch echt te missen, dus heb ik de Mini weer verkocht en een V70 classic aangeschaft. Wat een heerlijke auto!

Ondanks dat de V70 inmiddels ook alweer 24 jaar oud is, heb ik nu het plan om er nog een echte klassieker bij te kopen. Ik ben aan het kijken naar een rijdende Volvo Amazon, 140 of 240. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2-deurs of een sedan, maar een mooie station is ook zeker een optie. 
Ik woon in Amsterdam, dus ik moet ook opzoek naar een klassiekerstalling (tips zijn welkom). Dat is opzich geen probleem, maar het betekent wel dat ik een auto zoek met APK, die geen olie lekt etc. Geen project dus. Mijn budget is 4 a 5.000 euro. Ik besef heel goed dat je daar geen smetteloze klassieker voor koopt! Ik zoek een auto die ik weg kan zetten, die gewoon start als hij een paar maanden stil heeft gestaan, waar ik regelmatig een stuk mee kan rijden en ondertussen langzaam kan (laten) opknappen. Er mag best wat werk aan zitten, als het maar overzichtelijk is (en geen duizenden euro’s kost), dus geen rotte kokerbalken en wielkasten. Het uiteindelijke doel is ook niet concoursstaat, maar wel gewoon betrouwbaar en goed. Dat mag best jaren duren, als hij ondertussen maar gewoon rijdt.  

Mijn vraag is, wat zijn de valkuilen waar ik op moet letten? Met name voor de Volvo 140 en de vroege modellen 240. De latere 240 modellen ken ik wel aardig en de Amazons die ik tegenkom binnen m’n budget zijn wel echt projecten.

Verder kom ik veel auto’s tegen op LPG. Lekker goedkoop rijden natuurlijk, maar zitten hier ook nadelen aan? Ik zoek geen auto voor dagelijks gebruik maar om af en toe mee te toeren en om langzaam op te knappen. Ik heb altijd een beetje het idee dat die oude LPG bakken van mensen zijn graag zo min mogelijk geld uitgeven, dus ook aan onderhoud. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Ik hou ook het ‘te koop’ gedeelte hier in de gaten, maar mocht iemand nog tips hebben voor een goede klassieker dan hoor ik dat uiteraard graag!
 
Nog iets, ik zag m’n oude 240 laatst hier in Amsterdam rijden, 03NVTF, iemand van hier misschien?


Gr. Rob
Antwoord
#2
Er staan altijd wel een paar 144's op Marktplaats in die prijsklasse, die zou ik allemaal gaan bekijken gewoon om een idee te krijgen van het geheel. Roestige bodems dorpels deuren en wielkasten hebben ze allemaal, ga daar maar van uit, interessant is hoe die roest is opgeknapt/weggeplamuurd/opgelapt.

Motor boeit niet zo, LPG ook niet. Veel van die auto's rijden al hun halve leven op LPG. De kleppen gaan langzaam omhoog de cilinderkop in maar zeker de B20 blijft tot in extremis draaien. De aanwezigheid van nieuwe uitlaat, banden, radiateurs, remslangen en zo duidt wel op enige betrokkenheid van vorige eigenaren, dat is altijd prettig.

Een leuk interieur vind ik altijd wel belangrijk, dat is toch waar je het meest tegenaan kijkt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(19 June 2022, 19:25)Neut schreef: [...]

Verder kom ik veel auto’s tegen op LPG. Lekker goedkoop rijden natuurlijk, maar zitten hier ook nadelen aan? Ik zoek geen auto voor dagelijks gebruik maar om af en toe mee te toeren en om langzaam op te knappen. Ik heb altijd een beetje het idee dat die oude LPG bakken van mensen zijn graag zo min mogelijk geld uitgeven, dus ook aan onderhoud. Hoe is jullie ervaring daarmee?

[...]

Ja er zijn nadelen bij LPG:
1) de carburateur wil dan nog wel eens extra slijten, en daardoor loopt de motor niet of beroerd op benzine. Op te lossen door carb-revisie, en zelfs te voorkomen met een naaldliftsysteem.
2) de tank-indicator op dashboard geeft benzine aan, niet LPG. Al zijn er LPG indicatoren, zels combineerbaar met meterje in dashboard.
2) range-anxiety is niet iets nieuws voor electrische auto's. Afhankelijk van volume van LPG tank kun je hier ook last van krijgen. Ik heb een bruto 38L tank, netto 38L max. Bij 250km op dagteller moet ik toch serieus naar een LPG pomp gaaa zoeken. Aangezien LPG altijd bemand moet zijn is dat bv 's nachts of in het buitenland wel eens lastig. Ook varieert de prijs fors. Gisteren zag ik 0.899 en twee stations verder 1.239. per L.

Daartegenover staan de voordelen:
- motor draait (koud) makkelijker dan op benzine
- de prijs, de brandstof kost nog niet de helft per Liter, al ligt verbruik weer iets hoger.

Dat het enkel budgetrijders en vrekken zijn klopt m.i. niet. LPG inbouw kost ook geld. En waarom meer betalen per km, als het ook minder kan. Dat geldt kun je dan juist in onderhoud stoppen ipv in benzine.

Anyway, fijne zoektocht gewenst1

PS: ik heb wel nog een 340 ter overname, Volvo, maar dan net als de Mini Clubman uit Born. Echter te weinig leeftijdverschil met je V70, dus niet interessant vor je (wel ruim binnen budget en geen roest) Wink .
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Wat de 140 wel heeft en de 240 nauwelijks dankzij plastic binnenspatborden, is verschrikkelijke roest aan de voorkant. Zowel binnen als buitenschermen kunnen gatenkaas zijn, de plek waar de motorkapscharnier vast zit 100%, en ook de langsbalken waar de 'vooras' aan zit kunnen behoorlijk gaar zijn. Het front is één ijzeren bak die meest op meerdere plaatsen een krokante tosti is. Zelfs de vooras zelf heb ik wel s een stuk in moeten lassen, evenals de wielarmen (mag niet lekker toch gedaan).

De rubbers van de dubbele wishbone (fancy F1 auto) voorwielophanging zijn bijna altijd tot kruimels vermalen. De dubbele remslangen en besturing zijn ook een bijzondere constructie (het stuur heeft enorme vrije slag in alle standen behalve rechtuit, dat hoort). Evenals de ventilatieruitjes in de voordeuren van de oudste jaargangen (hangen altijd los).

Voordeel is dan weer dat je bijna alle lasnaden en plaatdelen in de 140 van weerskanten kan bekijken. En de buitenste voorschermen zijn erop gebout dat is makkelijk vervangen.

In Culemborg, Reuver en Assendelft staan 144's met realistische verkopers. Maar zelfs mensen die zeggen dat ie 'wat werk' nodig heeft, gaan niet alle te verwachte werkzaamheden melden (waarschijnlijk omdat ze het zelf ook nog niet weten).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dank voor de reacties! Ik zal mijn lichte vooroordeel over belastingvrije LPG rijders bijstellen  Smile

LPG heeft nu ik er zo over nadenk misschien nog wel een voordeel.. ik vind het heerlijk wonen in Amsterdam, maar met een oude auto ben je al snel de vijand van Femke en haar vrienden. Misschien dat LPG dan nog op een klein beetje compassie kan rekenen in de toekomst. Ik denk dat het kwestie van tijd is voordat ook oudere benzine auto’s (zoals mijn V70) de paria worden zoals diesels dat al zijn. Ondanks dat die 5 cilinder zo lekker roffelt. Maar dat is weer een hele andere discussie.

De 340 heeft mijn hart nooit weten te winnen, sorry, maar dank voor het aanbod!

Ik ga eens rustig op zoek naar iets moois, inderdaad veel auto’s bekijken. En roest goed in de gaten houden. Ik heb niet de illusie een perfecte klassieker te vinden voor mijn budget en een hobby mag geld kosten, maar ik zoek ook geen bodemloze put. Een paar aandachtspunten is dus wel fijn om te weten, dank!
Antwoord
#6
Niemand houdt meer van oude auto's, tenminste, de regels zijn vrij horkerig. In eigen land is het tot nu geen probleem, hoe ouder hoe beter. Waarschijnlijk val je gewoon compleet buiten het systeem van kentekenherkenning, parkeergarages begrijpen mijn blauwe nummerbord met gekrakeleerde plastic witte letters erop niet altijd.

Om Antwerpen in te komen met mijn rijdende olielek moet ik een 'kaartje' kopen van 20 euro. Franse milieuzones zijn allemaal helemaal onbereikbaar zonder Frans oldtimer kenteken.
Duitsers zijn iets vriendelijk nog, gelukkig, voor buitenlandse oldtimers. https://www.knac.nl/belangenbehartiging/...uitenland/
Binnensteden zijn toch niks met de auto, geen doorkomen aan. MIjn laatste tripje naar Berlijn heb ik de auto buiten de Umweltzone geparkeerd en verder met de metro.

Ik denk dat als iedereen H2, elektrisch of op perslucht rijdt dan wel fietst, de benzinegeur weer helemaal hip gaat worden (nostalgie is de toekomst) en dat we dan op open dagen en braderieën nog een rondje mogen komen rijden. Op Fischer-Tropf benzine dan wel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(19 June 2022, 19:25)Neut schreef: Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een bericht geplaatst heb, ruim twee jaar geleden om precies te zijn. Mijn laatste bericht was de verkoopadvertentie van mijn Volvo 240. Soms heb ik hier nog wel eens spijt van, maar op dat moment was het de beste keuze (zeg ik maar tegen mezelf).

Na een jaar Mini Clubman (2011) gereden te hebben begon ik het Volvo gevoel toch echt te missen, dus heb ik de Mini weer verkocht en een V70 classic aangeschaft. Wat een heerlijke auto!

Ondanks dat de V70 inmiddels ook alweer 24 jaar oud is, heb ik nu het plan om er nog een echte klassieker bij te kopen. Ik ben aan het kijken naar een rijdende Volvo Amazon, 140 of 240. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2-deurs of een sedan, maar een mooie station is ook zeker een optie. 
Ik woon in Amsterdam, dus ik moet ook opzoek naar een klassiekerstalling (tips zijn welkom). Dat is opzich geen probleem, maar het betekent wel dat ik een auto zoek met APK, die geen olie lekt etc. Geen project dus. Mijn budget is 4 a 5.000 euro. Ik besef heel goed dat je daar geen smetteloze klassieker voor koopt! Ik zoek een auto die ik weg kan zetten, die gewoon start als hij een paar maanden stil heeft gestaan, waar ik regelmatig een stuk mee kan rijden en ondertussen langzaam kan (laten) opknappen. Er mag best wat werk aan zitten, als het maar overzichtelijk is (en geen duizenden euro’s kost), dus geen rotte kokerbalken en wielkasten. Het uiteindelijke doel is ook niet concoursstaat, maar wel gewoon betrouwbaar en goed. Dat mag best jaren duren, als hij ondertussen maar gewoon rijdt.  

Mijn vraag is, wat zijn de valkuilen waar ik op moet letten? Met name voor de Volvo 140 en de vroege modellen 240. De latere 240 modellen ken ik wel aardig en de Amazons die ik tegenkom binnen m’n budget zijn wel echt projecten.

Verder kom ik veel auto’s tegen op LPG. Lekker goedkoop rijden natuurlijk, maar zitten hier ook nadelen aan? Ik zoek geen auto voor dagelijks gebruik maar om af en toe mee te toeren en om langzaam op te knappen. Ik heb altijd een beetje het idee dat die oude LPG bakken van mensen zijn graag zo min mogelijk geld uitgeven, dus ook aan onderhoud. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Ik hou ook het ‘te koop’ gedeelte hier in de gaten, maar mocht iemand nog tips hebben voor een goede klassieker dan hoor ik dat uiteraard graag!
 
Nog iets, ik zag m’n oude 240 laatst hier in Amsterdam rijden, 03NVTF, iemand van hier misschien?


Gr. Rob

Beste Rob,
Ik heb je een PB ( persoonlijk bericht) gestuurd,
mbt een mogelijke kandidaat.
Groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#8
Ik ben een auto tegengekomen die eigenlijk al m’n boxjes inkleurde. Een blauwe 142 uit 1969. De auto is wel een beetje een risico, hij is 53 jaar oud en zeker niet perfect. Maar toch had ik een goed gevoel bij de auto. En ik kon hem overnemen voor een nette prijs, waardoor ik nog genoeg budget over heb wat ik komende tijd in de auto kan steken.

De auto: een lichtblauwe 142S uit 1969, met de B20b motor, 460K op de teller, loopt op benzine en op lpg. Zoals gezegd, het is wel een beetje een risico. De kilometerstand is toch wel fors, hoewel ik inmiddels wel weet dat het bij Volvo's vaak valt of staat bij goed onderhoud. 
Hij loopt stationair ook niet echt lekker, te laag in de toeren en ik denk ook te rijk. Maar hij rijd wel gewoon prima, dus ik denk dat dit afstellen is. Verder doet de overdrive het niet, die is schijnbaar tegelijk uitgevallen met de snelheidsmeter en kilometerteller (die dus ook niet werken). 
De auto is gelast op de bekende 140 plekken en daardoor, op één plekje na, roestvrij. Maar de lak is na die reparaties niet mooi bijgewerkt, de kleur klopt net niet en het is dof geworden. 
Maar gelukkig heeft hij ook goeie punten, allereerst, het is een nagenoeg harde 142! En ook wel goed onderhouden. Er zit een nieuwe uitlaat onder, de kop en carburateurs zijn gereviseerd waarbij ook dat bekende tandwieltje is vervangen. De olie was helder, de auto stond netjes binnen. Het is geen verwaarloosde auto.

De overdrive en dat laatste roestplekje worden de eerste onderdelen waar ik aandacht (m'n geld vooral) aan ga besteden, samen met de afstelling van de motor en misschien ook de lak bijwerken. Hij gaat binnenkort langs een Volvo specialist waar ik ook altijd m’n andere Volvo’s gebracht heb, voor een beurtje, paar nieuwe motorsteunen en eens kijken waarom hij niet mooi stationair loopt. Als de auto goed rijdt met werkende overdrive en helemaal roestvrij is dan ga ik verder eens bedenken wat ik er mee ga doen. Ik heb een lijstje wensen, maar de volgorde ga ik nog bepalen. Ik ben er blij mee! 
Foto’s bijvoegen hier blijft lastig helaas.
Antwoord
#9
De km teller hoeft niet eens bij de auto te horen. Gefeliciteerd met de 142, mooie kleur!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Kilometerstand zegt inderdaad weinig, althans voor mij. Kan inderdaad andere tellerunit zijn maar kan ook zijn dat er al heel veel vervangen is waardoor de auto weer zonder problemen vele kilometers mee kan. Zo'n 142 blijft leuk, ik heb er ook een staan in mijn schuur.
Veel plezier met je 142!

Groet,

Mathieu.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 195 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 468 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 1.546 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 1.884 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 1.806 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.244 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 7.569 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Waarde 1976 Volvo 244GL Ohrtmann 14 7.966 7 February 2021, 13:54
Laatste bericht: Ohrtmann
  Volvo C70 2.4i na lang stilstaan weer starten favroom 8 3.991 1 September 2020, 22:01
Laatste bericht: Volvo240
  Volvo S40 MK1 koop advies TheGozd 4 2.800 1 September 2020, 21:55
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)