Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zijn D24 td blokken gangbaar?
#1
Beste allemaal. 

Ik verblijf momenteel voor een half jaar in Portugal en kijk hier natuurlijk om me heen naar leuke snoepjes voor straks, als ik weer thuis ben. 
Morgen ga ik bij een 1981 245D kijken. 
Op de foto’s ziet het er oud maar redelijk uit. Niet afgetrapt. Wel verweerde lak maar c’est ça. 
Ik heb de checklist waar op te letten in de hand als ik de auto bekijk. Heb ook wel het eea aan ervaring aangaande 245 maar nog nooit een diesel gehad. Was ik ook niet naar op zoek maar deze staat in de buurt en is te betalen. 
Enig idee of de blokken enigszins gangbaar zijn mocht het blok op z’n einde zijn?
Ik kan bij twijfel (even) een compressietest laten uitvoeren. 

Hartelijk dank, Hugo
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Antwoord
#2
Compressietest via bougiegat? Wink

Zijn niet echt gangbaar en zuinig, ook niet echt welkom in de binnensteden.
Antwoord
#3
Oh ja… Hoe zouden ze een conpressietest bij een diesel doen…
Ehm  Big Grin
Anyway; ouder dan 40 jaar mag weer in de binnensteden Wink
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Antwoord
#4
Anders een benzine van maken mits het een hele nette body is.
Die diesel is best gangbaar. Tot zelfs in een 940 met turbo gebruikt en ook als vrachtauto motor gebruikt in de VW LT bussen. Met turbo nog leuk maar anders mooie basis voor iets leuks obv benzine/lpg.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Zo'n ding rijdt wat, 1:12? Van Portugal naar hier rijden kost al 500 euro brandstof.

Het blok zelf is misschien nog wel OK maar de injectie (pomp, injectors, leidingen, timing) kan niet veel meer voorstellen. Verwacht een enorme zwarte rookwolk als ie start, die je lange tijd achtervolgt.

Door hun eigenaardige importbelasting systeem zijn (gebruikte) Volvo's nooit goedkoop in Portugal, en als ie eenmaal in het land is rijden de Portugezen zo'n ding echt wel op.

Volgens mij is niks van de D24 is nog gangbaar, goedkoop of zelfs maar verkrijgbaar. De dieselmotoren uit de 740 en 940 staan iets rechter op en passen niet vanzelf in de 240.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Was het wat, die 245D?

Een kennis met (destijds) een 740 diesel heeft ruim 10 jaar geleden eens overwogen om zo'n D24 te laten reviseren en heeft daar gezien de toen al torenhoge kosten direct van afgezien.
Die was na ruim 3 ton al verder "op" dan de meeste redblocks na 5 of 6 ton. De roetmeting bij de APK was elke keer weer spannend.

Afgezien van het heerlijke stationair geluid is er ook niet echt een reden om die te willen, zeker niet nu dat de dieselprijs zelfs in NL die van de benzine al heel erg dichtbij benadert. En een benzine kun je nog op LPG laten lopen.

Compressietest bij een diesel? Die dingen hebben ook bougies, alleen zijn het gloeibougies. Maar, de test vindt plaats via het injectorgat.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)