Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan
#1
Hallo Volvo liefhebbers

Het is enige tijd geleden dat ik op dit forum was, zo lang dat mijn originele email adres niet meer bestaat.

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb al gezocht op dit forum maar ben het niet tegen gekomen.

Mijn volvo 264 is van 6 cilinder PRV naar 4 cilinder B21 omgebouwd, LPG/Benzine. De 6 cilinder liep helaas nog maar op 4,5 cilinders. Ik heb mijn volvo om laten bouwen door Volvo Jos, een liefhebber met heel veel onderdelen. 

Er zit nu dus een B21 motor in, maar nog het dashboard van de 264. Hij geeft daardoor te weinig toeren aan, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Wat wel een probleem is: de temperatuur staat helemaal maximaal in het rood, terwijl de motor niet te heet is (gemeten bij Youngtimergarage vught). Youngtimergarage heeft toen een nieuwe thermostaat ingebouwd, maar het resultaat verandert niet.

Mijn vragen: 
- werkt de thermostaat bij een V6prv ook anders dan bij een B21 (moet ik dus een andere klok inbouwen)?
- wordt een B21 motor misschien heter dan een V6PRV
- ik lees ook op het forum dat het uitschieten van de temperatuurmeter kan komen door een aarde probleem, heeft iemand hier meer ervaring mee?

Als iemand hier iets over kan zeggen: mijn dank is groot.

Ik zal snel ook wat foto's sturen van mijn zwarte Volvo

groet!
Leonard Hamers
Vught
Antwoord
#2
Haha, dan heb je nu nog een halve cylinder minder dan met de 6 cylinder... Wink

Wat temp betreft: Thermostaat regelt wanneer de koelvloeistof langs radiateur moet, en wanneer niet. Als de temperaturen kloppen, zoals de garage stelt, dan is thermostaat wel goed.

De temp meter krijgt een (electrisch) signaal van een temp-sensor ergens op blok/in koelcircuit.
Mogelijk dat de sensor van de B21 een ander bereik heeft dan die van de (PR)V6? Dan zou je mogelijk de sensor kunnen uitruilen (mits ook zelfde draad). Eigenlijk dus zelfde issue als met je toerenteller: signaal van blok hoort niet bij de klokjes in telllerbak.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Ik gok dat de sensor en de meter hetzelfde zijn. De TEMP sensor is een weerstand naar massa, om de naald naar rood te laten gaan, moet de weerstand richting nul gaan.
Maar als ie constant op rood staat, zal de draad ergens kortsluiting maken, naar massa. De bedrading van sommige bouwjaren is valt als uitgedroogde satesaus uit elkaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik zou je voeding vermoeden als oorzaak.
Die zou ik sowieso bij alle oude instrumenten advisren om te bouwen naar een nieuwe versie ipv die oude weerstand.

Indien je vermoed dat je benzinetank ook meer aangeef dan je vermoed dan is deze voeding op je instrumentarium the schuldige.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
(20 April 2022, 19:29)BartJu schreef: Haha, dan heb je nu nog een halve cylinder minder dan met de 6 cylinder... Wink

Wat temp betreft: Thermostaat regelt wanneer de koelvloeistof langs radiateur moet, en wanneer niet. Als de temperaturen kloppen, zoals de garage stelt, dan is thermostaat wel goed.

De temp meter krijgt een (electrisch) signaal van een temp-sensor ergens op blok/in koelcircuit.
Mogelijk dat de sensor van de B21 een ander bereik heeft dan die van de (PR)V6? Dan zou je mogelijk de sensor kunnen uitruilen (mits ook zelfde draad). Eigenlijk dus zelfde issue als met je toerenteller: signaal van blok hoort niet bij de klokjes in telllerbak.

BartJu bedankt, ik ga het even allemaal bekijken. Ik laat weten als het geholpen heeft Smile

(20 April 2022, 21:54)Marc1970 schreef: Ik gok dat de sensor en de meter hetzelfde zijn. De TEMP sensor is een weerstand naar massa, om de naald naar rood te laten gaan, moet de weerstand richting nul gaan.
Maar als ie constant op rood staat, zal de draad ergens kortsluiting maken, naar massa. De bedrading van sommige bouwjaren is valt als uitgedroogde satesaus uit elkaar.

we gaan de draden maar eens goed nalopen, dankjewel!

(21 April 2022, 09:38)skidje schreef: Ik zou je voeding vermoeden als oorzaak.
Die zou ik sowieso bij alle oude instrumenten advisren om te bouwen naar een nieuwe versie ipv die oude weerstand.

Indien je vermoed dat je benzinetank ook meer aangeef dan je vermoed dan is deze voeding op je instrumentarium the schuldige.

Hallo Skidje,
De benzinetank geeft juist veel minder aan, die naald lijkt vast te zitten en staat op bijna leeg, Dank voor je feedback, we gaan doorpuzzelen!
Antwoord
#6
(20 April 2022, 21:54)Marc1970 schreef: Ik gok dat de sensor en de meter hetzelfde zijn. De TEMP sensor is een weerstand naar massa, om de naald naar rood te laten gaan, moet de weerstand richting nul gaan.
Maar als ie constant op rood staat, zal de draad ergens kortsluiting maken, naar massa. De bedrading van sommige bouwjaren is valt als uitgedroogde satesaus uit elkaar.

Hallo Marc1970

Ik verwacht niet dat hij kortsluiting maakt want dan zou ik verwachten dat hij meteen naar het rood schiet wanneer ik contact maak.
Maar de meter loopt langzaam op tijdens het rijden, en eindigt dan te hoog vol in het rood.

groet!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thermostaat logica Rin 2 233 10 September 2023, 18:24
Laatste bericht: Rin
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 9.776 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 928 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.797 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 4.374 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 18.060 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 9.100 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 7.010 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 3.669 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  Cilinder #2 perikelen (OPGELOST) Grey240Polar 2 2.800 17 April 2020, 10:37
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)