Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek?
#1
Goeiemorgen,

Ik ben sinds een paar weken nieuw, niet alleen hier op het forum, maar ook met mijn '93 240 polar Estate. Ik had de 240 al een paar jaar op het oog. Ik ben altijd al niet weg te slaan van oude auto's en de 240 is de pefecte dagelijkse klassieker. Tot voorkort bleef die altijd (geld technisch) buiten schot, maar sinds een half jaar heb ik dan een baan (na veel studievertraging met de corona) en was het dan toch mogelijk om er een voor de flat te zetten. Entree mijn donkergroene station. Ik gebruik hem dagelijks, en ik glimlach altijd als ik em zie staan. Ik hoop er van de zomer ook heerlijk mee op vakantie te trekken, en nog veel jaar te genieten van de auto. (3 ton is net ingelopen voor de 240, zo blijkt)

Dan nu het mindere nieuws: Zaterdag moest ik koelwater bijvullen. Niet veel, maar het zette me aan het denken. Dit had ik met aankoop gecontroleerd, maar nu leek het echt onder het minimum te zitten. Motor loopt niet warm, maar gisteravond in de rij voor een welbekend eethuis (uche) viel mij een klein wit wolkje op in de spiegel. Verder onderzoek brengt een heel licht bruin tintje aan het licht in het koelwater.

Misschien ter zijde ik vind het frappant dat er geen druk staat op het koelwaterreservoir. Zelfs niet met een nog warme motor. Slangen van de radiator zijn met de hand in te drukken.

Nu de vraag; Is dit het teken van een langzaam overlijdende koppakking?

Bedankt!
Antwoord
#2
Verdacht in elk geval. Kan ook nog lekken via de kachelradiateur, dan is het kletsnat onder de vloerbedekking. Of via slangen her en der. De plastic zijkant vd radiateur kunnen langzaam barsten, of snel. En zelfs via de ronde metalen doppen die in de zijkant van het blok zitten.
Omdat 240's zo lang blijven rond rijden, wordt alles een slijtage-onderdeel.

Voor de koppakking, bij de garage hebben ze een tester voor uitlaatgas-in-koelwater.

Controleer of er geen koelwater in de motorolie zit, dat is ook vervelend. Wordt dan een soort bruine mayonaise. Met de peilstok, en onder de vuldop kijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Citaat:Controleer of er geen koelwater in de motorolie zit, dat is ook vervelend. Wordt dan een soort bruine mayonaise. Met de peilstok, en onder de vuldop kijken.

[topic hijack]
is dus bij mij het geval, 1 dikke lichtbruine slurrie/mayo maar 0,0 koelwaterverlies ?
Mooi lichtblauw, maar temp meter komt nooit van zijn plek, misschien 1 a 2 mm omhoog vanaf ruststand.

[Afbeelding: 51997527804_db8c61f0f9_c.jpg]


[/topic hijack]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Nou dat is een mooie illustratie van smurrie aan de peilstok.

Een iets onschuldigere oorzaak van water in de motorolie is alleen maar korte eindjes (minder dan 5-10 km) rijden. Er is altijd een deel van de verbrandingsgassen wat onderin de motor terecht komt. En dat moet er weer uit dampen, via de carterventilatie (is die niet verstopt/los/mist vacuum?)

Over de Woutair motor, de slangen naar de radiateur worden nooit knalhard, dat zou echt slecht zijn. Maar als je de dop iets losdraait van het reservoir, moet er bij een warme motor een goeie PSSST uitkomen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Metertje nooit van zijn plek, dan kan het zeker de thermostaat zijn, dat verklaard dan ook de smurrie want dan wordt ie nooit warm om het water in de olie te verdampen, of de voltage regelaar achterop het tellerhuis is stuk, maar dan moet ook de brandstofmeter niet goed werken.
Antwoord
#6
Ah, dus toch! Ik ben alleen maar bekend met systemen waar echt veel druk op staat, de slangen zijn dan echt hard.
De olie is niet aangetast, en is nog netjes zwartbruin. Wellicht dat er wat lucht in het systeem zat omdat de auto langere tijd heeft stilgestaan voor ik hem kocht. Ik houd er een oogje op.

Overigens heb ik de dop een keer losgedraaid na de motor stilgezet te hebben, op zondagavond. Ik had toen geen "pss" zoals je zo mooi omschreef. De vloeistof in het reservoir was ook hoogstens lauwwarm, zelfs na een lange avondrit met 80. Ik denk dat ie gewoon beter koelt dan ik gewend ben. Metertje zit wel mooi in het midden.

Bougies heb ik trouwens ook gewisseld, maar daar was niet veel bijzonders aan te zien. (behalve dat er Volvo op stond, ik gok dat iemand heel zuinig was op deze auto en em netjes naar de garage bracht)
Antwoord
#7
De Pssst zou die wel iets meten doen. Het reservoir is echt een reservoir en wordt niet warm, zit niet in de hoofdflow tijdens rijden.
Je zou dan moeten kijken of allle hoeken van je radiateur warm zijn. Daar levert het de warmte af, als het goed is....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
Ja de koeling vd 240 is ruim bemeten, maar hij warmt gewoonlijk vlot op, meest begint de TEMP naald na 2 km al te bewegen. Zou moeten bewegen. En eindigen in het midden horizontaal.

Dop van reservoir kan stuk zijn dat ie geen druk opbouwt en gewoon koelwater verdampt. Of wat Rin zegt, de thermostaat in het blok is kapot in de 'vol open' stand, dan warmt de motor langzamer op (maar komt uiteindelijk wel op de juiste temperatuur gok ik).

Volvo bougies zijn op allerlei websites te koop en niet overdreven duur of zo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik zal eens kijken naar de radiator, maar ik verwacht dat die wel goed is. De thermostaat lijkt me ook nog te werken.
Ik kan het stadje uitrijden, en bij de autoweg is hij dan warm. Dit is op zich ook wel bijzonder; de naald stijgt vanaf koud rustig door naar een klein stukje boven het midden, om dan weer terug te zakken naar midden. Dus de thermostaat lijkt mij dus nog wel te werken.
Antwoord
#10
Op mijn bougies staat een GM teken. (Ooit een stuk of 40 gekocht voor heel weinig die blijkbaar van NGK BPR6ES type waren). Dezelfde NGK BRP6ES wordt al sinds 1996 gebruikt in de 240.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 2.386 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig graddus 24 9.165 13 July 2019, 20:18
Laatste bericht: graddus
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 8.499 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 15.703 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 8.076 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 10.698 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Nieuwe in-tank brandstofpomp Schipper 3 2.125 23 September 2013, 11:46
Laatste bericht: Schipper
  Kan het oude type kopbouten vervangen worden door het nieuwe? shineslikesun 8 5.954 17 August 2013, 14:32
Laatste bericht: ZOAB
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 12.436 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  nieuwe vdo metertjes voor de ama skidje 4 4.519 18 July 2012, 13:32
Laatste bericht: oudevolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)