Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 2.0 1993 kapotte distributieriem
#1
Beste Forumleden,

Helaas moet ik betreuren dat mijn mooie rode geliefde Volvo 240 die ik 2 maanden lang in mijn bezit heb gehad, is overleden. Althans, voor mijn budget is het niet meer te rendabel om de auto te repareren. Enkele dagen geleden wilde de auto niet meer starten. Na een bezoek van de ANWB Wegenwacht zal het gaan om een defect onderdeel van de startmotor. De auto is naar mijn lokale garage gebracht en daar bleek dat dat het (grootste) probleem niet zal zijn. Wat blijkt: De distributieriem is versleten. Daarbij zijn de kleppen kromgetrokken. De kosten zouden rond de 1500 euro uitvallen, aldus de garage. Dit bedrag is voor mij nu (19 jaar, student) simpelweg te hoog. (Ook zwart voor misschien 500 euro minder, gaat me te ver. Er zal met de APK in december ook nog wel wat aan de hand zijn. Dat kan je althans verwachten met zo'n oude auto.)
Het gaat mij heel erg aan het hart om mijn droomauto al na 2 maanden van de hand te moeten doen, maar het lijkt mij de meest verstandige optie. Echter wil ik er graag nog iemand, een andere liefhebber, mee blij maken. Mede doordat de auto enkele weken geleden nog het één en ander aan onderhoud en nieuwe onderdelen heeft gehad. Hieronder zal ik een opsomming maken van de staat waarin de 240 2.0 polar in verkeert.

Exterieur: 
Rode lak; Beetje verbleekt, maar op sommige delen van het plaatwerk nog mooi. - Met polijsten zal het mooi te maken zijn, aldus een polijster. 
Lak laat verder niet los. 
- Onderaan deuren roest, maar nog geen gaten. 
- Vooraan motorkap klein plekje roest. 
- Dorpels en wielkasten nog in goede staat - geen roest. Evenals dak en achterklep. 
- Koplampen netjes.
- Haast nieuwe, met veel profiel winterbanden. 
- Trekhaak

Interieur: 
Bekleding stoelen en deuren en vloer heel goede staat. Je kan er niet aan afzien dat het 28 jaar oud is. Bij de voetenruimte van de bestuurder zit wat stof los. 
De hendel voor het neerklappen van de achterbank is afgebroken. (Was al niet meer aanwezig toen ik hem kocht)

Opties:
- De verwarming doet het. (Zeer goed)
- Radio doet het (met mp3 en cd)
- Elektrisch verstelbare spiegels
- Stuurbekrachtiging
- ABS
- Airbag in stuur

Spiksplinternieuwe onderdelen:
- Nieuwe olie
- Nieuwe schokdempers achter
- Gerenoveerde draagarmen en veren achter (zie foto's). Ook zwart gespoten tegen roesten. 
- 4 nieuwe bougies. 
- Oliefilter
- Remklauw LA en RV 
- Remslang voor. 
- Kentekenhouder 
enkel de onderdelen (excl. arbeidsloon) 450 euro. 


Losse onderdelen: 
- Deursloten incl sleutel. Bij het kopen van de auto bleek de bijbehorende sleutel niet op de sloten te passen. (Zie ander topic van mij)
- Contactslot (is niet aan vervanging toe, maar kreeg ik bij de nieuwe sloten)
Ik wilde deze er nog in maken, maar dat is er niet meer van gekomen. 
twv 80 euro.


Voordat de distributieriem ermee ophield:
- Schakelt goed
- Rijdt goed
- Remt goed
Hij reed eigenlijk heerlijk. Er was weinig aan te merken dat hij het ging begeven. 


De nippels van de remmen gaan nog open en dicht. 

De kilometerteller staat wel stil op ongeveer 480.000. 
Ik heb er een onderhoudsboekje bij, die is ingevuld tot 2013.

Stuur gerust een mailtje of een whats-appje naar 
mirko.anceaux@gmail.com of 06-16630757
Het maximum aantal foto's dat ik kan bijvoegen is 5. Voor meer foto's contacteer me

Ziet u nog iets in deze schitterende auto? Ik hoor graag van u. Doe gerust uw bod, dan zal ik u benaderen. 
Ik hoop dat jullie mij uit te brand kunnen helpen. 

Groeten, 
MirkoAnso


Bijlagen Afbeeldingen
                   
245 polar B200F 1993 | V70 classic 2.4 Europa 170pk 2000
Antwoord
#2
Vervelende tegenvaller zo te horen!

Nu is reparatie in/door een garage vaak niet de voordeligste optie. Dus als je eigenlijk de auto wenst te (be)houden: heb je een ruilmotor al eens overwogen? Ik weet niet welke er precies in hoort/zit, maar een complete motor is soms voor een beperkter budget beschikbaar. (deze link bv ter inllustratie, een  B200F voor E250,-, met minder ervaring dan jouw teler aangeeft). 

Je foto's suggereren dat je wel durft en wil sleutelen, dus wellicht de overweging waard?

Succes in ieder geval!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Ah die van de deursleutels. Als je kan/wilt sleutelen zet je er een nieuwe kop en riem op (is een stuk lichter dan een complete motor optillen, en minder verzendkosten) en gaan. Elke 1000530 kop past erop, voor 100 euro ga je die wel vinden. Pakkingset ook 100, riem, 20. Kopbouten kan je hergebruiken no problemo.

Maar ik heb inderdaad wel s een complete motor vervangen omdat ie goekoper was dan een koppakkingset. Ook een goed idee, maar die kwam rijdend in een 740 en ik had een takel. Die dingen kosten soms bijna niks.

Of vergeet ik iets? Oh ja de krukaspoelie moet eraf omdat je anders er geen nieuwe riem op krijgt, en die zit met een lelijke grote en strakke bout vast. Waar je een krukas-tegenhoud-tool voor moet verzinnen, kan via het vliegwiel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik was in de veronderstelling dat de alle SOHC redblocks (m.u.v. de K-versie) non-interference engines zijn en dat de kleppen dus niet kunnen botsen met de zuigers.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Die van de B19/200 hebben hobbels op de zuigers. Omdat Volvo overal dezelfde kop en drijfstangen gebruikte en wel de compressie gelijk (hoog) wilde houden, moesten ze de verbrandingsruimte verkleinen door de zuiger er verder in laten steken.

ALs ik t goed heb, heeft die van de B23(0)F een kleine putje. De B21 is meest een vlakke zuiger.

Ik had wel s een foto van zo'n zuiger in het blok maar hier zijn ze los te zien: https://www.classicswede.co.uk/B200_pist...36683.aspx
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Inderdaad ruilmotor erin en dan kan je weer doortuffen.
Je kan van Jack Tippe wel een Polar motor overnemen denk ik
Die houdt ook wel km stand bij als hij wat demonteert. 2dehands blijft een risico maar je hebt nu een niet-rijdende auto dus je gaat er sowieso op vooruit Smile

Andere kop kan ook, is echt makkelijk te doen. Logisch nadenken, neem de.tijd en houd de Greenbooks erbij. Koprevisie zou ik ook afraden met jouw budget.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#7
Allen dank voor de reacties. Ik ben weer wat verder op weg. U zal nog wel een update krijgen of de 240 toch nog van mij blijft of dat hij een ander baasje krijgt.

Edit: Er mag een slotje op. De eerder genoemde Jack is de nieuwe eigenaar.
245 polar B200F 1993 | V70 classic 2.4 Europa 170pk 2000
Antwoord
#8
Vervelend zeg.
Gelijk Marc zegt. Het vervangen van de motor is meest goedkoop. En beslist 'geen hogere wiskunde'. Heb dat al vaker gedaan. Neem dan een B230F, die is krachtiger, loopt vrij, mocht je de distributie verkeerd aanbrengen of als de riem knapt.
De eletronica van je 200 motor verstaat zich met die van een 230.
De poelie op de krukas, zo die al vervangen zou moeten worden krijg je er best makkelijk af als de motor nog niet in de auto zit.
Vliegwiel blokkeren en met hamer en ringsleutel de bout in de poelie losschrikken.
Het totale karwei, kost je wel twee dagen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  C70 2.0T 2001 Luxury line, nieuwe APK + Distributieriem casvolvo 4 270 29 April 2022, 21:49
Laatste bericht: Dopski
  stalen velgen 14’’. gratis. spatscherm r.v. 240 1993 gratis PdeBruijne 3 2.244 15 April 2020, 15:47
Laatste bericht: PdeBruijne
  Volvo 245 uit 1993 Neut 0 1.181 7 August 2019, 12:16
Laatste bericht: Neut
  te koop 964 (1993) A. Damen 0 1.030 20 August 2018, 14:33
Laatste bericht: A. Damen
  Motorkap Volvo 240 1993 kleur 406 Tyn245GL 0 1.046 2 April 2018, 20:56
Laatste bericht: Tyn245GL
  GERESERVEERD - Volvo 240 B200F GLT 1993 DeBroeze 0 1.143 28 March 2018, 22:26
Laatste bericht: DeBroeze
  Volvo 245 GLE 1993 144deluxe 0 1.127 10 March 2018, 15:25
Laatste bericht: 144deluxe
  Volvo 240 GL 1993 B230FD Doeke Dobma 1 1.700 3 May 2017, 22:20
Laatste bericht: Doeke Dobma
  VERKOCHT Volvo 240 Estate 1993 2.3i Mooie auto en harde auto. KennOne 1 3.157 8 January 2017, 14:11
Laatste bericht: KennOne
  Kapotte? B200F motor met m47 bak 5tientjes asterix 0 1.486 27 June 2016, 18:41
Laatste bericht: asterix

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)